Článek
Abychom vybudovali kulturu ve firmě „zákazník je na prvním místě“, tak ho musíme dát na „druhé místo“. Vaši zaměstnanci totiž musí být vždycky na prvním místě, jelikož vaši zaměstnanci budou jednat se zákazníky a budou s nimi jednat podobně, jak jedná firma s nimi. PROTO, ABYSTE MĚLI SPOKOJENÉ ZÁKAZNÍKY, TAK MUSÍTE MÍT ZAMĚSTNANCE, KTEŘÍ PRACUJÍ S NADŠENÍM.
Howard Schultz, zakladatel Starbucks, je jedním z mých oblíbených leaderů. Ve svojí knize „Put your heart in it / Dej do toho srdce“ zmiňuje, jaké překážky musel překonat, aby rozvinul svůj obchod. Brzy si uvědomil, že NAJMOUT ZAMĚSTNANCE, KTEŘÍ JSOU DYCHTIVÍ MLUVIT O KÁVĚ, JE ZÁRUKOU ÚSPĚCHU.
Tohle chápal jako svoji konkurenční výhodu ve vysoce konkurenčním prostředí prodeje hotové kávy. Uvědomoval si, že tyto nadšence musí také velmi dobře zaplatit, aby mu neutekli jinam. V době, kdy usiloval o zlepšení podmínek pro svoje zaměstnance, byly tendence na trhu spíše snižovat platy a redukovat různé benefity.
Protože Starbucks po tom, co se rozrostl, už měl svoje investory, musel Howard Schultz jako majitel docela tvrdě vyjednávat, ale byl přesvědčený o správnosti dlouhodobé vize, že své názory nakonec prosadil. Tato rozhodnutí později označil za klíčová pro další rozvoj Starbucks.
V průběhu let Schultz prokázal zájem o svoje zaměstnance, když se například 7. července 1997 v noci dozvěděl, že tři zaměstnanci Starbucks byli zavražděni ve Washingtonu.
Schultz okamžitě v noci nasedl do letadla, už v 9 hodin ráno byl v provozovně, zůstal celý týden za přepážkou Starbucks, podával informace policii a věnoval se pozůstalým. Zúčastnil se také pohřbu nebohých obětí.
Okamžitě také rozhodl o opatřeních, které posílily bezpečnost poboček Starbucks.
Heslo Starbucks, které vyznával, bylo „NEPRODÁVÁME KÁVU LIDEM“, ALE „STARÁME SE O LIDI TÍM, ŽE JIM NABÍZÍME KÁVU“.
#UzdravujemeFirmy
#JsmenaČíslazlepšímetaVaše