Hlavní obsah

Finančně negramotné děti? Nemůže za to jen škola, ale hlavně my dospělí

Foto: pixabay.com

Rodiče si často stěžují, že se děti ve škole nenaučí zacházet s penězi. Ale co když je pravda jinde? Děti vnímají, jak se k penězům chováme doma – a někdy je ta výchova horší než žádná.

Článek

Děti nejsou finančně hloupé. Jen kopírují to, co vidí

Možná jste to sami zažili. Dítě v obchodě chce hračku – vy mu řeknete „nemáme peníze“ a ono odpoví: „Tak si je vezmi z bankomatu.“ Už ve školce děti chápou, že peníze jsou něco, co získáváme, utrácíme… ale málokdy ví, co všechno je s nimi spojené.

Finanční gramotnost není jen o tom, jestli umí dítě spočítat výměnu v obchodě. Je to soubor návyků, postojů a důvěrné zkušenosti s tím, jak peníze fungují. A tohle se doma často vůbec neřeší.

Škola nemůže suplovat všechno

Ano, školy by měly učit děti základní orientaci v hodnotě peněz, vysvětlit, co je to úrok, jak funguje rozpočet, co je to půjčka nebo spoření. A řada z nich se o to skutečně snaží.

Jenže školní výuka naráží na realitu. Co dítěti řekne učitel, to může doma úplně převrátit rodinné prostředí. K čemu je výklad o nebezpečí zadlužování, když vidí rodiče, jak se hádají kvůli splátkám nebo si objednávají nový telefon na splátky – „protože přece bez něj nemůžeme být“.

Tichá výchova k dluhům

Dítě vnímá, jak se doma mluví o penězích – nebo nemluví vůbec. Vidí, že se kupuje na dluh, že se utrácí za zbytečnosti, že se nestanovují žádné limity. Nebo naopak sleduje úzkost z každé koruny. A z toho si odnáší především emoce a postoje, ne znalosti.

Pokud chceme změnit budoucí generaci, nestačí zlepšit osnovy. Musíme začít u sebe. Neříkat dětem jen co dělat, ale ukazovat jim to svým chováním. Mluvit o rodinném rozpočtu. Zapojit je do běžných nákupů. Učit je, že ne všechno, co vidíme, si můžeme dovolit. A že hodnota věcí není jen v cenovce.

Co může udělat každý rodič?

  • Vysvětlete dítěti, kolik co stojí. Klidně při běžném nákupu.
  • Dejte mu malé kapesné – a nechte ho s ním hospodařit.
  • Ptejte se: Co by sis koupil? Proč? Vyplatí se to?
  • Mluvte o svých rozhodnutích – i o chybách.
  • Ukažte mu, jak se šetří na větší věc. A co to znamená něco si odříct.

Finanční gramotnost je výchova. Ne předmět.

Nechceme z dětí dělat malé účetní. Ale nechceme z nich ani budoucí otroky hypoték, leasingů a kreditních karet. Pokud se jim to nenaučíme doma, kde jinde to mají pochytit?

Škola může zasadit semínko. Ale jestli z něj něco vyroste, to záleží na půdě, do které ho zasadíme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz