Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Zákazníci vs. prodavači

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: kampus-production, www.pexels.com

Každý z nás má nějaký oblíbený obchod, kam chodí rád nakupovat. Co když ale narazíte na nepříjemnou obsluhu?

Článek

Řekněme, že chodíte nakupovat pořád do stejného obchodu. Tam většinou dokážete i rozpoznat, kdo tam pracuje delší dobu a koho vidíte poprvé. Když platíte u stejné obsluhy, která je většinou příjemná, milá a usměvavá, ale najednou vidíte, že by tam nejraději nebyla, jak to vnímáte? Napadne vás jako první „bože, ta se ale tváří“, nebo se na to dokážete podívat jinak a řeknete si „ta má dneska opravdu špatný den“?

Většinou mají všichni pocit, že prodavač musí být za všech okolností usměvavý, příjemný a neměl by si své problémy tahat za pokladnu. Někdo to umí a jiný třeba méně. Je to pro toho na druhé straně pultu, čili zákazníka, takový problém nebo si dokáže říct, že je to jen člověk a má právo se neusmívat, pokud má starosti?

Dřív jsem to měla postavené jinak, než dnes. Před mnoha lety, když jsem narazila na ne zcela příjemnou obsluhu, tak jako první, co mě napadlo, bylo „tak ta tu nemá co dělat“. Nedokázala jsem si v tu chvíli uvědomit, že jindy bývá milá a příjemná. Nyní vím, že je to jenom člověk. I zákazníci, kteří jsou mnohdy příjemní a komunikativní, mají svůj špatný den. Netváří se přívětivě, nekomunikují jako vždy. Obsluha v tu chvíli většinou pozná, že se něco děje, protože jindy bývá tento zákazník zcela jiný. Myslím, že i prodejce, který má takového stálého klienta, očekává, že mu bude ne úplně dobrá nálada odpuštěna.

Doba už je tak uspěchaná, plná stresu, tak proč si to ještě více znepříjemňovat tím, že k sobě lidi nebudou více tolerantní. Přijde mi, že se hodně vytratil nadhled a humor. Dřív si zákazník s obsluhou vybudoval jistý vztah. Pochopitelně ve velkých marketech je to většinou nereálné. Tam se obsluha mění jako ponožky. Myslím tím ale specializované obchody nebo menší rodinné obchůdky. Vždyť tam si v podstatě může zákazník svým způsobem, a třeba i humorně, ulevit a dostat to ze sebe. Pokud je na něj obsluha naladěná, tak vám na případnou stížnost na váš špatný den zareaguje a třeba vám řekne pár vět, které vás dokáží uvolnit. Určitě to takhle nebude fungovat všude, ale takové obchody jsou.

Další pohled je, že vás může nepříjemná obsluha zcela odradit a nezajímá vás, že prodavač měl špatný den. V těchto případech můžete udělat tři věci. První je, že napíšete stížnost na konkrétní obsluhu. Další je, že do toho zainvestujete vlastní energii a pokusíte se prodavači vykouzlit alespoň malý úsměv. Třetí pak je, že to zcela přejdete a nebudete to brát osobně, protože prodavači se mohlo něco přihodit. Mohl dostat špatnou zprávu nebo mu třeba není dobře.

Buďme k sobě více tolerantní a nedělejme si to nepříjemné, pokud to jen trochu jde.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz