Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Jestlipak víte, že jsme světovou velmocí ve výrobě ultralehkých letounů a dronů?

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Autorka v kokpitu ultralightu Sparrow ML od českého výrobce Wolfsberg Aircraft

Není mnoho průmyslových odvětví, v nichž bychom ve světě vynikali, ale také není pravda, jak tvrdí někteří pesimisté, že se naše země stala pouhou montovnou. Naopak, kupříkladu ve výrobě ultralehkých letadel a dronů patří k absolutní světové špičce.

Článek

Při pátrání po podrobnostech jsem napočítala několik desítek českých výrobců ultralightů, to jest malých letadel určených pro maximálně dvě osoby, s celkovou vzletovou hmotností nepřesahující 600 kg.

A nejsou to žádní montéři v garáži, i když řada z nich tak začínala, nýbrž firmy, jejichž produkce je známá po celém světě, pravděpodobně více než u nás. Firmy, které pravidelně získávají ocenění na mezinárodních leteckých veletrzích. Například v loňském roce ve své kategorii zcela ovládly proslulý aerosalon ve francouzském Le Bourget.

Čeští výrobci ultralightů se také každoročně účastní leteckého veletrhu v německém Friedrichshafenu, kde rovněž sklízí úspěchy a uzavírají nové kontrakty. A není divu, vždyť výroba letadel má v českých zemích více jak stoletou tradici. Za tu dobu ušla dlouhou cestu, kterou bychom mohli nazvat: Od bambusu a dřeva ke kompozitu a kevlaru. To jsou nejrozšířenější materiály, z nichž se současné malé letouny vyrábějí.

Ultralighty od českých výrobců se exportují téměř do celého světa. S počátkem války na Ukrajině sice firmy přišly o ruský trh, ovšem nahradili ho asijští a afričtí zákazníci.

A co je velice důležité, česká letadla sklízejí úspěchy nejen na veletrzích. Například ultralehký letoun Shark UL z produkce česko-slovenské firmy Shark Aero se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů. Britka Zara Rutherfordová na něm ve věku 19 let jako nejmladší žena na světě obletěla v roce 2021 zeměkouli. Trvalo jí to 155 dnů, přistála na 69 místech pěti kontinentů a navštívila 41 zemí, včetně Česka i Slovenska. A za celou dobu se nemusela potýkat s žádnými poruchami ani vážnými technickými problémy.

Právě otázka bezpečnosti těchto letounů bývá často přetřásaná, ale dle expertů a vyšetřovatelů leteckých nehod je 96% havárií ultralightů zaviněno selháním lidského faktoru, nikoliv stroje. Další procenta bývají nehody na létajících strojích, postavených amatéry doma na zahradě nebo v garáži. Ty pak vrhají špatné světlo na letouny od renomovaných výrobců z nejmodernějších materiálů, vybavené špičkovou avionikou.

Dalším rekordmanem mezi ultralighty je letoun VL3, který vyrobila firma KLN z Vysokého Mýta. Ten vytvořil v roce 2006 světový rychlostní rekord 275 km/h, který vydržel do roku 2011. Poté ho překonal již zmiňovaný Shark, který jako první ultralight na světě dosáhl rychlosti 300 km/h.

A do třetice: Letoun VL3 Evolution od výrobce JMB Aircraft Choceň byl několikrát vyhodnocen prestižním německým leteckým časopisem Fliegermagazin jako nejlepší ultralehké letadlo roku!

Zkrátka, naše ultralighty mají ve světě skvělé jméno, o čemž svědčí nemalé každoroční zisky leteckých firem, které mnohdy začínaly doslova na koleně.

A kdo si tyto malé úsporné letouny nejčastěji kupuje? Buď bývalí profesionální piloti, jak vojenské, tak civilní aviacie, kteří ani po odchodu do důchodu nechtějí přijít o radost z létání a prostě musí do vzduchu. Druhou skupinu koncových zákazníků tvoří vrcholní manažeři a majitelé firem, kteří používají ultralighty namísto služebních aut, především kvůli úspoře času. Mimochodem, spotřeba paliva se pohybuje kolem sedmi litrů běžného Naturalu na 100 km.

Nyní se dostáváme k naší další velice úspěšné exportní komoditě, kterou jsou drony. Většina z nás si je asi vybaví v souvislosti s válkou, zejména v této době. Bezpilotní letouny však mají mnohem širší využití v míru. Stále v hojnější míře se používají například v geodézii, zemědělství, archeologii, zdravotnictví či logistice. Také je často využívají strážci hranic.

Jedním z největších tuzemských výrobců je společnost Primoco UAV, která produkuje středně velké až velké bezpilotní letouny, nikoliv kvadrokoptéry, které se vejdou do ruky. Ta v letošním roce získala velice lukrativní zakázku na výrobu 24 strojů pro jednoho evropského zákazníka v celkové hodnotě 18 milionů eur, což je v přepočtu přibližně 450 milionů korun.

Česko je jednou z mála zemí světa, která umí vyrobit komplet celý dron od motoru až po trup bez použití zahraničních součástí. Zkrátka, v této oblasti stále najdeme zlaté české ručičky i mozky a o budoucnost našeho leteckého průmyslu se rozhodně bát nemusíme.

Zpracováno na základě těchto materiálů:

https://zpravy.aktualne.cz/cesky-ultralight-ma-svetovy-rekord/r~i:article:94531/

https://www.lidovky.cz/byznys/byznys-zije-mame-letadla-pro-starsi-i-ferrari-lici-vyrobce-ultralightu.A160609_170106_firmy-trhy_pave

https://www.aerospaceinczech.com/blog/cesko-slovensky-zralok-nebes-shark

https://faei.cz/cesko-je-dronova-velmoc-firma-dostala-zakazku-za-pul-miliardy/

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/v-cesku-pribyva-pilotu-malych-letadel-chteji-se-vyhnout-ucpanym-dalnicim-1361593 

https://www.google.com/url?q=https://svetprumyslu.cz/cesko-je-dronova-velmoc-produkce-miri-hlavne-na-ukrajinu/&usg=AOvVaw1×eyZrWT_cxnFTqBJkGF2Y&hl=cs-CZ

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz