Článek
Ještě jsem snad nezažila jednu večerní jízdu, aniž by se nenašel bezohledný řidič, který chce očividně zjistit, co vezu v kufru. Je to záležitost, kterou snad zažil každý řidič. Jedete maximální povolenou rychlostí, což je někdy v úsecích, kde může vyběhnout lesní zvěř, i tak hodně. Najednou se za vámi objeví auto. Jeho světla prosvítí celé auto a jakmile se podíváte do zpětného zrcátka, máte pěkně „nablikáno“ v očích. Velmi nepříjemná situace.
Při nejbližší možné situaci vás auto předjede, ale co když je před vámi dlouhý úsek bez možnosti předjíždění? Většinou nezbývá nic jiného, než se modlit, aby vám před auto neskočila například srna, protože jinak nebudete mít zrušený pouze předek od srny, ale také v zadní části vozu napasovaného blázna, který má potřebu se lepit. Většina bezohledných řidičů vás předjede i přes plnou čáru a klidně i do zatáčky.
Je vidět mnoho reakcí řidičů na takovou situaci. Někteří ji neřeší vůbec a ani trochu je nerozhodí. Prostě se nedívají dozadu a jedou si stále svojí rychlostí. Jiní ještě více zpomalí, aby dotyčnému ukázali, že se jim jeho chování nelíbí a prostě rychleji nepojedou. A pak jsou tací, kteří prostě naznačí brždění. Všechny jsou jistým řešením, ale ta poslední je velmi nebezpečná. Ten za vámi si totiž nemusí všimnout, že se na vteřinu zabrzdilo, své auto nezpomalí a může do vás nabourat.
Tento počin je jedním z nejčastějších důvodů nehod. Bohužel dokud se nehoda nestane nebo toho není svědkem policie, nic se dotyčnému nedodržujícímu bezpečnou vzdálenost nestane. Nejen, že je řidič v ohrožení, pokud se na něj druhý řidič lepí, ale také se stane, že je jeho pozornost narušena a sám tak může nehodu způsobit. Zrychlit své vozidlo a porušit tak povolenou rychlost není v žádném případě řešení.
Já sama patřím mezi řidiče, které takové chování nebetyčně štve. Většinou se takového snažím ignorovat a jedu si svojí rychlostí. Nicméně pokud bych musela náhle zabrzdit, je jasné, že k nehodě prostě dojde. Někdy se stane, že to řidič po chvíli vzdá, ale častěji to uspěchaný řidič řeší předjížděním. To je také druhý nešvar, který může způsobit nehodu. Je totiž předjíždění a předjíždění. Poměrně často mám pocit, že řidiči neumí ani předjíždět. S autem vybočí těsně za vámi, ale najednou musíte vy své vozidlo dostat více na pravou stranu, neboť pan spěchající řidič svým autem nepohne víc, než se mu chce. A vrácení zpět do pruhu probíhá tak, že musíte přibrzdit, protože by vás jinak sprostě naboural.
Reakční doba se pro řidiče a jeho vozidlo mění dle situace. Například za deště či snížené viditelnosti je mnohem delší, než běžně popisované dvě sekundy. Jiná reakční doba a vzdálenost, kterou je třeba dodržovat je také rozlišná dle rychlosti, kterou vozidlo jede. Například při jízdě 50 km/hod je nutná vzdálenost mezi vozy alespoň 28 metrů, což je pro představu 6 osobních automobilů. Při 90km/hod je to už 50 metrů, opět pro představu je to zhruba 11 osobních automobilů a při jízdě na dálnici rychlostí 130km/hodinu je to 72 metrů je až 16 osobních automobilů.
Každý řidič má zcela jinou rychlost reakce. Záleží také na vozidle a jeho technickém stavu. Zákon sice uvádí, že řidič motorového vozidla, které jede za jiným vozidlem musí dodržovat dostatečnou vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti či náhlého zastavení vozidla, jedoucí před ním. Zákon je ale jedna věc a praxe jiná. Jak se ale řidiči mohou proti „lepičům“ bránit? Proč musí dojít až k nehodě, aby byl dotyčný potrestán? Musí vyhasnout další lidské životy kvůli bezohledným řidičům?
Anketa
Zdroje:
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/bezpecna-vzdalenost
https://besip.gov.cz/Clanky/Cesti-ridici-nedodrzuji-pri-jizde-bezpecnou-vzdale
https://www.cspsd.cz/storage/files/vzdalenost_mezi_vozidly.pdf
Vlastní zkušenost autorky článku.