Článek
Proč se stáčí tachometry?
Kvůli penězům. Auto s nižším nájezdem se snadněji prodává a jeho cena může být o desítky tisíc korun vyšší. Za cenu do dvou tisíc lze sehnat „mechanika“ se správným vybavením, který během několika málo minut přepíše starý údaj na nový. Potenciální prodejce tak levně zvýší cenu vozidla, podvedeným je budoucí majitel.
Problém ale není pouze v neodpovídající ceně vozu při prodeji. Dle najetých kilometrů se řídí i údržba auta. Pokud se rozvody mají měnit každých 150 tisíc kilometrů a vozidlo s necelými 300 tisíci kilometry stočí na 160 tisíc, pak se nový majitel domnívá, že do další výměny zbývá 140 tisíc kilometrů. Rozvodový řemen bude přesluhovat a tím poroste pravděpodobnost jeho přetržení a zničení motoru.
Kde se vzal web KontrolaTachometru.cz?
Od 2. ledna 2015 zpřístupnilo Ministerstvo dopravy databázi informací získávaných během technické či evidenční prohlídky. Na svém počátku byl web KontrolaTachometru.cz prakticky nepoužitelný, pro vyhledání informací bylo třeba zadat nejen hodnotu VIN vozidla, ale také číslo protokolu poslední technické prohlídky. Naštěstí bylo později zadání zjednodušeno a v současnosti stačí zadat pouze VIN. (VIN je číslo jednoznačně identifikující vozidlo, najdeš ho na autě a v technickém průkazu.)
Po zadání VINu jsou zobrazeny datumy prohlídek (technických, evidenčních) a stav tachometru zjištěný během prohlídky. Databáze obsahuje údaje od roku 2008. Připomeňme, že první technická kontrola u nového vozidla je po 4 letech, každá další po 2 letech. Evidenční prohlídky byly povinné při každém prodeji vozidla, nově od března tohoto roku se platnost evidenční kontroly prodlužuje na 1 rok (resp. jeden rok od poslední technické kontroly). A také již není povinná evidenční kontrola, pokud se z provozovatele stává vlastník, typicky u leasingu.
Kdy ti web pomůže a kdy ne?
Podezřelé auto poznáš snadno, hodnota ujetých kilometrů v čase skáče nahoru a dolů, místo toho, aby pouze rostla. Tak auto s následujícím výpisem je ukázkově podezřelé. Pokles kilometrů nastal v dohledatelné historii hned dvakrát.
I další informace zjistitelné z výpisu nepřispívají k důvěře ve vozidlo. Několikrát se změnil majitel (3× v letech 2015 až 2017) a interval mezi poslední a předposlední technickou kontrolou je téměř 4 roky místo 2. Také od poslední technické kontroly již uběhlo více než zákonem požadované 2 roky. Znamená to, že vozidlo nebylo poslední rok provozováno?
Zatímco odhalit podezřelé auto je snadné, i na první pohled bezchybný výpis neznamená, že je vše v pořádku. Mezi omezení webu kontrolatachometru.cz patří scházející historie před rokem 2008. A samozřejmě platí, že u dovezeného auta ze zahraničí historii najetých kilometrů před jeho registrací v Česku samozřejmě na webu nenajdeš. Na lepší evidenci stavu tachometru zareagovali i podvodníci a stáčejí ujeté kilometry tak, aby se nedostaly pod poslední hodnotu evidovanou v databázi.
Jaké je poslední vylepšení webu KontrolaTachometru.cz?
Na konci roku 2021 přibyly na webu i detailní informace z STK. Jedná se o seznam závad zjištěných při prohlídce. Při koupi vozidla může sloužit jako vodítko, na které části vozu se zaměřit a zjistit, zda se stav zhoršil nebo byl naopak opraven.
Jaké je další využití webu KontrolaTachometru.cz?
Internetová stránka může pomoci i lidem, kteří auto nekupují, ale jsou spokojeni se svým současným. Mnoho řidičů neví, kolik kilometrů za rok průměrně najedou. Díky hodnotám na webu si snadno spočítají svůj průměrný roční nájezd. Hodnota do 10 tisíc kilometrů znamená, že je možné ušetřit na povinném ručení až 30 % díky pojistkám se slevami pro auta s podprůměrným nájezdem.