Článek
Kdo by se hrnul do profese, kde se každý den stane terčem nadávek, urážek a výhružek? Odpověď zní jasně: Nikdo. Každý řidič MHD v průběhu pohovoru musí absolvovat vstupní lékařskou prohlídku, psychotesty (které jsou mimochodem dost těžké, málokdo je zvládne napoprvé, nejsou tak jednoduché jako pro řidiče aut, sama jsem 2× absolvovala psychotesty u Dopravního podniku, ale ani jednou to nevyšlo), a když vše zvládne, tak nastoupí buď do garáže, vozovny anebo depa. Podle toho, jestli se rozhodl řídit autobus, tramvaj anebo metro. Na pozici řidiče tramvaje stačí pouze řidičský průkaz sk. B, ale musí splnit podmínky, které platí u Drážního úřadu, poté dostane tzv. řidičák na tramvaj. Řidiči autobusů mohou nastoupit též s ŘP sk. B, ale musí si ho rozšířit na „D“ a profesák, teprve potom smí řídit autobus s cestujícími. Když konečně má ŘP sk. „D“ a profesák, tak nastoupí do garáže, kam se přihlásil. Následuje několikadenní zaučování na linkách, které má dotyčná garáž na starosti. Když má řidič MHD ranní, tak vstává už buď ve 2 nebo ve 3, podle toho, v kolik mu začíná služba.
Co se strojvedoucích metra týče, tak jim asi taky stačí řidičák na auto. Ono celkově to mají strojvedoucí metra veselejší než řidiči tramvají, trolejbusů a autobusů. V podzemí, na rozdíl od povrchu, nejsou kolony a objížďky. Když už se něco dělá ve stanici, tak se jí pouze projíždí. Zatímco řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají musí trčet v kolonách, které vznikají díky tomu, že jsou všude uzavírky a že je to všude rozkopané. A to je právě kámen úrazu. Cestující si pak stěžují na to, že jejich spoj přijel pozdě. Jenže to je dáno tím, že ten spoj se zasekl v koloně. Tramvaje nemohou objíždět kolony, protože jezdí po kolejích, autobusy a trolejbusy (v dnešní době parciální) nemohou vjet, jako cyklisti a koloběžkáři, na chodník a objet kolonu po chodníku jenom proto, aby jezdili včas. Když přijedou na konečnou se zpožděním „sekerou“, a na té konečné měli pár minut pauzu, kterou vlivem zpoždění nestihli, tak logicky z té konečné vyjíždí se zpožděním. To eliminují až na druhé konečné, kde mají delší pauzu.
Ve všední dny existují v dopravě tzv. ranní a odpolední špičky. To bývá všude hodně aut a díky uzavírkám kvůli rozkopaným silnicím vzniknou kolony. Dlouhé kolony stojících aut, autobusů, které takto nabírají zpoždění, proto není reálné jezdit v tyto doby včas. Bohužel to cestující zazlívají řidičům MHD. Jako kdyby snad mohli za to, že je to všude rozkopané a stojící kolony. Pak cestující utrousí na adresu řidičů MHD, že si „Jezdí jak chtějí.“ Což je hloupost. Žádný řidič MHD nejezdí tak, jak chce. Zpoždění začne nabírat až během cesty. Navíc je sledují dispečeři.
V Praze a Středočeském kraji od 29.06.2024 platí sjednocený systém zastávek na znamení pro autobusy. Na znamení jsou všechny, i ty konečné. Od 29.06. do začátku září v autobusech zaznívalo: ,,Pro výstup stiskněte tlačítko“, na zastávkách visí u JŘ papír, kde se též píše o stisknutí tlačítka pro výstup. V autobusech je to i nalepeno na dveřích. Jenže cestujícím se každodenní hlášení, že pro výstup mají stisknout tlačítko, nelíbilo, stěžovali si, a tak vedení Dopravního podniku od toho upustilo, což neznamená, že už to neplatí. Platí to stále. Bohužel cestující málokdy stisknou tlačítko, a pak se rozčilují, že řidič nezastavil, když přitom na zastávce nikdo nestál, nebyl tam jiný autobus a nikdo nestiskl tlačítko. Svoji chybu cestující svalí automaticky na řidiče. Když se teda nejedná o příměstskou linku, kdy cestující při nákupu jízdenky řidiči oznámí, kam jedou, tak na městských linkách řidič neví, kam který cestující jede. Anebo když se cestující rozhodne stisknout tlačítko, ale při průjezdu zastávky, tak je to též špatně. Znamení se má dávat včas, nejideálněji po vyjetí z předchozí zastávky. Když dá cestující znamení při průjezdu zastávkou, tak řidič nemůže bezpečně zastavit, a navíc nesmí pouštět cestující mimo zastávku. Je to hlavně kvůli tomu, že se vystupujícímu může něco stát, a pak by měl z toho řidič problém.
