Hlavní obsah

Čtyři současné glosy

Foto: Neznámý autor. Modlitba s krucifixem a Biblí [fotografie]. 2025. AI generovaný obraz, ChatGPT.

Volání po Božím soudu na spoluobčany

Článek

Volání po Božím soudu na spoluobčany

Volání jednoho rádoby progresivního, liberálního a ambiciózního katolického duchovního po Božím soudu nad jinými spoluobčany nelze považovat za soulad s křesťanstvím, a zvláště s katolicismem a katolicitou.

Z hlediska katolické víry předvolávání spoluobčanů před Boží soud je v rozporu se soudobou katolickou humanitou. Povolávat někoho před Boží soud za lidského údělu je v rozporu s katolickou vírou. Lze jej považovat za lidsky nedůstojné a netolerantní. Povolávat před Boží soud přísluší podle věrouky po lidské posmrtnosti Trojjedinému Bohu.

Pane Bože, lze se jen modlit, aby po lidské smrtelnosti byl Bůh spravedlivý i k tomu kdo si dovoluje posmrtný Boží soud přisuzovat za lidského údělu. Za někoho, kdo svůj osobní a občanský egoismus předsunul před svou víru.

Glosa2.

Veřejnost a náboženství

Z hlediska náboženského sebe lidského solidarismu a humanismu v katolickém pojetí se věřící účastní veřejného života na základě respektování morálního hodnotového systému katolicismu a katolicity ve veřejném prostoru. Respektování z hlediska morálního a skutkového. Jedinou výhradou je neúčast ve veřejném dění, které není v souladu s morální podstatou víry a má zaměření proti víře, a to zvláště svou militantností. Toto pojetí má svou morální závaznost pro duchovní a věřící. Duchovní z hlediska politické angažovanosti mají mít souhlas svých nadřízených. V občanské a demokratické společnosti je většinou náboženství v sounáležitosti se státní mocí a samosprávou v oblasti charitativní činnosti, péče o nemocné, důchodce a sociálně slabé jedince a rodiny. V některém demokratické státnosti je náboženství považováno za součást státní kultury.

Glosa 3.

Víra a politické stranictví

Náboženská víra a politické stranictví lze považovat za angažovanost ve společenském a politickém dění. Jiné postoje a způsoby vyznání víry jsou v demokratické, autoritativní a totalitní státnosti. Lze možno konstatovat že v mezilidských vztazích respektování lidských a občanských práv sbližuje a křesťanský ekumenismus je touha o souzvučení a jednotě křesťanství.

Glosa 4.

V katolickém veřejném prostředí existuje odluka od státní formy, vzájemná koexistence a spolupráce. Jiná je v demokraciích, v autoritativních a totalitních režimech. V rámci katolicity existují různé formy společenské a politické a veřejné činnosti.

Politická činnost v širším pojetí je odloučena od mocenských a politických zájmů, ale je propojená ve společném zájmu v sociální, kulturní oblasti a v zájmu životní úrovně a sociálních jistot v lidských údělech muže, ženy a rodiny.

V pojetí katolicity každé křesťanské politické stranictví má ve veřejném životě vycházet z náboženské profilace jeho účastníků a z mezilidské solidarity a humanity, lidské solidárnosti a humanity. Vizí se tak stává životní úroveň a sociální jistoty osobní, rodinné, pro sociální společenské rozvrstvení obyvatelstva a lidské společenství.

Možná lze jen dodat, že v současném českém politickém spektru se v různorodém stranictví angažují věřící a nevěřící (ateisté) v různých stranách a koalicích. Politicky angažovaní nábožensky věřících ve své politické angažovanosti by měla zdobit vzájemná občanská tolerance a vymezenost proti stranám a hnutím s občanskou protináboženskou a společenskou programovostí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz