Hlavní obsah
Cestování

Chorvaté to přepálili. I Itálie byla mnohem levnější. Příští rok jim tam na dovolenou nikdo nepojede

Foto: Rj Prabu / Creative Commons / Pexels

Kdo chce moc, nemá nic. Tak zní jedno staré české přísloví. A že je stále platné, potvrzuje i letošní konec sezóny v Chorvatsku. Chorvaté přepálili ceny a chtěli turisty co nejvíce vyždímat. To se jim ale vymstilo.

Článek

Chorvaté se letos rozhodli vybrat peněženky všech turistů, kteří k nim zavítají, do posledního centu. Ceny ubytování, stravování i různých aktivit byly naprosto přemrštěné. Každý si chtěl ukrojit co možná největší díl. Jenže to se Chorvatům vymstilo a je dost pravděpodobné, že to bude mít vliv na turistický ruch Chorvatska i v příštích letech.

My jsme Chorvatsko na pár dní navštívili, avšak navštívili jsme i krásnou Itálii. Když tyto dva státy srovnáme, pak je Itálie jasným vítězem. Přestože na severu Itálie je dráž než na jihu, i ta nejdražší místa a regiony Itálie byly v cenách ubytování daleko vstřícnější než průměrné přímořské městečko kdekoli v Chorvatsku. U jezera Lago di Garda, což je nejen klenot Itálie, ale zároveň jedno z nejdražších míst na Apeninském poloostrově, stálo ubytování prakticky polovinu toho, co kdekoli v celé Istrii. A to je už na pováženou.

Vstup na Plitvická jezera vychází v přepočtu na jednu dospělou osobu kolem 1000 Kč, což je takové vstupné, které jistě turisté, kteří k jezerům dorazí, zaplatí, ale ti, co budou dovolenou plánovat dopředu, si zvolí jinou trasu a k jezeru nedorazí. Pro srovnání uvádím vstupné v hlavním městě Itálie. Je to vstupenka, na kterou můžete navštívit všechna zákoutí antického Kolosea a podívat se do Fora Romana, kde se nachází všechny slavné staré římské stavby. To vše v přepočtu za 400 Kč.

Chorvaté se snaží být světoví. Nabízí turistům to, co mají rádi. Jenže to jsou nabídky jiných národních kuchyní, nejčastěji právě Italů. Všude najdete pizzerie, ve většině však pizza nestojí za nic. Navíc je její cena někde mezi 15 a 20 eury. V Itálii se s cenou pizzy většinou vejdete pod 10 euro, na jihu i do 5 euro. Chorvaté ale zapomněli na to, že lidé dnes jezdí do destinací často proto, aby zažili autentickou atmosféru, kterou jim může nabídnout pouze konkrétní lokalita. Ale jak mohou zažít pravou chorvatskou atmosféru, když si někdy ani v celém městečku nedáte nic chorvatského snad jen kromě piva?

Každé italské historické město, každé malé město, každá vesnička mohou turistovi, který se do tohoto státu vydá, nabídnout přesně to, proč sem přijel. Tu pravou atmosféru. Úzké a často křivolaké uličky, kterými se projede jen na motorce, italštinu všude kolem, protože Italové se neradi učí cizí jazyky, vůni pizzy a těstovin, rajčat a bazalky. V Chorvatsku ucítíte jen předraženou napodobeninu Itálie.

Letošní sezóna skončila pro Chorvaty fiaskem, ale je dost možné, že tento nevydařený turistický rok a zejména pak to, jak se zachovali, jim může zlomit vaz i v příštích letech. Lidé totiž vůči Chorvatům začnou být nedůvěřiví a příští rok se jim tam nebude chtít. Budou tak hledat jiné destinace, které by Chorvatsko nahradily. Nabízí se samozřejmě Itálie, ale lidem se dnes otevírají i nové možnosti. Například Albánie se v posledních letech stává novým turistickým rájem. Krásně čisté moře, nádherné pláže, památky i přírodní zajímavosti, nízké ceny. To vše může tato zatím poněkud opomíjená země nabídnout.

Uvidíme, jak moc hluboké jizvy zanechalo Chorvatsko na tvářích svých pravidelných turistů a zejména Čechů, kterých tam každoročně trávilo dovolenou více jak milion. Ale to až příští rok.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz