Hlavní obsah
Lidé a společnost

Bojíme se pomáhat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Když se stanete svědky agrese, pomůžete, nebo raději děláte, že nic nevidíte? Vystřízlivěla naše společnost z hraní si na hrdiny?

Článek

V nedávné době Polskem otřásla událost, kdy jeden muž v centru Varšavy znásilnil mladou ženu, která následně zemřela. Útoku si dle kamer všimly dvě ženy, které se na chvíli zastavily, nicméně nepomohly a šly dál. Žena prý nekřičela, tudíž jí nikdo nepomohl. To, že oběť znásilnění není schopna křičet, bývá kvůli efektu zamrznutí či ztráty vědomí. To, že někdo nekřičí, neznamená, že netrpí. Otázka je, zda by napadené někdo pomohl, i kdyby křičela.

Nedávno jsem se svými malými dětmi stála na zastávce MHD a čekala na trolejbus. Opodál stála žena, která v náručí svírala malého chlapce. Vypadala smutně. Pak jsem si všimla naštvaného muže, který kroužil kolem nich jako sup. Nejspíš patřil k nim. Chodil před nimi, a když míjel mladou ženu, občas ji potichu něco řekl, načež ona vypadala, že se každou chvíli rozbrečí. Pak jí vzal něco z ruky a třískl s tím o zem se slovy, že je to stejně vybité. Podívala jsem se na ni, ona pak na mě a sklopila zrak. Bylo vidět, že zatlačuje slzy. Bylo mi jí hrozně líto. Muž byl očividně agresivní, ona stála jak zmražená. Fyzicky ji nic nedělal, nicméně bylo znát, že jeho chování jí je hodně nepříjemné.

Brzy jel náš spoj. Myslela jsem si, že žena nastoupí s námi, nicméně tam stála dál. Když jsem nastupovala, zaslechla jsem za zády, jak ten muž začíná na lidi okolo řvát, ať se na něj nikdo neopovažuje blbě čumět. Vyčítala jsem si, že jsem nějak nezasáhla. Nicméně v ten okamžik jsem řešila to, že mám s sebou malé děti a že nemůžu kvůli nim přeci riskovat. Když se zachraňuje topící, ten, co zachraňuje, by měl jednat tak, aby se sám u zachraňování neutopil. Možná jsem měla zavolat policii. Ale co bych jim řekla? Že na ulici stojí žena s dítětem a je smutná? Sama nemám ráda, když se někdo zvenčí vměšuje do mých záležitostí.

Nevím, jak to mají jiní lidé. Když mi můj manžel před pár měsíci popisoval, že se vložil do jednoho konfliktu dvou mladých mužů v MHD, aby situaci uklidnil, trochu mě to vyděsilo. Říkala jsem si, proč to raději nenechal být. Co kdyby mu někdo z nich ublížil? Tato událost byla krátce po incidentu v Brně, kdy došlo v tramvaji ke konfliktu skupinky Romů a muže z Ukrajiny. Střet skončil tragicky smrtí jednoho z Romů, kterého Ukrajinec bodl nožem. V důsledku této události si člověk více uvědomí případná rizika. Jsou mezi námi jedinci, kteří chodí běžně vyzbrojeni nožem, což je pro mě jako mámu malých dětí celkem znepokojující.

Anketa

Proč lidé nepomůžou, když vidí násilí na ulici?
Mají strach
90,9 %
Je jim to jedno
9,1 %
Nechtějí se vměšovat do cizích záležitostí
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 22 čtenářů.

Jak to ale máme jako společnost? Jsou lidé vůči násilí na ulici již otupělí, nebo mají spíše strach jakkoliv zasáhnout? Řešíme násilí, které nám zprostředkovávají média, a neřešíme násilí, které se může dít vedle nás.

Zdroj

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz