Hlavní obsah
Rodina a děti

Co by měl rodič vědět dřív, než dítě nastoupí do školy (a co mu nikdo neřekne)

Foto: pixabay.com

Poradna vám řekne, jestli je dítě „školsky zralé“. Ale nikdo vám neřekne, že nestačí znát barvy a čísla. Skutečná připravenost na školu vypadá úplně jinak. Tohle je realita, o které se mlčí.

Článek

1. „Umí počítat do dvaceti, tak je připravený“? Ani náhodou

Mnoho rodičů se upíná na formální znalosti: čísla, barvy, písmena. Ale pravda je jiná. Dítě může znát abecedu – a přesto nebude připravené na školu. Proč?

Protože školní život není jen o znalostech. Je o schopnosti soustředit se 45 minut, sedět, zvládnout neúspěch, zorganizovat si věci. Je o tom zvládnout, že paní učitelka se věnuje zrovna jinému dítěti. A tohle se doma při práci s pracovními listy nenaučí.

2. Škola je každodenní režim. A ten dítě buď zvládne, nebo zkolabuje

Začátek školního roku není „slavnostní start“. Je to náraz do systému, který jede bez ohledu na to, jestli se dítě včera ještě válelo na gauči.

Každý den vstávat ve stejnou dobu, být na místě včas, mít sbalenou aktovku, vydržet celý den ve škole a pak ještě úkoly. To není maličkost. Děti, které nemají pevné rutiny už ze školky nebo domova, zažívají šok – a někdy i psychické kolapsy.

3. Nezralost není lenost. Ale škola ji trestá

Učitelé poznají nezralé dítě během pár dní. Neudrží pozornost, zapomíná, není schopné pracovat samostatně, snadno se rozpláče. Problém je, že škola na to často nemá kapacity. A tak dítě dostává zpětnou vazbu: „Snaž se víc.“ „Proč ty to zase nemáš?“ – což jen zvyšuje stres.

Výsledek? Dítě získá pocit, že je hloupé. Rodič nechápe, proč se trápí. A začíná kolotoč vyšetření, poradny, doporučení – který mohl být zcela zbytečný, kdyby někdo řekl pravdu hned na začátku.

4. Co by dítě mělo opravdu umět?

Není to seznam schopností z katalogu. Ale pokud si na tyto otázky odpovíte „ano“, je to dobré znamení:

  • Umí se samo obléct, najíst, dojít si na záchod, vyřešit drobný problém bez pomoci?
  • Vydrží se 20–30 minut soustředit na činnost, i když ho úplně nebaví?
  • Chápe základní instrukce (např. „Vezmi si sešit, napiš své jméno a udělej první cvičení“)?
  • Zvládne zklamání – třeba když nevyhraje nebo udělá chybu?

5. Pravdu vám často nikdo neřekne

Školky mají omezené možnosti, poradny nestíhají, a spousta rodičů slyší jen: „To zvládnete.“ Jenže pak přijde září – a dítě nezvládá.

Je čas mluvit upřímně. Ne každé dítě je připravené jít do školy v šesti letech. A to nevadí. Odklad není selhání – je to forma podpory. A připravenost není tabulka, ale vývoj.

6. A co rodič? Ten by měl být připravený taky

Škola není jen zkouška pro děti. Je i zrcadlo pro rodiče. Zvládáte, když se dítě vzteká nad úkolem? Dokážete pravidelně komunikovat s učitelem, aniž byste obviňovali celý systém? Umíte dítě podpořit, i když zrovna nevyniká?

Pokud ne, nejste špatní rodiče. Ale stejně jako dítě potřebuje růst – potřebujete růst i vy. A o tom by se mělo mluvit častěji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz