Hlavní obsah

Vyšetřovací spis z nejtragičtější havárie našeho vojenského letounu byl odtajněn až po desítkách let

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Jeden z typů letounu DC Douglas, ilustrační foto

Píše se rok 1956, je obyčejný 3. červencový den a hodinku před polednem vzlétá z vojenského letiště v Praze Kbelích letoun D-47B Douglas 1. dopravního leteckého pluku Československé lidové armády.

Článek

Šestičlenné posádce velí velice zkušený kapitán stroje npor. František Holman. Na postu druhého pilota sedí npor. Václav Havlík, který také není v kokpitu vojenských letounů žádným nováčkem.

Mají za úkol přepravit 15 důstojníků letecké intendanční služby do východoslovenského Prešova. Z Prahy letí pouze jediný pasažér, zbylých 14 nastoupí v Pardubicích. Tam jsou cobydup a ve čtrnáct hodin startuje D-47B Douglas s jednadvaceti lidmi na palubě z pardubického letiště a míří na východ. Piloti vystoupají do 9 800 stop, což je necelých 3000 metrů a tuto výšku mají držet po celou dobu letu.

Do Prešova letí z Prahy ještě další dva vojenské stroje, ale rovnou, bez mezipřistání v Pardubicích a mají před Dakotou asi 15 minut náskok, což představuje přibližně 80 kilometrů. Jejich piloti cestou hlásí lokální bouřky, ale nejsou nijak intenzivní a nezpůsobí jim žádné problémy. Na rozdíl od letounu D-47B, který vlétne přímo do mohutného bouřkového cumulonimbu.

Co se se strojem v mraku stalo, není známo, ale v 15 hodin 14 minut spatří svědkové na zemi, jak vysokou rychlostí vylétne z oblačnosti, míří nosem dolů a odpadávají z něj kusy stříbřitého plechu. Vzápětí ohromnou rychlostí naráží do země v blízkosti středoslovenské obce Lom nad Rimavicou, vytváří kráter jak po dopadu meteoritu a exploduje. Výbuch roztrhá bytelný letoun na tisíce kousků a všech 21 mužů na palubě umírá.

Na místo okamžitě spěchá vojenská letecká vyšetřovací komise. Když experti vidí hromadu úlomků a pokroucených plechů, která zbyla z tak odolného letounu, jakým je transportní Dakota, mají obavy, zda vůbec něco zjistí.

Podle míry poškození se letoun musel dostat mezi silné stoupavé a klesavé proudy vzduchu, které způsobily ohnutí křídel směrem dolů. Plechy v oblasti centroplánu, to jest v místě spojení trupu s křídly, nevydržely obrovské namáhání a letoun se začal doslova rozpadat ve vzduchu. Odlétávající plechy pravděpodobně poškodily horizontální stabilizátor a výškové kormidlo. Tím se stal stroj prakticky neovladatelným a přešel do střemhlavého pádu. A co bylo dál, už víte.

Jen pro úplnost, v 50. letech minulého století nebyla vojenská ani civilní letadla vybavena povětrnostními radary jako dnes. O to pečlivěji museli piloti nastudovat vývoj počasí při předletové přípravě.

A v tomto tragickém případě to značně podcenili. Tak hovoří závěrečná vyšetřovací zpráva, která byla odtajněna až v roce 2006. Podle ní posádka D-47B neprovedla řádně rozbor meteorologické situace a v průběhu cesty nežádala pozemní službu o aktuální informace o vývoji počasí. Bez viny nebyli ani vojenští letečtí dispečeři, kteří měli automaticky piloty upozornit na výskyt bouřek ve vzdušném prostoru nad Zvolenem.

U příležitosti 50. výročí této tragické události byl na místě katastrofy odhalen pomníček obětem a kolem něho vysázeno 21 stromů za 21 zmařených lidských životů.

Od této nejtragičtější havárie v historii našeho vojenského letectví již k žádné obdobné katastrofě na našem území nedošlo. Dnešní vojenské i civilní letouny jsou vybaveny sofistikovanou avionikou, která dokáže eliminovat lidské chyby, takže se o svoji bezpečnost ve vzduchu bát nemusíte.

V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:

http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/911/

Záhadná nehoda. Komunisté tragédii vojenského letadla utajili | Česko | Lidovky.cz https://share.google/Tmj6h4WLHKyHDHRha

Na Slovensku byl odhalen památník obětem utajované letecké nehody | Radio Prague International https://share.google/f3×fxgjWo5naJAUB4

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz