Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Zemětřesení řádí v září, děsí se Mexičané navzdory odborníkům. Už třikrát tam zabíjelo týž den

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Václav Lang

Do země jsem dorazil reportovat v září 2017, krátce po katastrofickém zemětřesení.

Zemětřesení podle odborníků nelze předpovědět. A přitom se Mexičané každoročně 19. září připravují na nejhorší. Už několikrát se totiž historie v tento den opakovala. A teď se blíží zase, ve stínu aktuálního neštěstí v Maroku.

Článek

Minulou středu večer českého času se mi rozhoukala aplikace v telefonu, která varuje před blížícím se zemětřesením a v Mexiku patří k nezbytnostem. Naštěstí šlo jen o menší otřesy kolem pěti stupňů kdesi u Acapulca, jež neměly žádné závažné následky. Vzhledem k tomu, že země se nachází nad třemi velkými tektonickými deskami, třese se prakticky pořád. Září má však vzhledem k historickým událostem pověst měsíce, jenž bývá na silné otřesy s rozsáhlými následky obzvlášť bohatý. A tenhle alarm mi připomněl, že nastala doba, kdy jsou všichni v Mexiku zase jako na trní.

Nakonec ale zemětřesení zabíjelo jinde – ještě v pátek jsem dal dohromady kostru tohoto článku, a když jsem se ráno vzbudil, uviděl jsem katastrofu, jaká postihla Maroko. Nezbývá než poslat tím směrem upřímnou soustrast, a kdo může, tak i nějakou finanční pomoc. Určitě tam bude potřeba.

Myslím, že řada Mexičanů na dálku sledovala události v Maroku a říkala si: Zase to prokleté září! V tenhle měsíc, v němž se v Mexiku odehrála poslední tři tragická zemětřesení, jsou Mexičané obzvlášť obezřetní. Chystají si ke dveřím evakuační zavazadla a pro jistotu spí oblečení a se vším potřebným v dosahu. To kdyby se uprostřed noci rozezněl seismický alarm a oni museli kvapit ze svých příbytků. Jelikož se blíží 19. září, které se do paměti místních lidí vepsalo jako černý den.

Foto: Václav Lang

Následky ničivého zemětřesení v Mexiku v září 2017.

Černé 19. září

19. září 1985 postihlo Mexiko zemětřesení, jaké země nikdy předtím ani potom nezažila. Síla o 8,1 stupních Richterovy stupnice a následný dozvuk o síle 7,6 stupňů druhého dne měly devastující dopady. Ačkoli epicentrum bylo vzdálené několik set kilometrů od Ciudad de México, stavby v hlavním městě se sesuly jako domečky z karet. V jejich troskách zahynulo podle oficiálních údajů města na 20 tisíc lidí a bezmála tři tisíce budov se zřítily.

Jedním z pozůstatků tragédie bylo, že se od roku 2004 každoročně v týž den nacvičovalo tzv. simulacro, tedy simulace zemětřesení, aby lidé byli připraveni a věděli, jak se v případě další takové katastrofy zachovat. V předem určenou dobu se rozezní seismické sirény (je to jakýsi spirálově znějící zvuk, do něhož přísný hlas bezbarvě oznamuje, že se jedná o poplach, a věřte mi, že i když víte, že je to nácvik, tenhle zvuk vám nažene husí kůži) a lidé mají vyběhnout na ulici a shluknout se ve shromažďovacích bodech. Následně se vyhodnocuje, zda se vše podařilo správně zorganizovat.

Podobný nácvik se konal i 19. září 2017 v 11 hodin dopoledne. Lidé se shromáždili v ulicích před domy, kde počkali několik minut, poklábosili se sousedy, případně drželi minutu ticha za padlé při tragédii před 32 lety. Pak se zase vrátili do svých domů a kanceláří. Jenže o dvě hodiny později zasáhlo zemi skutečné zemětřesení. O síle 7,1 stupňu Richtera s epicentrem vzdáleným jen asi sto kilometrů.

