Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jsem matka a moje dítě si může dělat, co chce aneb nevychovanost nezná meze!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ruslana_Art, www.pixabay.com

Slušné chování je základ, kterému se učíme už jako malé děti. Jak se mají ale děti učit od rodičů, kteří mají sami své chování hulváta? Kde je psáno, že pokud je někdo matka, všichni musí stranou?

Článek

Slušné chování je základ, kterému se učíme už jako malé děti. Jak se mají ale děti učit od rodičů, kteří mají sami své chování hulváta? Kde je psáno, že pokud je někdo matka, všichni musí stranou? Už jako malá si pamatuji chování svých rodičů a to, co nás učili. A rozhodně to bylo slušné chování. A tím myslím hlavně slušné chování ke svému okolí. Někdy jsem se jako malá musela dokonce krotit, abych nezdravila každého staršího člověka, kterého vůbec neznám. Nicméně i tak musím říct, že mi více jak 90 % takových lidí vždy na pozdrav odpovědělo. Nicméně pozdrav není to nejdůležitější.

Ať je to na chodníku, v autobuse, v obchodě nebo v nemocnici, tak všude člověk narazí na minimálně jednu takovou „zapřisáhlou matku“, která si myslí, že když má u sebe dítě, tak je něco víc. Milé dámy, mohu vás naprosto jasně ubezpečit, že to opravdu nejste! Proč by mě mělo vaše dítě obtěžovat a narušovat mi můj osobní prostor? Já o to vůbec nestojím. Vy si jdete uprostřed cesty a prostě neuhnete, protože přece máte kočárek. A co? Klidně do člověka vrazí a je jim to jedno. Snažíte se uhnout, jak to jde, ale stejně do vás tím kočárem drcne. A nepřijde ani žádná omluva. Ještě se setkáte s pohledem vraha, který by vás nejraději odstrčil do silnice pod projíždějící auto.

Kde je nějaká slušnost takových matek? Jejich dítě běžící po ulici do vás taky v klidu vrazí a opět nepřijde žádná omluva. Máte přece koukat vy a vy se máte vyhnout. Prostě já jsem matka, kdo je víc. Vás rodiče neučili, že pokud před vámi jdou lidé, tak si máte své dítě přivolat k sobě a uklidnit ho, aby kolemjdoucí mohli v klidu projít? Nás to totiž rodiče učili. Jak má pak vaše dítě učit další generaci, když sami nemají ani takový základní návyk? Pak není čemu se divit, že neumí pozdravit, pokud někam vejdou. A argumenty typu, proč by mělo moje dítě někoho zdravit? Protože světe div se, když vejdu třeba do obchodu, je slušnost pozdravit. Vždycky byla a vždycky bude.

Proč své děti nezaměstnáte, když čekáte u lékaře? Proč je necháváte běhat po čekárně a dělat hluk? Většinou tam totiž sedí nemocní lidé, kterým není vůbec dobře a nejsou na vaše dítě, které běhá a křičí, zvědaví! Za našich časů nám rodiče k lékaři vzali třeba omalovánky, ale důležité bylo, aby bylo ticho a klid a nerušilo to ostatní. A pokud někdo řekne, že to nejde, tak věřte tomu, že jde. Jen jen třeba to své ratolesti vysvětlit. A pokud by tak bylo vychovávané od mala, tak s tím nebudete mít problém. Ano, je to dítě, někdy je to těžké a někdy to jde hůře, ale stále to jde. Mnoho čekáren lékařů má k dispozici nějaké hračky nebo knihy. Tak si se svým děckem přece můžete sednout a můžete mu potichu číst. Nikoho tím nebudete rušit, když nebude křičet.

To samé platí třeba v restauraci. Jsou lidé, kteří se chtějí v klidu a pěkném prostředí najíst a rozhodně nehodlají poslouchat, jak se u vedlejšího stolu perou a řvou vaše děti. Proč by to měl někdo poslouchat? Proč je prostě nenaučíte, že na takovém místě se mají chovat slušně a potichu? To úplně vypustím to, jak to po vašem odchodu vypadá na stole, pod ním a všude kolem. Poházené kousky jídla a podobně. To je takový problém po svých dětech uklidit? Většinou všichni dělají, že to tam vlastně není. Vždyť si to ta obsluha uklidí, tak co? A když se opět rozhlédneme, tak to vypadá tak, že matka drží mobil a dětičky, vy se klidně perte, hádejte a řvěte, ale dejte mi chvilku pokoj.

Problém vnímám hodně v tom, když se kolem sebe rozhlédnete, tak spousta takových matek, vůbec neřeší, co jejich dítě dělá. Ona sama má v ruce mobil a oddává se zajímavostem ve světě nebo sociálním sítím. Mají svůj svět a pokud je dítě neotravuje, tak je to v pořádku. Nejste všechny takové a klobouk dolů před matkou, která se svému dítěti věnuje a učí ho, co je slušné chování. Bohužel je vás ale takových „arogantních“ stále docela dost. A ostatním tím můžete otravovat život. Nestálo by za to, se zastavit a říct si, že to můžete dělat jinak a lépe?

V dnešní době je trend volné výchovy dětí. Nevím, kdo s tím přišel, ale to je opravdu spíš zbraň proti ostatním. Dítě si může dělat téměř vše, může mít svůj názor. A proto se taky neváhá vás poslat do onoho místa a používat vulgarismy. No, nezlobte se, ale to je opravdu na pár facek. Pak se spousta rodin nemůže divit, že jim jejich dětičky skáčou po hlavě a dělají si co chtějí. Ostatně v jejich pubertálním věku to svým rodičům mnohdy neváhají ukázat. Dělají si co chtějí, protože si myslí, že můžou. Ono to přece rozvíjí jejich samostatné myšlení. Opravdu jsem z toho někdy silně znechucená. V takovém případě by totiž zasloužil pár facek hlavně rodič, který své děti takto vede.

Smekám před všemi, co volnou výchovu praktikují a zároveň své děti učí slušnému chování vůči svému okolí i vůči svým nejbližším. A ne, nemusím být matkou, abych něco mohla pochopit. Protože i já jsem byla dítětem, které bylo svou slušnou rodinou vychováváno ke slušnosti. A to mi bohatě stačí. Ten, kdo pouze argumentuje, proč by je mělo něco zajímat, tak jsou především lidé, kteří slušné chování neznají nebo jsou to pokrytci, kterým je jejich okolí zcela volné. A takových je mi celkem líto. Třeba jednou, až budou staří, tak zažijí takové situace, které jim budou nepříjemné. Protože každá další generace s sebou ponese víc takových nevychovanců a budou třeba násobně ještě horší.

Anketa

Vadí vám chovaní takových lidí?
Ano, velmi mi takové chování vadí a setkávám se s ním celkem často.
81,6 %
Ano, velmi mi takové chování vadí, ale nesetkávám se s ním tak často.
18,4 %
Ne, ať si každý dělá co chce.
0 %
Celkem hlasovalo 38 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz