Článek
Nemáme auto, a tak jsme odkázáni na hromadnou dopravu. Své malé děti tak každý pracovní den vozím trolejbusem do školy a školky. Nepříznivé počasí se hned odráží na hustotě dopravy. Jen co trochu zaprší či zasněží, lidé kvapně nasedají do svých vozů a pak hurá do přeplněných ulic měst. Pak to na silnicích vskutku vypadá, jako by auta byla dominujícím druhem na naší planetě. Jednou takhle ráno cestou do školy, kdy město bylo opět zasekané, to jeden pán již nevydržel a začal se hlasitě vyjadřovat k dopravní situaci ve městech. Začal hovořit s pánem, kterého zřejmě viděl poprvé a pán byl tak slušný, že ho hned neposlal do háje a nasadil souhlasící výraz. Rozčílený muž spustil: „Vidíte to auto tady, co parkuje na hlavní silnici? Vždyť tady zbytečně překáží! Taková auta tu nemají co dělat. Kdyby tu nebyly, měly by trolejbusy víc místa a doprava by byla rychlejší. Já bych auta z města úplně vyhnal! Vždyť ve světě už to řeší. Třeba v Německu, nebo v Japonsku – tam nemůžete parkovat jen tak na ulici, jen na svém pozemku. Jenže my tady jsme zvyklí mít třeba i dvě auta na domácnost…“ Zbytek jeho výkladu jsem si už nemohla vyslechnout, už jsme konečně dojely do naší cílové zastávky.
Nedalo mi to a hlavou mi následně začalo šrotovat, jak to mám vlastně já. Je dobré vyhánět auta z měst? V mnoha státech už omezení dopravy ve městech skutečně řeší. Činí tak např. z ekologických důvodů, aby zlepšili kvalitu ovzduší ve městech. Omezení dopravy má jistě vliv na naše zdraví. Dalším důvodem může být omezení nehodovosti. Tedy snížení smrtelných kolizí aut s chodci nebo cyklisty. A tak se zavádí alespoň omezení rychlosti ve městech. Např. v Paříži roku 2021 zavedli rychlostní limit třicet kilometrů za hodinu ve většině ulic a padesátikilometrový u páteřních komunikací. V Japonsku se v úzkých uličkách smí jezdit jen dvacítkou, na hlavních třídách čtyřicítkou. Nyní i díky podobným opatřením, patří Japonsko mezi světové země s nejnižší mírou nehodovosti a úmrtnosti na silnicích. Zůstaneme-li u Japonska, za zmínku jistě stojí to, jak to mají s tím parkováním, o kterém mluvil pán v trolejbusu. Japonská města zakázala parkování v ulicích speciální legislativou - takzvaným garážovým zákonem. Což v praxi znamená, že kromě řidičáku je nutné vlastnit také speciální „garážové potvrzení“, které prokazuje, že řidič má na noc kde zaparkovat - buď v garáži, nebo na vlastním pozemku. Důsledkem toho vzrostl zájem o místa v komerčních garážích a klesl zájem o auta. Možná by podobné opatření mohlo pomoci i u nás v Evropě, kde ulice často nejsou na takový počet vozů dimenzované, a tak není kde parkovat.
Proti autům ve městech je možné bojovat např. také prostřednictvím daní. Tedy uvalením vysokých daní na nové registrace aut, jako je tomu např. v Singapuru nebo v Dánsku, kde daně a poplatky zvýší cenu nového auta na více než dvojnásobek. Dalším ekonomickým bičem na řidiče může být např. poplatek za vjezd autem do města či jeho centra jako je tomu např. v Londýně. Některá města se zase uzavírají pro běžnou automobilovou dopravu úplně a stanoví například jen výjimky pro zásobování nebo zdravotníky, případně pro její obyvatele. Jako je tomu např. v Českém Krumlově. Zde mohou vjet do historického centra řidiči jen se zvláštní povolenkou. Výjimku mají držitelé průkazů ZTP, opraváři havárií, záchranáři nebo hasiči. Zohledněni jsou také lidé, kteří mají v centru trvalé bydliště. Ti mohou do centra kdykoliv a zdarma. Nicméně povolenku si vyřídit musí. V řadě evropských měst dopravní situaci řeší i prostřednictvím emisních zón.
Anketa
Možností, jak omezit automobilovou dopravu ve městech je povícero. Ovšem s omezením by se ruku v ruce mělo přemýšlet také nad tím, jak automobilovou dopravu vykompenzovat. Tedy budovat trasy pro kola nebo koloběžky a zároveň posilovat veřejnou dopravu. Vhodné je také např. podporovat nejrůznější formy pronájmů aut místo jejich vlastnictví. V již zmiňovaném Japonsku vymysleli např. automatizovaný systém podzemního parkoviště pro kola, což řeší nedostatek místa na povrchu. Tedy, omezení automobilové dopravy ve městech má jistě svá opodstatnění. Jen se nesmí zapomínat, že když se udělá krok A, ruku v ruce s tím by měl následovat i krok B. Tedy podpora i jiné alternativní dopravy a řešení záchytných parkovišť na okrajích měst.
Zdroje
https://plus.rozhlas.cz/podzemni-garaze-pro-japonske-cyklisty-6686340
https://auto-mat.cz/31475/nizkoemisni-zony-v-evrope-a-v-cr-uceleny-prehled
https://budejovice.rozhlas.cz/do-centra-ceskeho-krumlova-se-ridici-dostanou-uz-jen-s-povolenkou-7630309
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/mesta-bez-aut-kdo-jednou-zakusi-vetsinou-uz-nechce-jinak