Článek
Píše se 28. červenec 1976 a v 8 hodin 52 minut vzlétá z pražské Ruzyně letoun IL 18, imatrikulace OK-NAB, s 69 pasažéry a 10 členy posádky, mířící do Bratislavy. Tam bohužel nikdy nepřistane.
Vzlet probíhá naprosto standardně, ani během letu se nevyskytují žádné komplikace. Počasí v místě přistání je ideální, tudíž nic nenasvědčuje jakýmkoliv problémům. A přesto se to zvrtne.
V 9 hodin 35 minut a 10 sekund se posádka čtyřmotorového turbovrtulového letounu sovětské výroby hlásí řídící věži bratislavského letiště a dostává povolení k přistání na dráhu 22. Dispečer na věži se však domnívá, že letoun je o 300 metrů níž než ve skutečnosti. A tato mýlka se stává prvním článkem tragického řetězce událostí, který skončí největší leteckou katastrofou v historii ČSA u nás. Aby stihl letoun, který byl příliš vysoko, přistát, volí zkušený kapitán prudké klesání. I přesto se mu daří stroj stabilizovat a srovnat s osou dráhy. V její těsné blízkosti se však rozhodne pro průlet.
Poté dostává pokyn z věže k točení doleva a vystoupání, aby mohl přistání opakovat. Bohužel, místo levotočivé zatáčky se letoun prudce stáčí doprava a ve velice silném pravém náklonu se řítí do jezera Zlaté piesky.
Očití svědkové vypovídají, že letadlo letělo velice nízko, těsně nad vrcholky stromů, a tak si všimli, že pracovaly pouze motory na levé straně. Lidé, kteří viděli, kam letadlo spadlo, se ihned vypravili na místo tragédie. A naskytl se jim hrůzný pohled. Nad hladinou bylo vidět jen zadní část a ocas letounu. Řada cestujících byla nárazem vymrštěna ven, ale nikdo z těch, kteří se nacházeli vně letadla, nejevil známky života.
První svědci, kteří dorazili na místo havárie ještě před záchrannou službou, měli k dispozici pouze sekeru a s ní se pokoušeli dostat do vyčnívající části trupu, z níž se ozývaly lidské hlasy. Marně, s tímto ručním nástrojem neměli proti silnému plášti letounu šanci. Po chvíli naštěstí přiletěla vrtulníkem spása v podobě výkonné pily na kov. Tou zachránci vyřízli otvor, jímž se dostali ven čtyři přeživší. Víc jich bohužel nebylo.
Ostatní pasažéry, kteří neměli to štěstí, vytáhli o několik hodin později i s jednou částí trupu ze dna jezera potápěči. Další části havarovaného letounu dostávali z vody ještě celý týden. Zároveň s tím se rozběhlo vyšetřování.
A co vyšetřovací komise zjistila? Tak jako tomu bývá v drtivé většině leteckých katastrof, hrálo i u této svou roli vícero faktorů, které ve svém výsledku způsobily smrt 76 cestujících včetně členů posádky. O jednom v podobě pochybení řídícího letového provozu, jsem se již zmínila. A další? Vlivem prudkého klesání stroje vypadl motor číslo tři, což by nemělo mít na přistání ani průlet téměř žádný vliv. Jenže mechanik omylem vypnul motor číslo čtyři a na katastrofu bylo zaděláno.
Provést přistávací manévr se dvěma nefunkčními motory není snadné, ale na druhou stranu ani nemožné. Ovšem kdyby se býval nepokoušel mechanik motor číslo čtyři znovu nahodit. To totiž celou situaci ještě zhoršilo, neboť listy vrtule se přetočily do pracovní polohy a zvýšily tak odpor vzduchu na pravé straně. Došlo k překročení maximálního náklonu letounu, ten se stal neovladatelným a na dně jezera Zlaté piesky zanechal 75 lidských životů. Jeden ze čtyř přeživších zemřel o několik dnů později na následky zranění.
Tak jako vždy při leteckém neštěstí, i tentokrát se vyrojila řada konspiračních teorií. Například, že letounu již krátce po startu začal hořet motor číslo tři. Tato ani žádná jiná „zaručená“ informace typu jedna paní povídala, se nepotvrdila.
Pravdou však je, že večer před osudnou havárií se letoun vracel prázdný z Tripolisu údajně s nefunkčním motorem číslo dvě. Mechanici ho celou noc prohlíželi a žádnou závadu nenašli. Ostatně, ten také v havárii nijakou roli nehrál. V té hlavní byl lidský faktor.
Toto byla poslední z leteckých katastrof na našem území, kterou jsem vám připomněla. A doufám, že už žádná další nikdy nepřibude.
Zpracováno na základě těchto materiálů:
https://www.denik.cz/staty-eu/letecke-nestesti-zlate-piesky-vyroci.html
https://www.idnes.cz/technet/technika/pred-35-lety-u-nas-doslo-k-posledni-tragicke-nehode-dopravniho-letadla.A110728_000608_tec_technika_pka
https://www.vhu.cz/minulost-oziva-katastrofa-na-zlatych-pieskach-1976-a-iljusin-ve-vhu/ https://youtu.be/E2oAlhTSq2M?si=RsAbr90_v7TQ92hP