Pak jsou tu další cestující, tentokrát pejskaři. Naštěstí drtivá většina dává svým psům košík, ale jsou i tací, kteří na to kašlou, vlezou do MHD se psem, který nemá košík, a pak se začnou rozčilovat, když je řidič vykáže. Řidič na to má právo, stejně jako revizor, protože řidiči mají odpovědnost za cestující, a když by nechali cestovat majitele se psem bez košíku a ten pes by během cesty někoho pokousal, hádejte, kdo by měl z toho problémy? Ano, řidič.
Většina cestujících se chová k řidičům bohužel arogantně, vulgárně, vyhrožujou jim, pak tvrdí, že oni (řidiči) jsou nejhorší z MHD. A přitom, kdo může za to, že třeba řidič má blbou náladu? Ano, cestující, který v průběhu jeho směny řidiči nadával. Někteří cestující se chovají, jako kdyby neuměli číst. Když je na dveřích do kabiny napsáno, že nemají mluvit během jízdy s řidičem (z důvodu, že by to řidiče rušilo a nemohl se tudíž soustředit na jízdu), ale stejně přijdou a začnou na něj řvát. Přitom si to ten cestující způsobí sám, když nedá znamení k výstupu nebo když už je pozdě. Cestující, bohužel, mají nutkání svoji frustraci vylévat na řidičích, kteří za to nemohou. Místo toho, aby si cestující uvědomil svoji chybu, tak ji hází na druhé. Tvrdit o řidičích, že jsou nejhorší z MHD, je naprosto ubohé a ukazuje, že dotyčná osoba má problém sama se sebou. Místo toho, aby cestující byli rádi, že je má kdo odvézt z bodu A do bodu B, tak si akorát stěžují. Dřív byl pro cestující řidič MHD hrdinou, dnes jimi však pohrdají. Bohužel.
A to, že se řidič splete a jede jinam, vždyť je to jen člověk, chyba se stát může. Nebo snad existuje někdo bezchybný? Ne. Nebo když řidič prudčeji zabrzdí? Buď je to tím, že před ním jede auto, které dupne na brzdu (to jsem též jednou zažila), nebo řidič auta autobus vyhrazuje (též jsem zažila, a není to nic příjemného) anebo mu tam někdo bez rozhlédnutí vleze.
Příště, než začnete řidičům MHD nadávat za něco, za co nemůžou, zkuste se zamyslet, co je k tomu dovedlo a nad sebou. Řidičů je nedostatek, tak byste měli být rádi, že vás má kdo odvézt. A když se vám to nelíbí, zvolte si cestu buď pěšky, taxíkem, na kole nebo koloběžce. Uvědomte si, že to není med tato profese. Jak by bylo vám, když by vám někdo bezdůvodně nadával, byl agresivní nebo vám vyhrožoval? Nelíbilo by se vám to? Tak se taky tak nechovejte.
Pak jsou tu cestující, kteří mají na všechno dost času, a když vidí stát na zastávce autobus nebo tramvaj, která tam stojí, tak dobíhají. Když dobíhají zezadu, tak jsou v tzv. mrtvém úhlu, tudíž jsou pro řidiče neviditelní, proto se stane, že řidič ujede „před nosem“. Nedělají to schválně, ale protože vás neviděli. Když dobíháte zepředu, tak vás řidič uvidí a počká na vás. Bohužel u takových cestujících jsem zažila, že i když na ně řidič počkal, tak mu ani nepoděkovali. Anebo jsou tací, kteří rovnou řeknou nějakou výhrůžku. A přitom vy jste zdrželi ostatní cestující tím, že jste dobíhali. Líbilo by se vám, kdyby vám tito cestující vyhrožovali, nadávali a byli vulgární za to, že jedou třeba do práce nebo školy, a vy svým dobíháním zdrželi? Pochybuji, že byste se pak cítili šťastní. Nechovejte se k řidičům jako k póvlu. Jsou tu pro vás, jsou to profesionálové. To je jako když byste nadávali a vyhrožovali třeba doktorům za to, že vám zachránili život nebo policistům, kteří dopadli vandala nebo zloděje, kteří vám něco poničili či ukradli.
To je jako když by mi důchodce nepoděkoval za puštění si sednout a já hned začala psát články o tom, jak jsou všichni důchodci strašní a nejhorší.
A ještě něco ke zpožděním. Může se kromě kolon stát, že vozidlo má dopravní nehodu, a než dispečer vyšle náhradní vůz, tak to chvíli trvá. Nebo totéž, když má vozidlo poruchu. Nebo byste chtěli jet nabouraným vozidlem nebo vozem, který má poruchu? Ne. Navíc, kdo o nich tvrdí, že jsou nejhorší z MHD, má problém sám se sebou. Taky kvůli pár důchodcům neříkám, že důchodci jsou ze všech nejhorší na Světě.