Článek
Snížit výdaje státu by chtěl každý. Jakmile ale dojde na konkrétní návrh, hned se objeví plno důvodů, proč zrovna „toto“ není možné. Zrušení vykonávané činnosti samozřejmě může znamenat více námahy pro někoho, kdo danou službu dosud využíval. Ale opravdu si můžeme dovolit, aby stát pro nás dělal skladníka? Neměl by své zdroje (= peníze) šetřit spíše na péči o postižené či jinou skupinu potřebných?
Jak to funguje?
Dočasné vyřazení vozidla z provozu možná znáš pod názvem „dát značky do depozitu“. O dočasné vyřazení vozidla může vlastník nebo provozovatel vozidla požádat, nechce-li vozidlo z nějakého důvodu delší dobu provozovat (např. sezónní provoz, dlouhodobá oprava). Prakticky vezmeš poznávací značky z tvého auta a doneseš je na úřad, kde je za pár korun uloží do skladu.
Doba vyřazení vozidla z provozu nesmí přesáhnout 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. V odůvodněných případech na žádost vlastníka vozidla lze lhůtu prodloužit po 12 měsících od uložení, kdy žadatel doloží existenci vozidla (prohlášením o místě, kde je vozidlo odstaveno, popř. fotografiemi). Toto prodloužení již není časově omezeno.
Zákony zdůrazňují krátkodobost – max. 12 měsíců. Stejně tak prodloužení je vázáno na odůvodněné případy. Nemělo by být možné využít institut depozitu pro dlouhodobé uskladnění vraku „na zahradě“. Skutečnost je ale jiná, v diskusích na internetu najdeš plno návodů, jak vše správně vyplnit, abys měl od úřadu na dlouhou dobu pokoj. Třeba „do kolonky ‚Účel využití vyřazeného vozidla‘ uveďte ‚Dlouhodobá oprava‘ nebo pro vozidla starší 30 let ‚Renovace‘“.
K čemu je to dobré a kolik to stojí?
Smysl dočasného vyřazení je z pohledu majitele vozidla jediný: po dobu vyřazení není třeba platit povinné ručení. Pokud vozidlo není provozováno a zároveň je na soukromém pozemku, pak nemusí mít platnou STK ani kdyby nebylo dočasně vyřazeno.
Jedná se tak o agendu státu, jejíž jediným významem je dát majiteli vozu papírové potvrzení, které donese do pojišťovny a nemusí díky němu mít uzavřené povinné ručení. Stát náklady na provoz této agendy zpoplatňuje následujícím způsobem:
- Dočasné vyřazení vozidla z evidence: 200 Kč.
- Prodloužení lhůty vyřazení po uplynutí prvních 12 měsíců na dobu neurčitou: 50 Kč.
- Ukončení dočasného vyřazení automobilu z evidence: není zpoplatněno
- Změny (např. adresa místa umístění vyřazeného vozidla): není zpoplatněno
Asi ti je jasné, že tyto poplatky nemohou zaplatit náklady státu na provoz této agendy. Nabízí se tak 2 možnosti.
- Razantně navýšit poplatky tak, aby pokryly všechny náklady spojené s agendou (např. dočasné vyřazení 1000 Kč, prodloužení na KAŽDÝ další rok 500 Kč, ukončení 500 Kč, změna 500 Kč) a tyto poplatky každý rok navyšovat nejméně o inflaci.
- Zcela zrušit institut dočasného vyřazení.
Pro stát je nákladově efektivnější druhá varianta. Zrušení agendy zjednodušuje procesy spojené s evidencí. Dojde také k vyčištění registru. V tomto okamžiku nelze ani odhadnout, kolik vozidel s prodlouženým vyřazením skutečně čeká na renovaci. Lze se pouze domnívat, že se často jedná o vozidla ve stavu vraku, kde pouze majitel odložil povinnost ekologické likvidace a náklady s ní spojené.
A ještě jeden důvod: fyzické vložení poznávací značky do skříně na úřadě nelze digitalizovat. Vždy bude potřeba člověk, co značky přijímá a vydává. Takových činností je nejlepší se zbavit úplně, pokud je to možné.
Co se stane při zrušení dočasného vyřazení?
Nic. Stát ušetří, vraky budou ekologicky zlikvidovány a ten, kdo vozidlo opravdu chce za půl roku opravit, si pořídí zvýhodněné povinné ručení. Pojišťovny mají pro podobné případy připraveny levnější varianty, v nabídce najdeš následující tři druhy pojištění.
- Sezónní povinné ručení: provozovatel platí pouze za měsíce, kdy je vozidlo provozováno. Např. u motorek, kabrioletů, veteránů atd. je pojištěnou sezónou jaro až podzim, a naopak nepojištěnou je zima. Povinné ručení je tak levnější.
- Pojištění dle ujetých kilometrů: provozovatel platí pouze za ujeté kilometry, pojišťovny mají určenu minimální výši pojistného odpovídající 5 000 ujetých km. Majitel může provozovat vozidlo v libovolných měsících, cena závisí na počtu ujetých km za pojistný rok. Pokud tak majitel vozidla např. vetší polovinu roku auto nepoužívá z důvodu renovace/opravy, má výrazně levnější povinné ručení.
- Pojištění pro veterány: specificky pro historická vozidla nabízí pojišťovny povinné ručení za hubičku. Často postačuje krajská testace, nemusí být ani potřeba veteránské značky.
A samozřejmě po zrušení depozitu se nabídka ještě více rozšíří, trh funguje velice dobře. O tvoji pozornost a peníze soutěží 11 pojišťoven.
Výhod je hodně
Shrnuto a podtrženo: pokud chce stát začít šetřit, neexistuje lepší příklad než zrušení dočasného vyřazení vozidla. Co získáme?
- Logický systém, kdy mám auto = platím povinné ručení. S vlastnictvím je vždy spojena odpovědnost, v případě vozidla je vyjádřena povinností mít uzavřené povinné ručení.
- Úspora státu, kdy stát nebude provozovat neziskovou agendu.
- Úspora státu, založená na zjednodušení procesů státu. Méně „stavů“ vozidla v registru znamená jednoduší kontrolu, a tedy levnější management evidence vozidel.
- Vyčištění trhu od praktických vraků, které se nyní maskují za „dlouhodobou opravu“.
- Digitalizace státu. Úkony typu přepisu vozidla, vyřazení atd. se dají digitalizovat. Jednotlivé dokumenty mohou „putovat“ mezi majitelem a úřadem elektronicky. Dočasné vyřazení ale vyžaduje fyzickou návštěvu spojenou s odevzdáním značek nelze udělat vzdáleně. Je tedy nejjednodušší vůbec tuto agendu nemít.
I u tohoto tématu se najde skupina lidí, která změnu odmítne. Budou argumentovat vyššími náklady za pojištění, než je poplatek za depozit. Otázka je: opravdu chceme z našich daní dotovat službu pro malou skupinu obyvatel a opravdu chceme, aby stát byl skladníkem zaprášených poznávacích značek? Přece jen se už píše rok 2023…
Pokud nesouhlasíš a máš auto v depozitu, diskuze je tvoje. Tak hrrr na to 😉