Článek
Motorová směrnice
Změna souvisí s evropskou motorovou směrnicí. A stejně jako indiáni nežijí v Indii, tak motorová směrnice se netýká motorů. Je o jednom druhu pojištění, o povinném ručení. Tedy o pojištění, které za tebe zaplatí škodu chudákovi, kterého naboříš svým autem nebo motorkou. Vezměme to od úplného začátku. Aby bylo jasno.
První
motorová směrnice (72/166/ EEC) se narodila ještě když nebyl Vidlák na světě. Byla přijata v roce 1972 a měla jasný cíl: aby auta mohla jednoduše cestovat Evropou bez nutnosti na každé hranici kupovat či kontrolovat pojištění, a přitom aby při dopravní nehodě dostali poškození úhradu vzniklé škody z pojištění. Směrnice vyšla ze systému tzv. zelených karet, kdy pojištěné auto dostává od své pojišťovny zelenou kartu jako doklad o pojištění. Pokud by při jízdě způsobilo nehodu, poškozený z této zelené karty zjistí, kde je vozidlo pojištěné a ví tak, kam volat pro zaplacení škody.
Druhá
motorová směrnice (84/5/EEC) z roku 1984 myslela na situace, kdy vozidlo způsobilo nehodu, a přitom nebylo pojištěno. Každý stát musel pro tyto situace založit společnost nebo nějaké existující to dát za úkol. A také – a pozor, to je důležité pro miliony v titulku článku – směrnice zavedla minimální pojistné částky. K čemu by poškozenému bylo, že auto je pojištěné, ale pouze na zaplacení škody do pár tisíc? Autoři došli k následujícím minimálním limitům (ECU je evropská měnová jednotka, předchůdce eura v poměru 1:1):
- U škody na zdraví 350 000 ECU, je-li pouze jeden poškozený; jestliže je u jedné nehody více než jeden poškozený, násobí se tato částka počtem poškozených.
- Při věcné škodě 100 000 ECU na nehodu bez ohledu na počet poškozených.
- Místo uvedených minimálních částek mohou členské státy stanovit minimální částku 500 000 ECU při škodě na zdraví, kde jde v rámci jedné nehody o víc než jednoho poškozeného, nebo jde-li o škodu na zdraví a o věcnou škodu, minimální celkovou částku 600 000 ECU na nehodu, ať jsou počet poškozených či povaha škody jakékoli.
Třetí
motorová směrnice (90/232/ EEC) z roku 1990 rozšířila odpovědnost řidiče i na škody na zdraví všech spolucestujících. Od té doby tak z povinného ručení dostanou uhrazenu škodu všechny zraněné osoby až na jedinou. Vyloučeným je řidič, který nehodu způsobil.
Čtvrtá
motorová směrnice (2000/26/EC) z roku 2000 zjednodušila život poškozeným v situaci, kdy je v jejich zemi nabourá cizinec. Komunikovat na dálku třeba s francouzskou pojišťovnou ohledně škody není snem žádného poškozeného. Nově musí každá pojišťovna najít v ostatních zemích zapojených do systému zelených karet tzv. škodního zástupce. Ten ji (jak název napovídá) zastoupí při řešení škody v zemi, kde jí pojištěné vozidlo způsobilo škodu. Takže až tě u nás nabourá francouzské auto, základy francouzštiny potřebovat nebudeš.
Pátá
motorová směrnice (2005/14/EC) z roku 2005 zvýšila minimální pojistné limity zavedené druhou směrnicí a dala členským státům lhůtu 5 let pro realizaci navýšení. Nově tak platilo:
a) U škody na zdraví, minimální částku krytí 1 000 000 EUR na každého poškozeného nebo 5 000 000 EUR na každý nárok, bez ohledu na počet poškozených;
b) při věcné škodě, 1 000 000 EUR na každý nárok, bez ohledu na počet poškozených.
Šestá
S každou vydanou směrnicí byla situace méně přehledná, a tak v roce 2009 byly všechny směrnice sjednoceny do jediné konsolidované motorové směrnice (2009/103/EC). A tato směrnice vydržela prakticky beze změny až do 21. 12. 2021, od kdy začala platit šestá motorová směrnice (2021/2118). Tato poslední směrnice navýšila limity následovně.
a) U škod na zdraví: 6 450 000 EUR na každou nehodu, bez ohledu na počet poškozených, nebo 1 300 000 EUR na každého poškozeného;
b) u věcných škod 1 300 000 EUR na každou nehodu, bez ohledu na počet poškozených.
Situace u nás doma
Členské státy mají dát své zákony do souladu s novou směrnicí do konce příštího roku (přesně do 23.12.202). Pro Česko to znamená aktualizaci zákona o povinném ručení. Současný minimální limit je 35 miliónů a v návrhu novely se objevilo číslo 50 miliónů. Tato hodnota reaguje nejen na šestou motorovou směrnici, ale hlavně na růst nákladů na vyplacené škody v posledních letech.
Vypadá to, že novela zákona bude schválena až v druhé polovině příštího roku. Takže pak budou mít pojišťovny jen chvilku, aby poslaly svým klientům e-mail s informací, že od Nového roku 2024 navyšují limit na (minimálně) 50 miliónů. Tedy za předpokladu, že se v průběhu schvalování novely něco nezmění. Vidlák bude vše sledovat a dá vědět (opět) jako první.
Už teď je ale jasná jedna věc: nemusíš kvůli zvýšení nic dělat, pojišťovny vše zařídí za tebe. Takže až ti bude někdo volat, že se s tebou musí sejít, aby připravil tvoji smlouvu povinného ručení na změnu zákona, tak kecá. Můžeš ho poslat … víš kam.