Článek
Tento dlouho očekávaný akt se uskutečnil 26. února 1990 v Moskvě a dohodu podepsali tehdejší ministři zahraničních věcí obou zemí, Jiří Dienstbier a Eduard Shevardnadze. Odsun se týkal 73 500 vojáků a důstojníků takzvané Střední skupiny sovětských vojsk a 39 000 jejich rodinných příslušníků, rozmístěných ve více jak třiceti lokalitách naší republiky. Největší byl vojenský prostor Milovice-Mladá na území okresů Mladá Boleslav a Nymburk a pak vojenský výcvikový prostor Ralsko na Českolipsku.
Rovněž bylo třeba logisticky zvládnout odsun veškeré vojenské techniky a munice, což představovalo 1 220 tanků, 2 500 obrněných transportérů a dalších vozidel, 105 letounů (převážně stíhaček), 175 vrtulníků a 95 000 tun munice.
Prostí vojáci vítali ukončení své zahraniční mise s nadšením, jelikož doma měli své přítelkyně, rodiče, sourozence. Kdežto důstojníci, kteří u nás žili s celými rodinami a byli přesvědčeni, že to mají na doživotí, byli přinejmenším rozčarováni. Pobyt v Československu pro ně znamenal totéž jako pro našince za „totáče“ žití v kapitalistické cizině.
Hlavním iniciátorem a organizátorem této obrovské akce byl představitel Občanského fóra a posléze poslanec Federálního shromáždění (1990-1992) Michael Kocáb. A odsun započal téměř ihned po podpisu dohody.
Dlužno podotknout, že první jednotky okupantů opustily naše území již v květnu 1989, ovšem tehdy šlo o realizaci plánovaného snížení stavu sovětských jednotek v zemích Varšavské smlouvy o 10%, nikoliv odsun z podnětu naší vlády. U nás se jednalo se o pouhých 1 500 vojáků.
Odsun na základě dohody z února 1990, byl organizován ve třech etapách a jeho řízením byl pověřen generálmajor Rudolf Ducháček. Sovětským vládním zmocněncem byl jmenován generálplukovník Eduard Vorobjov. A hlavním koordinátorem a dohlížitelem byla parlamentní komise v čele s již zmiňovaným Michaelem Kocábem.
Transport techniky a mužstva probíhal především po železnici, přibližně 1 700 vozidel odjelo po vlastní ose a z letišť v Ralsku-Hradčanech a v Božím Daru u Milovic odletělo 15 letadel. Poslední železniční transport byl vypraven 19. června 1991 z Milovic a východní hranici Československa překročil o dva dny později. Poslední sovětský voják opustil naši republiku 27. června 1991 a byl jím generál Vorobjov. Ten zanedlouho po návratu domů odešel z armády a stal se ruským opozičním politikem.
Pobyt okupačních vojsk napáchal na našem území nedozírné škody, zejména na životním prostředí, které byly vyčísleny na více jak 6 miliard korun. A co je ještě smutnější, vzal životy 425 českým civilním občanům v důsledku vojenského zásahu, dopravních nehod nebo kriminálních činů.
K největší kontaminaci půdy, zejména ropnými látkami a znečištění podzemních vod došlo v okolí letišť Hradčany a Boží Dar. Sanační práce v těchto lokalitách probíhají dodnes a asi ještě dlouho budou.
Po sovětské straně byla naší vládou požadována kompenzace nákladů spojených s likvidací následků pobytu okupační armády u nás. A asi si domyslíte, jak to dopadlo. Nedostali jsme ani korunu.
Hluboce smekám před celým organizačním týmem této nesmírně složité akce, který odvedl dokonalou práci. A hlavně doufám, že k nám už nikdy žádní okupanti nepřijdou.
Zpracováno na základě těchto materiálů: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4203-odsun-sovetskych-vojsk-z-ceskoslovenska https://www.reflex.cz/clanek/historie/99889/bez-domu-ivane-pred-30-lety-opustil-posledni-sovetsky-vojak-uzemi-ceskoslovenska.html https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Odsun_sov%C4%9Btsk%C3%BDch_vojsk_z_%C4%8Ceskoslovenska https://unob.cz/vyroci-odsunu-sovetskych-vojsk-z-ceskoslovenska/ https://www.psp.cz/sqw/cms.sqw?z=14979