Článek
1. Všichni mají recept na školství. Ale doma nemají ani pravidla
Češi milují debaty o školství.
Všichni přesně vědí, jak mají učitelé učit, jaké metody použít a co změnit v RVP.
Ale doma?
Doma děti chodí spát kdy chtějí.
Doma se nehledí na hranice.
Doma se večer hází telefon do ruky, aby byl klid.
A pak se divíme, že dítě ve škole nezvládá pracovat, soustředit se, čekat nebo přijmout, že není pokaždé první.
2. Škola nespraví to, co rodiče zanedbají
Školství má dvě ruce.
Jedna učí.
Druhá hasí to, co by mělo být dávno zvládnuté doma.
- základní slušnost,
- respekt k autoritám,
- schopnost pracovat ve skupině,
- výdrž u úkolu,
- sebeovládání.
Tohle není náplň práce školy. Tohle je obyčejná výchova.
A přesto to školy suplují každý den. Protože kdyby to nedělaly, výuka by zkolabovala.
3. Dnešní děti nejsou horší. Jen zůstaly bez vedení
Děti nemůžou za to, v jakém světě žijí.
Nemůžou za to, že jejich dětství je přeplněné obrazovkami, kroužky, očekáváními a chaosem.
Ale někdo jim má nastavit hranice.
A ten někdo není učitelka ve 2. třídě.
Když dítě neumí ustoupit, přijmout neúspěch, čekat, uklidnit se nebo řešit konflikt bez výbuchu – není to problém školství.
Je to důsledek toho, že doma se o to nikdo systematicky nestará.
4. Moderní média, staré zvyky
Často slyšíme, že školy „nejsou moderní“.
Že nepracují s technologiemi.
Že nepoužívají inovace.
Ale když učitel zavede moderní postupy, narazí.
Ne na děti.
Na rodiče.
Rodiče chtějí moderní školu – ale k tomu starý komfort:
- žádné nepohodlí,
- žádné nároky,
- žádné limity,
- žádná odpovědnost.
A to nejde dohromady.
5. Rodič dnes chce službu. Ne spolupráci
Učitelé to vidí denně.
Rodiče, kteří chtějí školu jako hotel.
Všechno na přání.
Všechno hned.
A hlavně nic nepodepisovat, nic nekontrolovat, na nic nezapomenout.
Moderní školství?
To nejde budovat ve chvíli, kdy rodiče odmítají základní roli – být partnerem ve výchově.
6. Největší překážka změny stojí před školou
Nejsou to učitelé.
Ne jsou to děti.
Není to ředitel.
Jsou to rodiče, kteří chtějí „moderní školu“, ale zároveň odmítají připustit, že moderní škola potřebuje i moderní rodiče: pevné hranice, dohled, pravidelnost, důslednost.
Bez toho nefunguje nic. Ani sebelepší metoda, ani sebelepší učitel.
7. Školství se neposune, dokud si partner nenastaví základní domov
Pokud chceme moderní školství, nestačí vyměnit učebnice nebo koupit tablety.
Musíme začít tam, kde vzniká většina problémů:
u rodin a každodenních zvyků.
- pravidelný spánek,
- méně mobilů,
- jasná pravidla,
- vlastní zodpovědnost,
- respekt k učiteli.
Tohle je začátek modernizace.
8. Rodiče tvoří atmosféru školy víc než digitální tabule
Škola může být skvělá nebo vyčerpaná.
Může růst nebo se trápit.
A často o tom nerozhoduje pedagogická inovace, ale to, jaké rodiče má za dveřmi.
Je čas to říct nahlas:
Moderní školy potřebují moderní rodiče.
Jinak se dál budeme točit v kruhu a hledat chyby tam, kde nejsou.





