Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Všichni chtějí moderní školství. Ale když ho vidí, vyděsí se

Foto: pixabay.com

Každý říká, že chce školu pro 21. století. Ale když děti nesedí v lavicích, nemají domácí úkoly a učitel nemluví celé hodiny, ozývá se panika. „Tohle není výuka!“ A možná právě proto školství zůstává stejné.

Článek

Všichni mluví o změně. Dokud ji nevidí na vlastní oči.

Zní to krásně: moderní škola, projektová výuka, žádné známky, žádné biflování. Všichni to chtějí. Dokud jim to někdo neukáže.

Jakmile dítě přijde domů bez domácího úkolu, bez známky, bez toho, že by „něco psalo“, přichází strach: „On se tam vlastně nic neučí!“

A jsme zpět: učitel se stáhne, vrátí frontální výuku, zadá test a napíše do žákovské trojku. Protože to je něco, co je „hmatatelné“. Něco, co rodič chápe. Co vypadá jako škola.

Když škola není podle šablony, spustí se panika

Moderní výuka nevypadá jako ta stará. A to je problém.

• Děti sedí v kruhu a diskutují → „To si hrají?“

• Dělají skupinový projekt → „A co když někdo nic nedělá?“

• Není známka → „Jak máme vědět, jak na tom je?“

• Není sešit → „A kde má poznámky?“

Škola přestane vypadat jako ta, kterou známe. A místo radosti z pokroku přichází úzkost z neznáma. Najednou to nepůsobí důvěryhodně. Nepůsobí to přísně. A hlavně – nepůsobí to „školsky“.

Učitel mezi dvěma mlýnskými kameny

Učitel chce učit moderně. Ale rodič chce jistotu. A systém chce výsledky. Takže:

• učitel nechá děti objevovat → dostane nálepku, že je „málo náročný“

• učitel nedává známky → je označen za „alternativce“

• učitel nejde podle učebnice → „vymýšlí si“

A tak se učitel vrací zpět k osvědčenému: výklad, test, sešit, známka. Protože sice ví, že to není efektivní, ale všichni to aspoň považují za normální.

Chceme změnu, ale bojíme se jí

Ve skutečnosti nechceme změnu. Chceme jen lepší verzi toho, co už známe.

Jenže škola se nezlepší malováním lavic na bílo. Změnit ji znamená pustit to, co v nás vyrostlo:

• že autorita mluví a ostatní mlčí

• že chyba je špatně

• že vzdělání se měří známkami

• že dítě má poslouchat a nevyrušovat

Takže co s tím?

1. Mluvme o tom nahlas. Nechceme jen novou omítku. Chceme jiný dům.

2. Podporujme učitele, kteří to zkouší jinak. I když to vypadá divně.

3. Zpochybňujme svoje vlastní představy o škole. Možná už neplatí.

Závěr:

Škola se nemění, protože to vlastně nikdo opravdu nechce. Všichni říkají „ano moderní výuce“ – ale jen do chvíle, kdy se v ní nepoznají.

A přitom právě ta nepoznaná podoba školy je možná to jediné, co má v budoucnosti smysl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz