Článek
Ve větších městech se stává, že jsou ulice rozděleny do různých spádových oblastí. U přijímání dětí do základní školy pak rozhoduje to, kde je dítě hlášeno k trvalému pobytu. Pokud žije ve spádové oblasti dané školy, má u zápisu přednost. Je logické, aby dítěti, které bydlí u školy, bylo umožněno také do té školy chodit. Často tam chodí i jeho sourozenec, a pokud by dítko nebylo do školy přijato, způsobilo by to rodině nemilé komplikace.
V posledních letech se však stává, že zájem o přijetí dětí do prvních tříd je veliký a školy to kapacitně nezvládají. Když je veliký převis zájemců, řešívají to školy losováním. Takže se může i stát, že dítě, které bydlí v paneláku, pár metrů od školy, není přijato a místo něj je přijato dítě, které žije v domečku v nedaleké malé obci. Jak je to možné, že je na školu dítě přijato, když u školy nebydlí?
Rodiče z menších obcí/ satelitů, z míst kde nemají základní školu, vyberou pro své dítě školu tak, aby jej mohli cestou do práce zavést ke škole. Je to pro ně časově výhodné. A jelikož mají trvalé bydliště jinde, poradí si jinak. Svému dítku na chvíli změní trvalé bydliště a je to. Mohou je přihlásit k příbuzným, známým, nebo si tuto dočasnou změnu u někoho zaplatí. Jsou prý inzeráty, kde maminky nabízí měsíční změnu trvalého bydliště za úplatu. Dokonce za tímto účelem vznikly i specializované agentury. Ze spádové turistiky se tak stal výnosný byznys.
Anketa
Toto obcházení pravidel samozřejmě vadí mnohým rodičům. Jsou lidé, co se smířili s tím, že nebudou žít v domečku s bílým plotem a místo toho si pořídí byt v paneláku. Připlatí si za život ve městě kvůli dostupnosti služeb, ačkoliv by za podobné peníze mohli mít domeček někde v malinké obci. Do cen nemovitostí se promítá občanská vybavenost čili právě i dostupnost školek a škol. Takže člověk se smíří s životem v králíkárně, něco za to zaplatí, nicméně to dělá s jistou vidinou dostupnosti toho, co potřebuje. Pak se ale může stát, že tu dostupnost ve výsledku nemá. A to jen proto, že někdo si to umí zařídit. Někdo, kdo má jak ten domeček tak ty služby, ačkoliv by na to správně nárok mít neměl.
Anketa
Některé školy se to snaží řešit, jako např. ZŠ na Praze 6. Rodiče zde budou muset podepsat, že se adresa bydliště dítěte shoduje s adresou zákonného zástupce a že trvalý pobyt není kratší než tři měsíce. Prověřování trvalého bydliště dítěte je však na hraně legislativy.
Kapacitní problém škol by nevznikl, kdyby se věci řešili systémově. Mělo by se posuzovat místo, kde dítě skutečně bydlí a žije. Není možné, aby v jednom bytě bylo hlášeno třeba i sto dětí. Zároveň se musí řešit výstavba nových škol. Staví se sice byty a satelitní městečka, ale už se k nim nestaví i školy.
Zdroje: