Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Obrovské změny na českých základních školách: MŠMT chce děti připravit pro praktický život

Foto: Petr1888 / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

České školství se chystá na otřes, jaký tu ještě nebyl. Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut totiž představily nové vzdělávací programy, které zcela promění výuku na základních školách.

Článek

A jak zjistila naše redakce, rodiče i učitelé mají pořádně rozporuplné pocity – a nejspíš je budete mít i vy, až se s těmito změnami seznámíte podrobněji.

Co přesně se mění?

Změny se dotknou všech, to je třeba říct už na začátku – tedy dětí, učitelů i rodičů. Zavádět se mají od školního roku 2027/2028, ale některé školy se zapojí už dřív (samozřejmě v rámci pilotního ověřování).

Ministerstvo školství (MŠMT) totiž chce, aby děti ve škole získávaly víc než jen znalosti z učebnic. Naopak, chce je více připravit pro praktický život. Nové Rámcové vzdělávací programy (RVP) se zaměří na:

  • rozvoj kritického myšlení a samostatnosti,
  • schopnost spolupracovat a řešit problémy,
  • posílení kreativity a učení v praxi,
  • a také na větší propojení výuky s reálným životem.

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) k tomu řekl, že cílem je dát školám větší svobodu a možnost přizpůsobit výuku potřebám žáků. „Schválené RVP představuje obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí důležitých pro život v 21. století a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek (Starostové a nezávislí).

Zní to hezky, jenže – jak už to bývá – ďábel se skrývá v detailu. Pojďme se na to podívat trochu podrobněji.

Známky mizí, přichází slovní hodnocení

Největší poprask vyvolalo zrušení klasických známek v první a druhé třídě. Ano, slyšíte správně. Děti už nebudou dostávat jedničky nebo trojky, ale místo toho obdrží od svých učitelů slovní hodnocení. Učitelé budou muset žákům popsat, co zvládají dobře, co jim nejde a na čem mají zapracovat.

Rodiče ale mají obavy, že bez známek nebude jasné, jak si dítě opravdu vede, a že slovní hodnocení přidá učitelům jen další papírování. A my jsme stejného názoru – známky hovořily jasně. Když byla dvojka u odčítání, ale sčítání bylo na jedničku, hned bylo jasné, na čem zapracovat. To, na co ještě nedávno stačil letmý pohled, bude nutné nově vyčíst z textu. Zní to tedy nic moc. Ovšem plánují se i jiné zajímavé změny – a tentokrát už rozhodně o něco pozitivnější.

Angličtina od první třídy a technologie ve výuce

Další velkou novinkou je povinná výuka angličtiny už od první třídy. Mnohé školy to už dnes praktikují, ale ty, které začínaly s angličtinou až od třetí, budou muset prostě přidat. A do výuky by se také měla víc promítnout práce s moderními technologiemi, projektové vyučování, kde se děti učí týmově, a také důraz na zdravý životní styl a duševní pohodu. Tak uvidíme, jestli to k něčemu bude.

A co si o tom myslíte vy? Pomůže tahle moderní výuka dětem k lepšímu vzdělání, nebo jde jen o další reformu, kterou za pár let zase někdo zruší?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz