Článek
Kdo by si uměl představit Prahu bez Karlova mostu? Asi jen málokdo. Je to stavba světového významu. Most nechal postavit císař Karel IV. v době, kdy se zřítil původní Juditin most. V tehdejší středověké Praze byl takový most nutností, ale právě díky císaři Karlu IV. a jeho skvělým architektům vznikl skvost, jaký můžeme obdivovat i dnes. I když není tak úplně původní.
Most jehož stavba trvala bezmála 50 let byl dokončen na začátku 15. století. A již krátce po jeho otevření plnil funkci obchodního tržiště. Část mostu byla zastavěna obchody, kde se prodávaly zejména potraviny. Tato tradice přetrvala až do 19. století.
Co ale Karlův most nejvíc ohrožovalo, byly povodně. Ty často znesnadňovaly i jeho stavbu. První pro most fatální povodně však přišly zhruba 30 let po jeho dostavění, v roce 1432. Při těchto povodních byla zaplavena značná část Prahy. Ani Karlův most nevydržel a pět jeho mostních pilířů se zhroutilo do Vltavy. Takové škody bylo těžké opravit, aniž by byl ohrožen celý most, a tak jeho rekonstrukce probíhala více než 70 let až do počátku 16. století, kdy byl konečně zase přístupný.
Další silná povodeň přišla na konci 18. století. Mostní oblouky byly silně poničeny, avšak k vážnějším škodám nedošlo. K velmi vážnému poškození Karlova mostu pak došlo teprve před 132 lety, při velké povodni v roce 1890.
Tehdy se utrhly vory na Vltavě, které most prorazily a značně poškodily tři pilíře. Tyto pilíře byly navíc značně podemlety vodou. 4. září 1890 se do vody zřítily tři mostní oblouky spolu s dvěma sochami z původní výzdoby mostu. Pro tehdejší Pražany byla tato událost doslova katastrofou nejen z kulturního a historického hlediska, ale i z hlediska praktického. Karlův most byl v té době nepostradatelnou spojnicí Starého Města a Malé Strany.
U Karlova mostu najdete i dnes sídlo Maltézských rytířů
Na jeho rekonstrukci se začalo ihned intenzivně pracovat. Oprava trvala přibližně dva roky a během ní byla k mostu přistavěna dřevěná konstrukce, která obcházela chybějící úsek mostu a znovu se s mostem spojila v části, co poškozena nebyla a mohla být tak nadále využívána.
Zajímavé je, že se v té době uvažovalo o tom, že tři zřícené mostní oblouky se nahradí pouze dvěma, aby měla voda pod mostem větší prostor a zvýšení hladiny a tím i jejího průtoku most tolik neohrožovalo. Nakonec však byl most obnoven v původní podobě a byl zachován jeho tradiční vzhled.
Nadále se diskutovalo o generální opravě Karlova mostu a jeho stabilizaci. Stoletá voda v roce 2002 však ukázala, že most je schopen přečkat i takovéto záplavy bez silného poškození. Od roku 2004 pak probíhá postupné upevňovaní mostu, opravy jeho pilířů a mostních oblouků v několika etapách tak, aby tento unikátní most přečkal další staletí a mohl být odkazem i pro budoucí generace. Přesto si však musíme uvědomit, čím vším si tento most za dlouhá staletí své existence prošel, a že to, po čem se dnes procházíme, nemá s původním mostem mnoho společného.
I přesto Karlův most byl a vždy bude jednou z největších pamětihodností Prahy i symbolem celého českého národa.