Hlavní obsah
Lidé a společnost

Báječní muži na létajících strojích pod Kunětickou horou a taky nad ní

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Airshow v Expozici pardubického letectví

Znáte Kunětickou horu? Asi ano, ale možná nevíte, že pod ní najdete malé letiště s partou nadšenců a stálou Expozicí pardubického letectví s unikátními, provozuschopnými exponáty.

Článek

Kde jinde vystavovat historické letouny, jejich repliky, a dokonce s nimi létat než v kolébce české aviacie a rodišti inženýra Jana Kašpara, respektive v jeho těsné blízkosti. Jen pro připomenutí, tento význačný český aviatik, průkopník letectví a konstruktér, uskutečnil první dálkový let u nás. A sice ze svých rodných Pardubic do Prahy. Stalo se tak 13. května 1911. Vzdálenost 121 km překonal s letounem Blériot XI za 92 minut.

A co všechno v Expozici pardubického letectví uvidíte? Předně nutno zdůraznit, že se jedná o takzvané živé muzeum, to znamená, že exponáty nejsou statické, nýbrž opravdu létají. Pojďte se mnou a dozvíte se víc.

Je sobota odpoledne, Den české státnosti neboli svátek sv. Václava a na malém, prapůvodně „čmelákovském“ letišti v Kuněticích u Pardubic, se scházejí letečtí fandové a milovníci letecké historie, aby obdivovali um konstruktérů dávných létajících strojů, stavitelů jejich replik a současných aviatiků.

O vznik expozice se zasloužili organizátoři proslulé pardubické Aviatické pouti v čele s aviatikem a akrobatickým pilotem Janem Rudzinským. Kromě unikátních replik historických letounů tu najdeme i jeden originál. A jaké stroje konkrétně můžeme vidět na zemi i ve vzduchu?

Když už byla řeč o Janu Kašparovi, tak předně repliku letounu Blériot XI, stejný typ který si v roce 1909 náš první dálkový letec zakoupil ve Francii a uskutečnil s ním svůj legendární, již zmiňovaný let. Tento exponát můžete zatím obdivovat pouze na zemi, ale určitě také brzy vzlétne.

Dalším zástupcem průkopnického období světové aviacie, kterého si můžeme prohlédnout opravdu zblízka v hangáru, je replika francouzského stroje Demoiselle – typ 20, který se vyráběl v letech 1908 – 1910. Bylo sestrojeno 50 kusů, bohužel prodalo se jich pouze 13, jelikož cena byla vskutku závratná, 7 500 franků, což v přepočtu na naši dnešní měnu činí 780 000 Kč.

Úplně prvním exemplářem zdejší expozice se stala v roce 2019 replika francouzského stíhacího dvouplošníku z I. světové války Nieport 11.

Druhým letadlem, které přibylo do stavu Letky AP v roce 2023, je ultralehká replika prvoválečného rakousko-uherského stíhacího dvouplošníku Aviatik Berg D.l, kterou zkonstruoval a postavil známý tvůrce letadel Václav Vondrášek. Tento nádherný letoun můžete vidět i ve vzduchu. Prototyp originálu byl vyroben v roce 1917 a posléze se stal prvním sériově vyráběným stíhacím strojem čistě rakouské konstrukce. Byl vyzbrojen dvojicí kulometů umístěných na bocích trupu. Stroje se vyznačovaly skvělými letovými vlastnostmi a v průběhu první světové války na tomto typu létali i čeští piloti.

O další plně funkční letoun byla zdejší expozice rozšířena v listopadu téhož roku. Jedná se o repliku francouzského dvoumístného meziválečného stroje Morane Saulnier MS-139 s devítiválcovým motorem o úctyhodném výkonu 150 HP.

A nyní se dostáváme k originálu, který díky zářivé barvě a reklamě na křídlech rozhodně na letištní ploše nepřehlédnete. Přestože tento letoun svítí novotou, je vpravdě historický. Jedná se o dvouplošník Bücker Bü 131 Jungmann, který sloužil jako cvičné letadlo německé armády a od roku 1935 byl vyráběn i v tehdejším Československu.

Tohoto červeného ďábla můžete znát i z Aviatické pouti, kde s ním jeho majitel Jan Rudzinskij předvádí dechberoucí akrobacii. A co víc, tímhle letadlem, které prošlo kompletní rekonstrukcí a bylo osazeno novým motorem, se můžete i proletět na nedalekém letišti v Chrudimi.

Pro návštěvníky, kteří se chtějí ponořit do minulosti prostřednictvím zajímavých informací, jsou v hangáru instalovány panely, mapující vývoj letectví na Pardubicku od dob prvních aviatiků až po historii pardubického letiště.

Zatím byla Expozice pardubického letectví pro veřejnost přístupna pouze v rámci dnů otevřených dveří spojených s létáním pod i nad Kunětickou horou a v mezidobí několikrát bez letových ukázek. Do budoucna však mají její provozovatelé velké plány, a sice zřídit tu plnohodnotné muzeum Jana Kašpara s 50 historickými stroji. Držme jim k tomu palce. A co bych na této parádní akci ještě vyzdvihla? Vstup a parkování zdarma!

Teď se letadla uloží k zimnímu spánku a probudí se zase na jaře. A abyste to nepropásli, sledujte bedlivě web a Facebook Aviatické pouti a Letky AP. Ono nejde dost dobře popsat tyto historické stroje, jakých tu momentálně najdete 7 ani atmosféru airshow, to prostě musíte zažít.

Tak na viděnou na jaře pod Kuňkou!

Zdroje informací: Osobní návštěva expozice a airshow, informační panely v muzeu, Facebook Aviatické pouti a Letky AP

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz