Článek
Je čtvrtek 13. října 1977 a na ploše mezinárodního letiště v Palma de Mallorca nastupují do Boeingu 737 společnosti Lufthansa němečtí turisté, vracející se z dovolené. Mezi cestujícími je i několik cizinců, kteří budou hrát v našem příběhu klíčovou roli. Boarding proběhl v pořádku a stroj, mířící do Frankfurtu nad Mohanem právě vzlétá. V tuto chvíli nikdo z cestujících ani členů posádky netuší, jaké obrovské drama se začne za několik minut odvíjet.
V kokpitu letounu, na jehož palubě se nachází 90 pasažérů a 5 členů posádky, velí sedmatřicetiletý kapitán Jürgen Schumann a na pozici druhého pilota mu sekunduje o dva roky mladší Jürgen Vietor. O pohodlí cestujících se starají 3 letušky. Let má trvat přibližně 2 hodiny 20 minut a nikoho z cestujících by ani ve snu nenapadlo, že se vrátí domů až po pěti strastiplných dnech.
Z rutinního letu uplyne půlhodina, když v tom vtrhnou do kokpitu čtyři po zuby ozbrojení palestinští teroristé – dva muži a dvě ženy. Hlavní slovo na palubě má od této chvíle jejich kápo, který si nechává říkat kapitán Mahmud. Ten pod pohrůžkou použití zbraní přikáže pilotům změnit směr na Kypr. Kapitán Schumann ho upozorní, že na tak dlouhou trasu nemají dostatek paliva a musí tedy přistát v Římě.
Teď vás asi napadne, jak se mohli ozbrojení únosci dostat na palubu a dokonce do kokpitu. Jednoduše. Tenkrát totiž nebyly bezpečnostní kontroly zdaleka na takové úrovni jako dnes a do kokpitu buď nebyly dveře vůbec nebo byly odemčené.
Po chvíli si francouzští řídící letového provozu všimnou, že něco není v pořádku, jelikož letoun náhle změní směr a místo na severovýchod míří na jihovýchod.
Peklo zažívá nejen posádka, ale i pasažéři, kteří musí poslouchat nesmyslné příkazy únosců. Teroristé si jejich poslušnost vynucují hrozbou použití zbraní, bitím a fyzickým týráním. Rukojmí musí například několik hodin držet ruce nad hlavou.
Jakmile Boeing s vystrašenými pasažéry přistane v Římě, únosci kontaktují německé úřady a vznesou své požadavky: Propuštění vězňů, členů palestinské teroristické organizace a výkupné ve výši 15 milionů dolarů.
Příslušné orgány musí co nejrychleji vymyslet způsob, jak se zbavit únosců a osvobodit rukojmí. Jednou z možností je poškodit na letišti v Římě letadlo natolik, že nebude schopné letu. Jenže na zorganizování této akce nemají dostatek času, jelikož posádka musí ihned po dotankování dle příkazu teroristů, vzlétnout.
Při dalším mezipřistání v kyperské Larnace se pokoušejí vyjednavači navázat kontakty s únosci. Bohužel marně, ti jakoukoliv konverzaci odmítají. Na Kypru se cesta uneseného Boeingu na dlouhé hodiny zadrhne, neboť ho žádné z blízkých letišť nechce přijmout. Piloti uspějí až v Bahrajnu, odkud po dotankování pokračují do Dubaje. Jen pro úplnost, nepředstavujte si dubajské letiště tak, jak vypadá dnes, tenkrát to byla jedna ranvej a bouda v poušti.
Tam unavená posádka a terorizovaní cestující přistávají 14. října ráno. Traumatizující je i fakt, že únosci komunikují s řídící věží na letišti v Bahrajnu i v Dubaji výhradně arabsky, takže jim nikdo z rukojmích nerozumí. Na dubajském letišti v rozpáleném letadle stráví celý den a to ještě nevědí, že tu budou stát podstatně déle. A aby toho nebylo málo, kromě vedra je sužuje nesnesitelný zápach z ucpaných toalet. Boeing 737 není konstruován pro dálkové lety a tudíž se nepočítá s tím, že v něm cestující stráví desítky hodin či dokonce několik dnů.
Němečtí vyjednavači se marně snaží přesvědčit teroristy, aby propustili alespoň část pasažérů. Nic domluvit se nepovede ani německým politikům, kteří do Dubaje přiletěli společně se členy protiteroristické zásahové jednotky. I ta vážila cestu do Spojených arabských emirátů zbytečně, neboť šejkové jakýkoliv zásah proti únoscům na svém území odmítají.
Je neděle 16. října a Boeing s totálně vyčerpanými lidmi na palubě stále stojí na letišti v Dubaji. Posádka i cestující sice dostanou jídlo i pití, ale v poušti dosahují teploty 40 stupňů. A zkuste to vydržet bez klimatizace! Já si to nedovedu ani představit. Nervy tečou nejen rukojmím, ale i únoscům. Ti začnou vyhrožovat, že pokud se nepoletí dál, zastřelí pilota i cestující.
Tak posádka po dotankování zvedá stroj z ranveje a míří do jemenského Adenu. Ovšem dispečeři letounu nepovolují přistání a ranvej zatarasí tanky. Jenže v nádržích zbývá palivo pouze na 10 minut letu a pilotům nezbývá nic jiného, než posadit Boeing na nezpevněnou plochu vedle ranveje. Po tvrdém přistání vyvstanou obavy, zda nedošlo k poškození stroje a únosci dovolují kapitánovi opustit letoun a prohlédnout ho zvenčí. Když se dlouho nevrací, teroristé zuří a jakmile se vrátí, chladnokrevně ho zastřelí.
V pondělí 17. října časně ráno je unesený Boeing se zmlácenými pasažéry a pouze jedním pilotem opět ve vzduchu a míří do Mogadiša v Somálsku. Teroristy už výlet asi taky přestává bavit, proto si stanoví ultimátum: Pokud nebudou jejich požadavky splněny do druhé hodiny ranní 18. října, vyhodí letoun se všemi lidmi do povětří.
Když na Mogadišo padne tma, konečně se dostávají ke slovu perfektně vycvičení muži z německé speciální protiteroristické jednotky a operace s krycím názvem Feuerzauber může začít. Aby odpoutali pozornost únosců, založí místní vojáci před letounem malý požár. Policisté ze speciální jednotky odpálí dveře nouzových východů a vtrhnou na palubu. Cestujícím dají pokyn, aby si lehli na zem a několika přesně mířenými ranami únosce oddělají. Tři zastřelí a čtvrtý vyvázne se střelným zraněním.
Pasažérům a členům posádky již nic nebrání v cestě na čerstvý vzduch, kterého si po této strastiplné anabázi užívají plnými doušky. A poté společně se svými zachránci letí konečně domů. Bohužel, je jich o jednoho míň. Mladý kapitán Jürgen Schumann po sobě zanechal milující manželku a dvě malé děti.
A abychom nekončili smutně, tak jedna radostná zpráva na závěr. Letuška Gabriele Dillmanová, která se i za těchto krutých podmínek pečlivě starala o cestující, si vzala za manžela pilota, který přivezl do Somálska speciální zásahovou jednotku.
Vidíte, takovéto akční thrillery píše sám život.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
Teroristé obletěli s rukojmími půl světa. Dostalo je až speciální komando - Prima Zoom https://share.google/dn313seVN16eCwSu6
Německo odkoupilo boeing, který v 70. letech unesli teroristé. Zamíří do muzea | iROZHLAS - spolehlivé zprávy https://share.google/2gZbZvWmje68jaEto
Únos letu 181: Drama trvalo pět dní, odvážného pilota popravili - Deník.cz https://share.google/E9fS4COx3YZ57YU8X