Článek
Ve Středočeském a Jihočeském kraji se díky dlouholetým investicím Ředitelství vodních cest podařilo vybudovat kvalitní vodní cestu, která dnes slouží především rekreační plavbě. Zájem o lodní turistiku v regionu roste a je jasné, že podpora krajů se vyplatila.
Stále tu ale chybí klíčový článek – propojení obou částí Vltavské vodní cesty přes přehrady Orlík a Slapy.
· Na Orlíku sice existuje lodní výtah, ale ten zvládne jen menší lodě a jeho kapacita je dnes zcela nedostatečná.
· Na Slapech chybí plavební zařízení úplně a malá plavidla se musejí převážet po souši. Větší lodě se tak vůbec nepřepraví.
Řešení je jasné: výstavba plnohodnotných lodních zdvihadel. Ta byla plánována už při stavbě přehrad, dokonce se na Orlíku částečně začala budovat. Komunistický režim ale nakonec práce zastavil.
Pokud se zdvihadla postaví, vznikne unikátní vodní cesta z Českých Budějovic až do Hamburku. Otevře se tak přístup na evropskou síť vodních cest, prospěje turistice a rekreační plavbě a zároveň umožní přesun menších i větších plavidel mezi úseky, kde je dnes největší poptávka – včetně Prahy.
Důležité ale je, že nejde jen o turistiku.
· V budoucnu se bude rozšiřovat Jaderná elektrárna Temelín, pro kterou se budou dopravovat obří technologické celky. Část z nich je příliš těžká i pro zdvihadla, ale miliony tun stavebních hmot a dalších komponent by lodní doprava zvládla – bez přetěžování silnic Středočeského a Jihočeského kraje.
· Zdvihadla s nosností 400 tun by hravě odlehčila dopravě a snížila tlak na regionální komunikace.
· Uvažuje se i o výrobní základně pro modulární reaktory v Jihočeském kraji, kde by přeprava po vodě byla klíčovou výhodou.
Výstavba zdvihadel je tedy investicí do dopravy, energetiky, průmyslu i cestovního ruchu. Přísaha bude prosazovat, aby se Středočeský a Jihočeský kraj spojily a společně tlačily na stát a investory, aby tento strategický projekt konečně vznikl.
Přísaha je pro chytré a dlouhodobé investice, které posílí regiony, odlehčí silnicím a přinesou pracovní místa i nové příležitosti.