Bylo ničivé. Nejničivější od roku 1985. Podlehly mu asi čtyři stovky lidí. Další tisíce přišly o své majetky. Zdálo se to jako nějaký hloupý vtip matky země. Odborníci ale opakovali, že jde jen o náhodu.

Foto: Václav Lang

Dobrovolníci po zářijové katastrofě v roce 2017.

Sám jsem na místo přispěchal o pár dní později reportovat a přiložit ruku k dílu, bude-li příležitost. Klobouk dolů, Mexičané se společnými silami vrhli do odklízení trosek a odstraňování škod a po týdnu už tam skoro nebylo co na práci. Jen ten zlověstný zvuk sirén jaksi dál hlučel v jejich uších. Mluvil jsem s lidmi, kteří museli vyměnit svá lůžka za tvrdší podloží, neboť pérující matrace jim připomínala otřesy. Další slyšeli sirénu, i když nezněla (ostatně to se mi po mém prvním seismickém alarmu dělo taky), a jiní při podezřelých zvucích nadskakovali děsem. Předpokládám, že něco podobného teď zažívají i pozůstalí v Maroku.

Uplynulo dalších pět let a blížil se onen neblahý den. Už se tak nějak vědělo, že září bývá na zemětřesení bohaté a lidé během toho měsíce žijí v tiché nejistotě. Na loňské 19. září bylo naplánované další simulacro. Přesně ve 13:16, tedy dvě minuty po posledním velkém zemětřesení v roce 2017 - ty se využily jako minuta ticha za předchozí dvě katastrofy.

Měl jsem zrovna hodně práce a vůbec mi nedávalo příliš smysl, jak někdo pozná z toho, že v předem určený čas seběhnu z patra před dům, že jsem dobře připravený na zemětřesení. A tak jsem zůstal doma, podobně jako spousta dalších lidí, a jen dával pozor, kdyby se dělo něco významného. Neudálo se nic, po pár minutách si lidé oddechli a vrátili se ke svým běžným životům.

Já se po půl hodině vydával ven s odpadky. Když jsem stál ve dveřích, najednou se ozvala siréna. „Že by se spletli? Nebo to jedou ještě jednou?“ běželo mi hlavou. A tentokrát jsem si řekl, že nebudu ignorant a seběhnu tedy před dům i já. Koneckonců jsem tam měl namířeno tak jako tak. Jenže to už se pode mnou zahýbala země a podle halasu v domě jsem poznal, že přišlo skutečné zemětřesení. Lidé spěšné běželi chodbou dolů, brali schody po třech a jejich těžké oddychování místy přehlušilo i zlověstné zvuky z tlampačů.

Podle odborníků náhoda

Když jsme se shromáždili před domem, lidé ze všech stran lamentovali: „To už přece není možné! Prokleté 19. září!“ Někteří plakali, jiní si posílali memy, ve kterých si z téhle hříčky přírody utahovali. Za chvíli dorazily zprávy, že zemětřesení mělo sílu 7,7 stupně a zemřely při něm dvě osoby. O tři dny později se sirény rozezněly znovu - tentokrát v noci při takzvané replice, tedy následných dozvucích otřesů.

Foto: Václav Lang

Následky ničivého zemětřesení v září 2017.

Je tady zase září a Mexičané se čekají, co letošní „zemětřesný měsíc“ přinese. Odborníci přitom trvají na svém, že jde jen o zlou náhodu. Například Víctor Cruz z Národního seismologického úřadu uvedl v hojně připomínaném rozhovoru ve ForoTV před dvěma lety, že se jedná čistě o náhodu. Podle něj „neexistuje žádný důvod“, proč by k zemětřesení docházelo v rámci jednoho měsíce, natož dne. Mezi lidmi však panuje pověra, že zemětřesení přichází zejména v září, obzvlášť ve dnech, kdy se mezi sebou prudce střídají vydatné deště a horko.

Nezbývá než doufat, že se tradice bude opakovat co nejméně. A popřát Maroku, aby se z aktuálního neštěstí co nejdříve zotavilo a aby se tam podobné události neopakovaly jako v Mexiku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz