Článek
Automobily značky Volvo jsou široké veřejnosti poměrně známé. Na našich silnicích není nouze je potkat. Pokud bych si za nás „nevolvisty“ troufnul mluvit, popsal bych tuto značku jako spíše luxusnější s hlavní veřejně známou vlastností, kterou je bezpečnost. A jak před nedávnem ve svém textu zmiňoval Martin Jánský, Švédové si na bezpečnost potrpí.
A tak není divu, že právě tato vlastnost je jedním z hlavních benefitů, na který ve svých reklamách sama firma často upozorňuje. S jednou takovou reklamou za mnou před pár dny přišla moje ubrečená žena se slovy: „Brutální reklama, brečím, je sice dlouhá, ale chtěla bych Volvo.“ Když jsem si později pročítal komentáře pod tímto videem, byly vlastně ve stejném duchu. „Toto video mě přivedlo k slzám,“ popisoval jeden z přispěvovatelů. Jiný zase s nadsázkou reagoval, že by natáčení videí tohoto typu, které ho rozpláčou, mělo být zakázané.
Příběh, který táhne za srdce
Nechci tady dělat reklamu marketingovému oddělení Volva, ale zmíněné video se jim opravdu povedlo. Vsadili na to, co táhne. Příběh. Ze života. S těhotnou ženou. Plný lásky, pohledu do očí, emocí. Úvodní scéna je o tom, jak velmi sympatická žena ukazuje svému partnerovi pozitivní těhotenský test. Ten pak volá tuto novinu své matce, budoucí babičce a probírá s ní obavy z otcovství. Jak bude jeho dítě (dcera) růst, jak se o ni bude bát, jestli neselže. Záběry a prostředí jsou dokonalé, lidé krásní, hudba citlivá. V závěru videa jde pak tato těhotná žena po přechodu a málem by byla sražena přijíždějícím automobilem značky Volvo, kdyby tento vůz sám automaticky bez vůle řidiče nezabrzdil. Poslední záběry pak patří šťastné rodince s narozeným novorozenětem přímo v porodnici. Vše pak uzavírá výrok, který lze do češtiny přeložit následovně: „Někdy jsou nejdůležitější okamžiky, které se nikdy nestanou.“
Dvojí pohled
Jeden úhel pohledu už jsem naznačil. A je jistě pravdivý. Automobily této značky opravdu patří mezi ty nejbezpečnější na světě. Jde o opravdu důkladné crash testy, analýzy dopravních nehod, investované peníze do bezpečnosti tak, aby se lidé při nehodách nanejvýš zranili, nikoliv umírali. Tento přístup Volva je unikátní a měl by být vzorem pro všechny ostatní automobilky. Co nejméně mrtvých je totiž samozřejmě přáním nás všech. Pro představu, jen během léta tohoto roku zemřela na našich silnicích téměř stovka lidí.
Druhý pohled je čistě marketingový. Nezašlo už Volvo moc daleko? Nejde v této reklamě o čirou manipulaci a hraní na lidské city? Proč byla moje žena bez znalostí této značky schopna po tříminutovém videu říct, že si chce Volvo koupit? V žádném případě tady nechci tuto značku pošpinit. Právní oddělení Volva může jistě zůstat v klidu, nejde tu o žádné obvinění. Jen pokládám otázku. Relevantní. A hledám odpověď. Kde je hranice morálně vhodné reklamy? Jde už tu o strašení smrtí, a navíc u těhotné ženy? Nebo jen o skvělý marketingový tah zacílený na bezpečnost lidí.
Velmi ocením zpětnou vazbu i vás čtenářů. K vyjádření svého pohledu můžete využít přiloženou anketu.
Anketa
Zdroje: Volvo cars, Garáž.cz, Seznamzprávy.cz