Článek
Nejprve si osvětlíme pojem stíhací eso. Tento titul patří pilotům, kteří sestřelili minimálně pět nepřátelských letounů.
Největším z těch našich byl Karel Kuttelwascher s dvaceti prokázanými sestřely. A vsadím se, že vám toto jméno vůbec nic neříká.
Pojďme si tedy o tomto hrdinovi povědět víc. Nenechte se zmást německým příjmením, náš nejlepší stíhací pilot II. světové války byl čistokrevný Čech. Narodil se 23. září 1916 v malé vesničce Svatý Kříž nedaleko Havlíčkova Brodu do rodiny inspektora Československých státních drah. Vyrůstal spolu s dalšími pěti sourozenci. Přestože ho to od dětství táhlo k letadlům, vystudoval obchodní školu a po ní nastoupil do zaměstnání jako obchodní příručí.
Láska k letadlům však byla silnější a přivedla ho do poddůstojnické školy se zaměřením na letectví v Prostějově. Tam nastoupil 1. října 1934. Kromě zájmu o letadla a létání se také věnoval sportu a byl talentovaným střelcem. Svými povahovými vlastnostmi bořil mýty o stíhacích pilotech, jaké známe z filmových či literárních děl, kde bývají vykresleni jako lehkomyslní mladíci, kterým nebývá cizí alkohol, cigarety a množství žen. Karel byl pravý opak: Velice disciplinovaný věřící člověk, nekuřák a téměř abstinent. Nikdy se nesnažil být středem pozornosti, působil velice skromně. Byl zdravě ctižádostivý, zodpovědný a bystrý. O tom svědčí i fakt, že za celý svůj profesní život neměl jedinou leteckou nehodu.
A jaká byla jeho kariérní cesta? Po absolvování letecké školy byl přidělen k leteckému pluku do Kbel. Zde absolvoval specializační kurz stíhacího pilota. V roce 1938 byla tato stíhací letka přemístěna z Prahy do Hradce Králové. Působila však i na jižní Moravě, východním Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Okupace Československa zastihla Karla Kuttelwaschera ve východních Čechách. Odtud se mu podařilo v červnu 1939 spolu s bratrem a několika kamarády z letky dostat nákladním vlakem do Polska. Odsud, konkrétně z baltského přístavu Gdyně odplul s mnoha dalšími vojáky, především piloty do Francie. A jako voják Cizinecké legie se ocitl až v Alžíru.
S počátkem války se vrátil zpět do Francie, kde absolvoval proškolení na stíhací letoun Morane Saulnier MS-406. Když Němci v květnu 1940 napadli Francii, odešel bojovat na frontu, kde se setkal s řadou dalších československých stíhacích pilotů.
Svůj první zásah mohl slavit hned po dvou dnech, 19. května 1940, kdy sestřelil nepřátelský bombardovací letoun. Němci však rychle postupovali a přestože Francouzi nasadili do boje moderní stíhačky Dewoitin D-520, nebylo jim to moc platné a byli nuceni ustoupit. Přesto Karel Kuttelwascher nalétal v bojích nad Francií 10 hodin, za něž sestřelil dvě nepřátelská letadla. Některé zdroje dokonce hovoří o třech. Na to konto mu bylo uděleno francouzské vojenské vyznamenání Croix de Guerre za chrabrost.
Po kapitulaci Francie se mu spolu s dalšími letci podařilo dostat oklikou přes severní Afriku do Anglie a v srpnu 1940 byl přijat do RAF, tedy britského Královského letectva a povýšen do funkce seržanta. Po absolvování výcviku na stíhačku Hurrican nastoupil službu u britské 1. stíhací perutě, kde působil dva roky. Piloti tohoto proslulého oddílu pocházeli z různých zemí, například z Kanady, Nového Zélandu, Jižní Ameriky i USA, ale největší zastoupení měli Češi.
Další čtyři úspěšné sestřely nepřátelských letadel vynesly Karlovi důstojnickou hodnost Pilot Officer (poručík) a o rok později se již jako Flight Lieutenant (kapitán) stal velitelem letky 1. perutě. Ta se specializovala na noční operace. Náš hrdina v ní patřil k nejlepším, o čemž svědčí jeho přezdívka Noční jestřáb.
Noční mise do hloubi francouzského území byly velice náročné, neboť jednomístné stíhací letouny Hurrican nebyly vybaveny radary. Piloti museli mít nejen pevné nervy a rychlé reakce, ale i oči nočních šelem či dravých ptáků. A právě takovým byl náš jestřáb.
Stíhací letci této perutě za pouhé čtyři měsíce od dubna do července 1942 vykonali 140 nočních misí a v jejich rámci sestřelili celkem 22 nepřátelských letounů. A kdo myslíte, že byl nejúspěšnější? Ano, Karel Kuttelwascher s 15 sestřelenými a 5 poškozenými letouny. A to do tohoto výčtu nepočítáme další zasažené a poškozené cíle na zemi jako například lokomotivy či lodě.
Celková bilance tohoto vynikajícího pilota a střelce byla ohromující. Za 405 hodin ve válkou prosyceném vzduchu prokazatelně sestřelil 20 nepřátelských letounů, 5 poškodil a 2 sestřely můžeme označit jako pravděpodobné. Stal se tak nejúspěšnějším českým stíhacím letcem ve II. světové válce, za což obdržel řadu vyznamenání: pětkrát byl vyznamenán Československým válečným křížem, čtyřikrát Československou medailí za chrabrost, Československou medailí za zásluhy I. stupně, dvakrát britským Záslužným leteckým křížem a řadou dalších vojenských vyznamenání. To poslední, Medaili za statečnost, obdržel in memoriam 28. října 1998.
Ale vraťme se zpět do válečného období. V roce 1943 odešel Karel do Spojených států amerických, kde prováděl nábor našich krajanů do britského Královského letectva. Stejnou misí byl pověřen i v Kanadě. Po půl roce se vrátil zpět do Velké Británie a do konce války zde působil jako zalétávací pilot.
Poté se vrátil zpět do své rodné vlasti. Vzápětí ho následovala i manželka se třemi malými dětmi. Náš hrdina byl povýšen do hodnosti štábního kapitána a nastoupil jako instruktor na Vojenskou leteckou akademii v Hradci Králové.
Jakmile však viděl, že v Československu sílí moc komunistické strany, na nic nečekal a v květnu 1946 odešel do Velké Británie, kde jeho manželka s dětmi pobývala již od ledna. Do své rodné země už se nikdy nevrátil. Jako vynikající pilot neměl problém sehnal v Anglii práci a na podzim téhož roku nastoupil jako první důstojník k British Airways. Netrvalo dlouho a stal se kapitánem. Bohužel, svoji milovanou profesi, manželku, syna a dvě dcery, si příliš dlouho neužil. Zemřel v pouhých 42 letech 18. srpna 1959 na srdeční infarkt. 8. května 2000 byl povýšen in memoriam do hodnosti brigádního generála.
Takový byl život téměř neznámého hrdiny, nejlepšího československého stíhacího pilota, skrývajícího se pod přezdívkou Noční jestřáb. A opět se potvrdilo léty prověřené pravidlo. Lidé, co opravdu umí, bývají nejskromnější.
Chcete-li se o Karlu Kuttelwascherovi a dalších hrdinech válečného nebe dozvědět víc, doporučuji navštívit webové stránky rafaci.cz.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://youtu.be/sR8XvJRQzOI?si=DgvfnICMJgXs4ofk
https://www.denik.cz/historie/ceskoslovenske-stihaci-eso-raf-karel-miloslav-kuttelwascher-kut-nocni-jestrab.html
https://www.reflex.cz/clanek/causy/88026/karel-kuttelwascher-pred-50-lety-zemrel-legendarni-nocni-stihac-s-kocicima-ocima-byl-ceskou-chloubou-raf.html