Hlavní obsah
Finance

Tak budeme mít všechna elektrokola bez povinného ručení. Bohužel

Foto: Unsplash.com od KBO Bike

Česko zaspalo. Místo příležitosti sjednotit pravidla se sousedními zeměmi, a udělat tak lidem snazší život, rozhodli odpovědní lidé chybně. Výjimka pro všechna elektrokola (bez výjimky) nedává smysl.

Článek

České tabu: e-kola nad 25 km/h

Málokdo ví, že některá elektrokola v současnosti dle platných zákonů vyžadují povinné ručení. Hranice pro povinnost je snadno zapamatovatelná a platná po celé civilizované Evropě: výkon 250 W a rychlost 25 km/h. Pokud elektrokolo překračuje jeden z uvedených parametrů, je třeba kolo registrovat jako moped a uzavřít povinné ručení. Jen pro upřesnění – rychlost 25 km/h znamená, že se elektromotor při této rychlosti vypne a již nepomáhá, samotné kolo díky „práci“ cyklisty nebo díky gravitaci samozřejmě může jezdit rychleji.

Protože toto pravidlo platí napříč Evropou, výrobci dodávající na evropský trh ho dobře znají a navrhují kola tak, aby buď byla pod touto hranicí (kategorie Pedelec) nebo nad touto hranicí (S-Pedelec, s rychlostí až do 45 km/h). Stát místo osvěty mezi spotřebiteli ponechal tuto oblast bez významnější informační podpory.

Ještě horší může být nabádání k odblokování kola. Aby prodejce vyhověl předpisu, prodává kolo s omezením rychlosti při 25 km/h („nemusíte kolo registrovat a nepotřebujete povinné ručení“) a zároveň upozorňuje na možnost odblokování („za pár korun vám zařídíme, že budete jezdit klidně 45 km/h“). Že tím dochází k porušení předpisů a při dopravní nehodě bude řidič odblokovaného kola považován za viníka, i když jel po hlavní silnici, to již prodavači a zákazníkovi nedochází.

Nový zákon = promarněná šance

Nový zákon o povinném ručení (dnes prošel sněmovnou) přesněji a lépe definuje, která vozidla mají povinnost si uzavřít povinné pojištění. To je přece příležitost, kdy lze do zákona jednoznačně napsat, že elektrokola typu S-Pedelec musí mít povinné ručení (a ostatní ne). A jednoduše rozjet infomační kampaň o tom, že Česko stejně jako jiné státy jasně stanovuje hranici a uvědomuje si, že rychlá kola mají blíže k mopedům než k běžným kolům.

A ne. Češi asi opět chtěli ukázat, že jsou chytřejší než zbytek Evropy a že mají svou „vlastní českou cestu“. Nebo někdo chtěl pro rychlé cyklisty „vykonat blaho“ a tak je kompletně zprostil povinnosti uzavřít pojištění. V novém zákoně je napsáno že vozidlem není „moped vybavený pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání“. Tedy vozidlem není žádné elektrokolo, ani S-Pedelec.

Proč něco dělat jednoduše, když to jde složitě? Díky nestandardnímu přístupu budeme z pohledu registrace a pojištění mít všechny 4 kombinace, kdy vozidlo:

  1. musí být registrováno a musí mít povinné ručení (např. auta)
  2. nemusí být registrováno a nemusí mít povinné ručení (např. malé elektrokoloběžky)
  3. nemusí být registrováno, ale musí mít povinné ručení (např. silné elektrokoloběžky)
  4. musí být registrováno, ale nemusí mít povinné ručení (kola typu S-Pedelec)

Vidlák děkuje zákonodárcům, že to vzali takto komplexně. Čtvrtá kategorie by v běžné zemi byla zbytečná, ale my jsme super Česko a zasloužíme si čtyři kategorie 🙃

Se silným e-bikem do zahraničí? Hraniční pojištění!

Pojišťovny se musí řádit zákonem, a tak i když majitel S-Pedelecu bude chtít povinné ručení, má smůlu. Po účinnosti zákona již nesplňuje podmínky vymezené zákonem a nelze povinné ručení uzavřít. To ale neznamená, že jezdec na tomto kole nemůže způsobit škodu. Může a určitě větší než třeba na koloběžce, která povinné ručení mít musí.

Řešením je uzavřít si pojištění občanské odpovědnosti s dostatečnou pojistnou částkou (ideálně 50 miliónů). To ale neřeší kontrolu za hranicemi. Třeba v Německu musí mít S-Pedelec povinné ručení a bez něj dostane našinec na dovolené tučnou pokutu. Vidlák se zeptal německé zelenokaretní kanceláře a odpověď byla jasná.

„Všechna elektrická kola, která jsou vybavena elektrickým motorem s výkonem od 250 W do 4 kW a maximální rychlostí do 45 km/h (S-Pedelec) jsou z pohledu (německého, pozn. Vidlák) zákona mopedy. Jsou vozidly a potřebují povinné ručení dle německých zákonů. A proto si Čech bude muset pro svůj S-Pedelec sjednat (hraniční) pojištění.“

Vidlák děkuje zákonodárcům, že po letech sjednocování trhu a vytváření jednoduchých podmínek pro cestování do zahraničí, je zde zpátky hraniční pojištění. Retro je opět v módě. Vidlák se musí jít zeptat svých rodičů, co přesně hraniční pojištění je a kde si ho lze koupit. Snad si to ještě pamatují.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz