Článek
Historie mostu sahá až do počátku 20. století, kdy byl postaven mezi léty 1900 a 1901. V současné době je nenahraditelnou železniční spojkou mezi levým a pravým břehem Vltavy. Vlaky ze stanice Praha-Hlavní nádraží projíždějí centrem města, kolem zrušené vlakové zastávky Praha-Vyšehrad a přes tento železniční most najíždějí do stanice Praha-Smíchov. Kromě dvoukolejné železnice je na mostě i lávka pro pěší. Pohodlně se tak dostaneme z Výtoně na protější stranu vltavského břehu.
Od roku 2004 je tento most kulturní památkou. Po roce 2015 se však začíná mluvit o jeho dezolátním stavu, který je třeba začít v co nejbližší době řešit. Nejpřijatelnějším řešením se zdá jeho oprava spolu s rozšířením na tříkolejnou trať, která by vytížené pražské dopravě trochu odlehčila. Projekt se však setkává s nepochopením a kritikou, zejména kvůli narušení vzhledu původního mostu a zničení jeho historické hodnoty. A tak je od projektu upuštěno a dále se mluví pouze o jeho rekonstrukci.
Celý projekt opravy mostu by měl být dražší, než most zbourat a postavit nový, ale i tak, vzhledem k nevoli Pražanů, se přistupuje k tomuto řešení. Zlomovým rokem je rok 2018, kdy město a Správa železnic přicházejí s tím, že most není možné opravit. Jedinou možností je most zbourat. Jediné, co by mělo zůstat, jsou mostní pilíře, na kterých bude vystavěn nový moderní most.
Velká část obyvatel Prahy je v šoku. Bojí se, že tímto zásahem se navždy změní místo v okolí Výtoně a nenávratně bude narušeno i celkové panorama Prahy. A mají pravdu. Výstavbou nového mostu se tu všechno změní, avšak kdo může rozhodnout, zda se bude jednat o změnu k lepšímu, nebo horšímu?
Prozkoumejte s námi neznámá místa Prahy
Projekt nového mostu byl svěřen firmě 2T engineering, s.r.o. Tato společnost přišla se zajímavým plánem na tříkolejný most, kde bude i lávka pro pěší, dokonce po obou stranách mostu. Na Výtoni navíc přibyde železniční zastávka Praha Výtoň, která bude prakticky napojena na tramvajovou síť, což by cestujícím mělo usnadnit dopravu po Praze. Mostní oblouky výtoňského předmostí by měly být proměněny v restaurační zařízení. Plánuje se i čekárna.
Projekt je sice pojat velmi moderně, zároveň však zůstává v intencích původního mostu a snaží se být jeho důstojným nástupcem. Místo samotné i Praha se tímto zásahem jistě změní, ale dle předložených plánů to bude s největší šetrností a pokorou k jeho předchůdci. Nový most odlehčí vlakové dopravě, napojí cestující vlakem na síť městské dopravy, umožní pěším i kolařům lepší dostupnost z levého na pravý břeh a opačně, nabídne kolemjdoucím volnočasové aktivy v okolí mostu. Zkrátka bude městu a jeho lidem dobře sloužit.
Kvůli tomu všemu ale bude zbourán most, který zde stojí více jak 120 let, má velkou historickou i kulturní hodnotu a po jeho zbourání už Praha nikdy nebude stejná. Někdy je prostě těžké vybrat, co je to správné rozhodnutí. Ukáže až čas.