Článek
1. Neučte ho číst – učte ho poslouchat
Čtení se naučí ve škole. Ale porozumět tomu, co slyší, je klíč. Čtěte si spolu, vyprávějte příběhy a ptejte se: „Proč to udělal? Co si myslíš, že se stane dál?“ Dítě se tak naučí vnímat děj, souvislosti i emoce.
⸻
2. Nechte ho hrát si s rukama
Stříhání, skládání, modelína, zavazování tkaniček – to všechno trénuje jemnou motoriku, která je důležitější než perfektní držení tužky. A ano, dítě má mít zašpiněné ruce. To je znamení, že trénuje správně.
⸻
3. Mluvte o věcech, co se nedají změřit
Místo počítání do stovky zkuste rozvíjet přemýšlení. „Jak bys to vyřešil?“ „Co kdyby to bylo jinak?“ Podporujte otázky, ne odpovědi. Škola je bude chtít obojí – ale ty první jsou důležitější.
⸻
4. Řeč je základ. Není ostuda jít k logopedovi
Dítě, které se špatně vyjadřuje nebo mu ostatní nerozumí, bude ve škole ztrácet. Pokud zaměňuje hlásky, má potíže s tvořením vět nebo neudrží pozornost při hovoru, vyhledejte logopeda. Dřív je to jen trénink. Ve škole už to bude problém.
⸻
5. Trénujte samostatnost, ne dokonalost
Umí se obléct, dojít si na záchod, rozbalit svačinu? To jsou základy školní samostatnosti. Nejde o to, jestli to zvládne rychle, ale jestli to zvládne bez vás.
⸻
6. Připravte ho na svět, ne na učitelku
Dítě nepotřebuje znát pravidla školy, ale zvládat situace: prohru, nudu, čekání, hádku. Učte ho, že nemusí být všude první. A že občas bude muset vydržet.
⸻
Závěr
Letní příprava není o výuce. Je o životě. Dítě, které umí mluvit, naslouchat, hrát si a postarat se o sebe, je na školu připravené víc než to, co už sčítá. A hlavně: v září to všechno začne znova – s učitelem, se spolužáky, s vámi. Nepředbíhejte. Buďte s ním teď.