Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Názor učitelky: Zakázat odklady? Když školství řídí lidé, kteří dětem nerozumí

Foto: pixabay.com

Ministerstvo chce zrušit možnost odložit nástup do školy. Jenže dítě není paragraf. A tahle změna může napáchat víc škody než užitku – hlavně u těch nejmenších.

Článek

Mluvilo se o změnách. Na otázky nebyl čas.

Byla jsem na konferenci, kde měli lidé z ministerstva představit nové vzdělávací plány. Místo otevřeného rozhovoru s učiteli a řediteli jsme ale dostali hotový balíček, bez prostoru pro dotazy nebo diskuzi.

Atmosféra v sále? Napjatá. Učitelé zklamaní. A právem.

Jednou z největších ran byla informace, že odklad školní docházky bude nově možný jen ze zdravotních důvodů. Tedy jen když lékař potvrdí, že je dítě nemocné.

Dítě, které prostě jen potřebuje víc času na dozrání? Smůla.

Proč odklad není výmluva

Když učitelky v mateřských školách doporučují odklad, není to proto, že by chtěly někoho brzdit. Dělají to proto, že vidí rozdíly mezi dětmi. Některé pětileté děti plynule mluví, soustředí se, umí držet tužku. Jiné ještě žijí ve svém světě, hůř se soustředí, nezvládají emoce.

Odklad není selhání. Je to šance. Šance dopřát dítěti čas, který potřebuje. Aby mohlo zažít úspěch, ne frustraci. Aby si školu spojilo s radostí – ne s pocitem, že něco nezvládá.

A co když odklady zakážeme?

Učitelé upozorňovali:

– Děti, které nezvládnou první týdny, se budou muset vracet zpátky do školky.

– Některé první třídu neudělají a budou propadat.

– Ostatní děti v třídě budou čekat, až se učitel bude věnovat těm, kteří to ještě prostě nedávají.

A co na to ministerstvo?

Namísto hledání řešení tyto možnosti zakázalo.

Dítě nebude moct během roku přejít zpět do školky.

Nebude moct opakovat první třídu.

Škola se bude muset „nějak přizpůsobit“. Bez podpory, bez jasného plánu, bez opory v realitě.

Jinými slovy: když dítě nezvládne začátek školy, přežij to, malý.

Opravdu si myslíme, že tohle je pokrok?

Ano, ministerstvo říká: „Aby to nebylo tak tvrdé, děti nemusí umět číst už v první třídě, ale až ve druhé.“

Jenomže problém nezralosti to neřeší.

Dítě, které ještě není připravené, nebude v klidu a pohodě „rozvíjet potenciál“. Bude ve stresu. Bude se srovnávat. Bude nešťastné.

Rušení známek? Může to být dobrý krok. Ale ne, když je to jen záplata na hlubší problém.

Není všechno špatně. Není všechno o penězích.

Často slýcháme, že školství se musí „změnit“, protože je „zastaralé“. Ano, změny jsou potřeba. Ale ne všechno je špatně.

Odklady nejsou slabinou systému. Jsou jeho silnou stránkou.

Jsou důkazem, že školství umí brát ohled na dítě – ne jen na tabulky a normy.

Tohle není o penězích.

Tohle je o důvěře v učitele. O respektu k dětskému vývoji. O zdravém rozumu.

Co doopravdy potřebujeme?

– Systém, který bude naslouchat učitelům.

– Reformy, které budou vysvětlené a diskutované.

– A hlavně: odvahu přiznat, že každé dítě je jiné.

Zákaz odkladů je špatně. Nejen z pohledu učitelky. Ale z pohledu rodiče, který chce pro své dítě jediné: aby mohlo vyrůst v klidu, bezpečí – a ve svém tempu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz