Hlavní obsah
Aktuální dění

Legální jízda na koloběžce po dálnici? Není to vtip

Foto: AI generované pomocí Ideogram.ai

První koloběžka s rychlostí nad 25 km/h získala razítko pro legální provoz na silnicích. Vzhledem k maximální konstrukční rychlosti 80 km/h by teoreticky mohla i na dálnici. Praxe snad bude jiná.

Článek

Provoz koloběžek v Česku a v Evropě

Většina majitelů rychlých koloběžek porušuje české zákony. Ty na koloběžku nahlíží jako na jízdní kolo a prakticky to znamená, že pokud koloběžka umožňuje jízdu rychlostí vyšší než 25 km/h nebo její (dlouhodobý) výkon je vyšší než 250 W, nesmí na silnici, cyklostezku ani na cyklopruh.

Aby rychlá koloběžka mohla legálně jezdit po silnici, musela by splnit jednu ze dvou podmínek: buď být registrována jako vozidlo kategorie L (mopedy, motorky) nebo vozidlo kategorie Z (speciální vozidlo). Koloběžka „na stojáka“ nikdy nemůže být homologována jako kategorie L, protože jí schází sedátko. Nařízení EU 168/2013 o schvalování motorek a podobných vozidel se prostě pro koloběžky nedá použít.

Nemožnost schválit rychlou koloběžku jako moped, registrovat ji, získat registrační značku a jezdit s ní po silnici, berou koloběžkáři jako nespravedlnost a chybu zákona. Ve skutečnosti se ale jedná o chtěný stav. Jízda na koloběžce v rychlosti vyšší než 25 km/h není bezpečná ani pro samotného jezdce a ani pro jeho okolí. Některé státy dokonce omezily rychlost ještě více, např. 20 km/h v Německu a všichni to respektují. Němečtí prodejci i spotřebitelé to přijali jako fakt, Česko ale zkouší „vlastní“ cestu.

Kategorie Z přichází

Zatímco výrobci a prodejci elektrokol akceptovali parametry 25 km/h a výkon 250 W jako jasně dané a prakticky v Česku ukončili oficiální prodej rychlých elektrokol (nad 25 km/h, typ s-pedelec), mnozí prodejci elektrokoloběžek pravidla ignorují. Do popisků na svých webech přidali upozornění typu „určeno pro provoz na uzavřených okruzích, či na soukromých pozemcích“ a koloběžky prodávají dál.

Zároveň se výrobci snaží získat homologaci pro provoz na silnicích. Evropské nařízení změnit nedokáží, a tak se zaměřili na získání osvědčení koloběžky jako vozidla kategorie Z. Jak upozornila právě vydaná kniha Na kolech a kolečkách, 8. července první výrobce koloběžky získal homologaci jako vozidlo typu Z. Koloběžka má hmotnost 36 kg, dva motory, každý o výkonu 1 600 W, max. výkon až 5 000 W a nejvyšší konstrukční rychlost 80 km/h.

Foto: Snímek osvědčení vydaného MDČR

Osvědčení o schválení technické způsobilosti první koloběžky kategorie Z

Připomeňme, že vozidla kategorie Z nemusí být vybavena registrační značkou. Vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci. Majitelé elektroskútrů se musí podivovat, proč oni povinnost mají a koloběžka (rychlejší než jejich stroj) nemusí být zanesena v registru vozidel.

Koloběžka na dálnici

Zajímavé je, že ministerstvo nijak nepodmínilo získání homologace výrazným omezením parametrů či dalšími podmínkami na výbavu vozidla. Byla ponechána rychlost 80 km/h, nedošlo k jejímu snížení např. na 45 km/h. To je hodnota, která omezuje kategorii mopedů L1e. Došlo tak k paradoxu – teoreticky je možné s danou koloběžkou jet i na dálnici, naše zákony totiž povoluji provoz vozidel s konstrukční rychlostí alespoň 80 km/h. V praxi je ale nemožné dlouhodobě udržovat koloběžku v této rychlosti.

Mopedy a rychlá elektrokola vyžadují jako povinnou výbavu zpětná zrcátka. Dle informací od výrobce schválené koloběžky ale tento požadavek nebyl součástí povolení homologace. Stejně tak se nabízí srovnání s požadavky na helmu. Každý jezdec na mopedu dobře zná předpisy a bez helmy by nevyjel. Vozidla kategorie Z nemají zákonem předepsanou helmu. Výrobce koloběžky její použití uvádí v návodu, ten však není zákonným předpisem.

Hlavní pravidla provozu

Vidlák zaslal dotazy ohledně pravidel provozu koloběžky homologované jako vozidlo kategorie Z. Od kpt. Hany Rubášové z Policejního prezidia ČR se dozvěděl odpověď na všechny otázky.

  • Cyklostezky NE: „Provozování zvláštního vozidla kategorie „Z“ je možné pouze na silnicích, neboť se jedná o motorové vozidlo, nikoliv o koloběžku, proto jeho řidič nesmí na cyklostezku a ani do cyklopruhu.
  • Řidičské oprávnění ANO: „Zákon … stanoví potřebná řidičská oprávnění nikoliv podle druhu vozidla, ale podle skupiny vozidel. Takže na dvoukolové vozidlo převyšující rychlost 25 km/h, je již zapotřebí řidičského oprávnění, a to minimálně pro skupinu vozidel AM, a pak výše dle výkonu a konstrukce vozidla.“
  • Přilba ze zákona NE: „Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v souvislosti s užitím ochranné přilby hovoří pouze o řidiči motocyklu nebo mopedu. To znamená, že řidič zvláštního vozidla kategorie „Z“ mít tuto přilbu nemusí, nikde není tato povinnost ukotvena.“

Vidlák si v zákoně dohledal, že u koloběžky s rychlostí nad 45 km/h již nestačí řidičský průkaz skupiny AM, je třeba A1.

Odborník žasne a laik se diví

Homologace koloběžky s rychlostí až 80 km/h jako vozidla kategorie Z je obrovským překvapením. Zejména ve srovnání s pravidly provozu jiných elektrických vozidel jsou podmínky registrace, STK nebo výbavy mnohem benevolentnější.

Jak prokázala studie Technické univerzity v Grazu, rychlost koloběžky je významným parametrem, který rozhoduje o závažnosti následků dopravní nehody, ať již pro samotného jezdce na koloběžce nebo např. pro sraženého chodce na přechodu. Bude zajímavé sledovat další vývoj, zatím například ani BESIP (organizace pod Ministerstvem dopravy z oblasti bezpečnosti silničního provozu) na svých stránkách neaktualizoval materiály a stále prezentuje rychlost 25 km/h jako jedinou legální k provozu koloběžek. To však, pro nejméně jeden typ koloběžky, už neplatí.

-------------------------------------

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz