Hlavní obsah
Názory a úvahy

Letem českým politickým světem

Česká povolební scéna, řízení státu, rozpočet, důchodová reforma. Ústavnost není modla, výměna politických garnitur.

Článek

Česká povolební scéna

Evropské volby jsou za námi. Některé politické strany a hnutí se radují a některá jsou zklamána výsledkem voleb. Evropské volby byly jakýmsi lakmusovým papírkem před domácími volbami v roce 2024 a 2025. V domácím prostředí ukázaly, že hnutí Ano slavilo úspěch v celé republice mimo Prahu a Brno. Ukázalo i určitou stagnaci vládní koalice Spolu a vzestup protestních hnutí.

Nastal jeden zásadní obrat evropského formátu u hnutí Ano, které vystoupilo z liberální frakce a spolu s maďarskými konzervativci dalo podnět ke vzniku nové konzervativní evropské parlamentní frakce. V evropském parlamentu sice získali rozhodující pozice lidovci, socialisté a liberálové, do popředí se tlačí evropští konzervativci a národovci. Ukazuje se, že v evropském a českém prostředí vzniká nespokojenost s evropskou a českou a současnou politickou reprezentací, kdy sílí občanské volání po změnách.

Koalice Spolu a zvonění na poplach

Mělo by drnčet v uších politické reprezentace koalice Spolu! Ukazuje se, že volnomyšlenkový gender, zelená a liberální politika ztrácí své evropské a české pozice. Začíná určitý odklon od bezbřehé názorové svobody a neodpovědnosti, a to k programové politice ctící národ a jinou vizi evropské a národních prosperit. V České republice, kdy vládní koalice, která je politická ves a jiný politický pes, ztratila důvěru velké části obyvatelstva. Nekonečné koaliční nesrovnalosti, nekonečné osočování na parlamentní a senátní úrovni již začalo u n a v o v a t českou veřejnost. Stále více se ukazuje, že čeští voliči touží po změnách. Zvláště, když životní úroveň stále klesá a s ní deklarované sociální jistoty. Ukazuje to i propad preferencí stran vládní koalice. Česká veřejnost si asi již dost užila předvolebních programů jednotlivých stran a povolebního průsečíkového pragmatismu. Programu vyjadřujícího více méně ambice vládní koaliční elity. Vládnutí, které se zaštiťuje frázemi o české prosperitě a mimořádných politických i ekonomických úspěších. Česká veřejnost si stále více uvědomuje, že reálná situace je jiná.

Systémové a nesystémové vládní nedostatky

V civilizačním lidském vývoji stále vznikají nové organizační mocenské systémové a nesystémové struktury ve státních formách v dějinách lidství na planetě. Nebylo tomu jinak v minulosti, není tomu jinak ani v přítomnosti a ani v budoucnosti. Mocenské politické struktury jsou proměnné, když jejich prvky a součásti jeví již dějinnou opotřebovanost.

Není tomu jinak ani ve struktuře a organizační výstavbě českého státu a formy vlády. Postkomunistická státnost začala vykazovat určitou stagnaci, vyčerpanost i nutnost renovace a inovace. Vznikla sice demokratická státnost, která přinesla řadu občanských výhod, ale také celou řadu ekonomických a sociálních nevýhod.

Státní systém, struktura, ekonomika a sociální složení obyvatelstva se sice změnilo. Systémová a organizační forma byla nahrazena novou zákonodárnou, vládní a soudní mocí za ponechání řady negací z komunistického systému a státnosti. Výsledná realita však nepředstavuje novou efektivnost, ale projevuje se většinou stagnačně. Kde hledat příčiny?

Je to jednoduché - vyžilé státní ústrojí a personalistika se přenesla do nově se tvořícího ústroje nově se tvořící demokratické státnosti. Výsledkem se nestaly klady smíšených systémů a struktur, ale spíše zápory. Nevznikl zeštíhlený stát, ale stát přeorganizovaný s obrovskou státní a komunální správou a s obrovským státním aparátem. Pro příklad - s dvě stě generály, s množstvím politických náměstků a s propojením a vznikem politické ekonomické a vládní elity. Místo jedné vládnoucí totalitní strany vznikla vláda demokratického mnohostranictví. Vznikla nová občanská společnost s novou ekonomickou a sociální nevyvážeností. Společenský a ekonomicko sociální vývoj přinesl v období 1992 - 1924 nové společenské a ekonomické výzvy, které se nepodařilo zvládnout a dosáhnout úrovně jiných předních demokratických států. Výsledkem se nejdříve stala „blbá nálada“ a později frustrace obyvatelstva a vznikla současná protestní nespokojenost.

Ústavnost není žádná modla

V lidském vývoji civilizace není ústavnost žádná modla, ale je součástí vývojového procesu společenských a organizačních (státních) struktur. Ústava není něco, co vzýváme a zapřísaháme se. Je to asi optimální nástroj (souhrn pravidel) pro určité uspořádání v lidských společenských (státních) celcích, ve vývoji lidství na planetě. Je to výdobytek lidského poznávacího procesu v oblasti forem mezilidského soužití a jeho optimalizace ve společenských (státních )strukturách a organizačních formách. Je to snaha v různých společenských a mocenských podmínkách o pravidla mezilidského soužití v daném společenském prostředí pro občany. Je to také něco proměnného, je to také systémový prvek, v čase a prostoru existence občanské společnosti v různých civilizačních etapách.

V současném českém společenském prostředí ústava a ústavnost vyjadřují vzniklý stav po skočení komunistické ústavnosti na nových demokratických základech a nové státnosti. Vzniká však otázka, zda tato pravidla potřebná k přechodu k demokratické ústavnosti (po více než 30letech), odpovídají stavu a potřebám současné občanské společnosti, zda v některých částech jsou zralá pro renovaci a inovaci, pro další perspektivní vývoj demokratické a občanské společnosti - pro další perspektivu. Je asi již čas k zamyšlení a k analýze přínosu kladů a záporů minulého společenského a politického vývoje v české státnosti. Jak dál přizpůsobovat ústavu a ústavní pravidla současným potřebám, způsobu a životnímu stylu. Jak dál optimalizovat ústavu a ústavní pořádek pro navýšení státní a národní prosperity, směřující k sociální státnosti a životní úrovni občanské společnosti.

Státní rozpočet

V moderním občanském státě roční rozpočty a střednědobé a dlouhodobé prognózy hrají významnou úlohu pro prosperitu a efektivitu státu a jeho obyvatelstva. Ukazují na rentabilitu a kladnou nebo zápornou účelovost státního a komunálního hospodaření za příslušné plánovací roční období. Státní rozpočet má význam na spokojenost nebo nespokojenost občanů státu. Je významný z hlediska, zda občané vyjadřují důvěru nebo nedůvěru vládnoucí politické elitě. Rozpočty obvykle ovlivňují občanskou pozornost a  rozhodování, které stranické programy budou preferovat, a které zavrhovat - v politické volební soutěži.

V českém současném politickém prostředí existuje několikerý pohled na sestavování vládních rozpočtů. V první řadě politický a stranický (obvykle s nějakým cílovým zaměřením), pohled části odborné veřejnosti (z různých důvodů spojené s vládní elitou). Pohled opozičních politiků (jejich odborných poradců), pohled nezávislých (nepolitických odborníků) a pohled občanské veřejnosti, kritický i nekritický nebo apatický. Existuje tedy množina pohledů, ve kterých výhradní rozhodovací pravomoc patří vládní politické reprezentaci. Politické reprezentaci, která obvykle je nedoslýchavá a rozhoduje silově, kde se mísí osobní, stranické a jiné různé zájmy, kde rozhodují koaliční dohody (politické kšefty). Tak vznikají české vládní rozpočty, kdy třeba vládní většina je nepreferovaná nejen opozicí, ale i občanskou většinou.

Poznámka na okraj: Optimálním řešením se nejeví politický pragmatismus a mocenská silová řešení. Snad lepší je nutnost nejdříve dohody vládního stranictví s opozicí, dohody na odborné úrovni (všech různorodých odborných poradců). Zároveň pak dohody politiků a odborníků - pod tlakem, že nebude rozpočet přijatý. Nepřijetí rozpočtu pak by znamenalo demisi vlády. Je to jeden z námětu z různých jiných možností.

Důchodová reforma

V občanské a demokratické společnosti volební soutěže nejsou o tom, který stranický program bude přijatý a ani o nějakém programovém a nadstranickém slepenci. Nejde ani o tom, že jednou vládne vládní koalice a po druhé opozice, každá s jiným programem.

Jde však o to, že občanská veřejnost si přeje a vyžaduje takovou vládní a reprezentační garnituru, která zabezpečí životní úroveň a sociální jistoty. Tyto životní priority, a to bez rozdílu stranickosti, ať vlády pod vedením Petra nebo Pavla nebo vládou více nebo méně politicky zabarvenou.

Je to především zájem osobní, skupinový a národní, že zásadní společenská rozhodnutí současnosti a perspektivy, nepatří do rozhodovacích pravomocí jednotlivců nebo politických a dočasně pověřených reprezentačních elit. Jde o tak zásadní rozhodnutí, která se týkají všeho obyvatelstva, všech sociálních vrstev, kde je i občanské referendum na místě.

Poznámka: Jednostranná silová řešení, která přesahují jednotlivá volební období, bez souhlasu občanské většiny, jsou spíše negativním, než pozitivním a odpovědným řešením. Vždy existuje více alternativních řešení. Politika propojená se sociálním inženýrstvím a pragmatickou prognózou nemusí přinést perspektivně sladké sociální ovoce. Vývoj společenských, politických a ekonomických změn nelze vypočítat kalkulačkou a nepomůže ani umělá inteligence. Vždy zůstává ve společenské pozici člověk (občan) a jeho racionální a emotivní vidění své životní reality a prožití posledních let života. Je i lidské, že v občanské společnosti, co jedna politická a reprezentační elita považuje za správné, tak následná ze chybné. Za společensky neodpovědné je možno považovat tu politickou elitu, která slovně proklamuje dohody a naslouchání jiným, kdy za slovy nenásledují činy!!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz