Článek
V době, kdy se Ing. Jan Kašpar připravoval na první dálkový let z Pardubic do Prahy, procházela pilotním výcvikem v městečku Bork nedaleko Berlína Božena Laglerová, absolventka konzervatoře v oboru operní zpěv. Lásku k letectví v ní probudil její švagr, profesor ČVUT a velký propagátor létání.
Nezlomná vůle, odvaha a dobrodružná povaha pomohly této rodačce z Prahy zdolat nelehkou cestu k mezinárodnímu pilotnímu průkazu. A že to za c.k. monarchie nebylo jednoduché, zvláště pro ženu. Sice už tenkrát existovaly letecké školy, ale nikde ji nechtěli vzít. Nepochodila ve Vídni ani u samotného Ing. Kašpara, který byl bohužel také zastáncem názoru, že žena patří k plotně. Božena se však nevzdala a její houževnatost se vyplatila. Nakonec se jí poštěstilo ve zmiňované německé letecké škole leteckého konstruktéra Hanse Gradeho.
Když si představíme, že tehdejší letadla neměla s dnešními pranic společného, jednalo se vlastně o proutěná křesla zavěšená mezi křídly z bambusu, šlo o bláznovství do takového stroje usednout a odlepit se s ním od země. Ale kdyby tenkrát nebylo takových bláznů, nebyly by dnes tryskáče.
Božena byla v této skupině uchazečů o pilotní průkaz jedinou ženou, ale znala ještě jednu dívku, Němku Amélii, která se připravovala na dráhu pilotky v jiném německém výcvikovém centru.
Ale zpět k naší české průkopnici. Ta zdárně absolvovala téměř celý výcvik a 23. května 1911 měla skládat závěrečnou zkoušku. Bohužel se tak nestalo. Den předtím, při posledním výcvikovém letu při přistání havarovala, byla vymrštěna ze sedadla, upadla do bezvědomí a zlomila si několik žeber.
To ji ovšem od jejího vysněného cíle neodradilo. Záhy usedla do letadla znovu, v září téhož roku ve svých 24 letech úspěšně složila pilotní zkoušky a získala pilotní průkaz Mezinárodní letecké asociace. Stala se tak první ženou pilotkou v Rakousko-Uhersku a 13. na světě.
Dokázala to na letounu z konstruktérské dílny továrníka Gradeho o délce 8 metrů, rozpětí křídel 7 metrů a motorem o výkonu 24 koňských sil. Pro zajímavost, prvním Čechem, který získal pilotní průkaz byl obyčejný mlynář Jan Čermák a povedlo se mu to jen pár měsíců před naší odvážnou ženou. Ing. Jan Kašpar, kterého jste možná tipovali na prvenství, vlastníkem pilotního průkazu nikdy nebyl.
A co čekalo úspěšnou absolventku pilotního výcviku dál? Jedno velké dobrodružství.
Zanedlouho po získání pilotního průkazu, v říjnu 1911 se zúčastnila leteckého klání v Hannoveru, kde mezi samými muži vybojovala stříbrný pohár, první českou trofej z mezinárodních leteckých závodů vůbec.
Doma v Čechách takového úspěchu nikdy nedosáhla a ani publikum v tehdejší monarchii nebylo leteckým závodům a ženám v létajících strojích příliš nakloněno.
A tak naše průkopnice létání s radostí využila nabídku jakéhosi mladého muže z Buenos Aires, s nímž se seznámila v Německu, na letecké turné po Latinské Americe. A spolu s rozloženým letounem v několika bednách se vydala lodí přes oceán vstříc novým dobrodružstvím. Turné začala velkým úspěchem na Kubě. Poté se jí však začala lepit smůla na paty. Muž, který její turné inicioval, uprchl se všemi penězi, které důvěřivá Božena vydělala. Ale ta se opět nevzdala a pokračovala dál na Haiti.
A tam došlo k tragédii. Kolega, který v letecké show vystupoval před ní, smrtelně zranil jednoho z diváků, malého chlapce, který ovšem na inkriminovaném místě neměl co dělat. Jenže tenkrát se to tak nebralo, policie pilota zatkla a vzala do vazby. Naštěstí se mu podařilo z vězení utéct a společně s Boženou, které rozzuřený dav mezitím zničil letadlo, odcestovali do New Yorku. Tam se Božena zprvu protloukala jako kuchařka, nakonec jí pomohla zdejší česká komunita.
Po návratu do Čech se na počátku I. světové války pokoušela dostat jako pilotka k bojové službě. Bohužel marně, neboť tenkrát mohli sloužit v armádě pouze muži. Ze stejného důvodu nebyla přijata ani jako instruktorka vojenské letecké školy.
V roce 1919 se provdala za leteckého instruktora Josefa Jana Peterku a k letectví se již nikdy nevrátila. Zemřela v roce 1941 na srdeční selhání ve věku pouhých 54 let.
Vidíte, a dnes nás ženy pilotky běžně vozí na dovolenou, a dokonce je můžeme spatřit i v kokpitu stíhaček. A to díky takovýmto odvážným ženám na létajících strojích na počátku minulého století.
Zpracováno na základě těchto materiálů:
https://dvojka.rozhlas.cz/dosahovala-vysek-nejprve-svym-hlasem-jako-zpevacka-pozdeji-jako-prvni-ceska-8554201
https://www.sestka.cz/2009/12/neobycejny-zivotni-pribeh-prvni-ceske-pilotky
https://zpravy.tiscali.cz/la-aviadora-prvni-ceska-pilotka-na-kterou-se-temer-zapomnelo-311426
https://www.idnes.cz/technet/technika/bozena-laglerova-pilotka-letkyne-letectvi-grade-usa-letoun.A211007_114722_tec_technika_alv