Článek
Včera, když jsem vedla dceru do školky, paní učitelka ve třídě vyráběla královskou korunu. V ten okamžik jsem si uvědomila, že se vlastně bude „slavit“ svátek Tří králů. Porozhlédla jsem se po třídě, kde naposledy svítil vánoční stromeček a na nástěnce byl obrázek Ježíška v kolébce. Úplně jsem na tento svátek zapomněla. Když jsem byla malá, měla jsem datum 6. 1. spojen s odstrojováním stromečku, nic jiného se nekonalo. A jelikož my doma už máme stromeček odstrojen, tak se mi tento svátek z mysli úplně vytratil. Cestou ze školky si pak dcera domů prozpěvovala: „My tři králové jdeme k vám…“ a já si říkala, že by bylo fajn si také o tomto svátku zjistit něco více, že to přeci není jen o odstrojování stromečku a konci vánočních trhů na náměstí.
Tento den, kdy se završuje vánoční čas, byl dnem, kdy se v mnohých rodinách ukládal betlém k použití na příští rok. Dnes tento čas máme spojen s odstraňováním vánoční výzdoby a s tříkrálovou sbírkou. Koledníci vycházejí do ulic a s božím požehnáním a vybírají peníze na pomoc lidem v nouzi. Na dveře domů se posvěcenou křídou píše značka K+M+B. My tuto značku máme spojenou s počátečními písmeny „králů“ – Kašpar, Melichar a Baltazar. Znaménko plus však není plus, nýbrž křížek a představuje formuli požehnání. Tři křížky symbolizují Nejsvětější Trojici, tedy Otce, Syna a Ducha svatého. Jde o zkratku, která z latinského překladu znamená Kristus žehnej tomuto domu.
Již ve školce se děti učí, že svátek Tří králů se slaví jako připomínka dne, kdy tři „králové“ z východu následovali padající hvězdu do Betléma, kde se narodil Ježíšek. Tito „králové“ se přišli poklonit narozenému Ježíškovi, uctili jej jako krále a přinesli mu dary: zlato, kadidlo a myrhu. Právě podle počtu darů, se odvozuje, že tito „králové“ byli tři. Zlato představovalo symbol královské důstojnosti, kadidlo zdůrazňovalo božskou podstatu a Myrha připomínala oběť Ježíše za spásu lidstva.
Slavíme svátek Tří králů, avšak z historického hlediska se nejspíše jednalo o mudrce nebo astrology. Soudí se, že byli vysláni ze dvora perského panovníka. Za krále je vzhledem k přineseným darům později označila západní křesťanská tradice.
Dle Matoušova evangelia se král Herodes velmi obával o své postavení, a tak poslal do Betléma mudrce, kteří ho měli informovat, kde se nachází právě narozený král Židů. A právě padající hvězda měla mudrcům ukázat cestu k Ježíškovi. Mudrcové však krutému Herodovi neprozradili místo narození Ježíše, a tak Herodes nechal zabít všechny chlapce do věku dvou let. Josef s Marií a Ježíškem se však díky pokynu ze snu stihli zachránit útěkem do Egypta.
Svátek Tří králů možná dnes zažívá svou renesanci. Dříve patřil tento svátek mezi nejoblíbenější lidové zábavy. Kluci chodívali převlečeni za tři krále, zpívali vánoční a náboženské písně a koledovali. Často je doprovázel kněz, který domy vykuřoval kadidlem nebo kropil svěcenou vodu. Na dveře pak svěcenou křídou psal K+M+B a letopočet. Pokud ve vsi nebyl kněz, zastoupil ho učitel. Dnes se opět navrací tradice koledování, tentokrát ve formě tříkrálové sbírky a děti se ve školách a školkách tuto tradici připomínají.
Zdroje:
ŠULC, Petr a KRČEK, Jaroslav. Šťastné a veselé: vianočné zvyky a koledy. Ilustroval Petra HAUPTOVÁ. Praha: Pierot, [2012]. ISBN 978-80-7353-289-5.