Hlavní obsah
Politika

Z chaosu uděláme systém. Tak vidí Přísaha dopravu

Foto: Vladimír Kremlík

Prahu a Středočeský kraj dnes svírá jeden z největších problémů české dopravy – přeplněné tratě, zpožděné vlaky a nedostatečná kapacita železnice. Denně to pociťují tisíce lidí, kteří dojíždějí do práce nebo do školy. Co s tím?

Článek

Prahu a Středočeský kraj dnes svírá jeden z největších problémů české dopravy – přeplněné tratě, zpožděné vlaky a nedostatečná kapacita železnice. Denně to pociťují tisíce lidí, kteří dojíždějí do práce nebo do školy. Místo spolehlivé služby dostávají stres, čekání a nejistotu.

Proč se to děje?

Protože stát a kraje nedokážou táhnout za jeden provaz. Každý objednává dopravu po svém, dopravci i objednatelé si hájí vlastní zájmy a výsledkem je chaos, přetížená infrastruktura a zbytečně vysoké náklady.

Přísaha říká jasně: stát musí převzít odpovědnost. Nemůžeme se tvářit, že doprava se vyřeší sama. Potřebujeme systém, který bude fungovat dlouhodobě a férově.

Co navrhujeme?

Lepší organizace a méně úřadů
Dnes dopravu objednává příliš mnoho institucí, které se mezi sebou často nekoordinují. Přísaha navrhuje centralizaci – jeden objednatel na cca 3,5 milionu obyvatel. Díky tomu:

  • odpadne zbytečná byrokracie,
  • sníží se náklady až o 25 %,
  • zlepší se koordinace spojů.

Výsledek? Lidé budou mít jistotu, že vlak navazuje na autobus, a naopak autobus na vlak a že jízdní řády dávají smysl.

Jednotný tarif pro celou republiku
Kolikrát jste se ztratili v tarifech, zónách a jízdenkách? V každém kraji jiné podmínky, v každém spoji jiná cena (často několik cen za stejný projetý úsek). Přísaha navrhuje jednotný tarif – jedna jízdenka na všechny vlaky a autobusy v celé ČR.

Inspirace? Rakousko nebo Nizozemsko. V Lucembursku šli ještě dál – tam už dnes lidé jezdí veřejnou dopravou zcela zdarma. Česká cesta může být postupná – ale cíl je jasný: jednoduchost, férovost a dostupnost.

Rozdělení rolí dopravy
Musíme si říct jasně:

  • dálkové vlaky (nad 120 km) → převážně na komerční bázi,
  • regionální doprava → v závazku veřejné služby, protože ji lidé potřebují každý den.

To uvolní kapacitu a zlepší služby. A lidé přestanou platit za systém, který je dnes roztříštěný a často neefektivní.

Chytřejší jízdní řády a technologie
Není nutné hned stavět další nové koleje, když neumíme využít ty, co už máme. Přísaha prosazuje:

  • pásmový model dopravy – vlaky zastavují jen tam, kde je to opravdu potřeba,
  • průjezdní linky přes Prahu – aby lidé nemuseli zbytečně přestupovat,
  • sjednocení rychlostí vlaků v nejvytíženějších úsecích – aby se nestávalo, že pomalý vlak nebo naopak rychlý brzdí všechny ostatní.

Tohle jsou kroky, které lze udělat rychle a levně.

Stabilita a jistota
Dnes se dopravci často mění podle tendrů a smluv, cestující přitom potřebují jistotu. Přísaha navrhuje:

  • stabilizovat smlouvy na 5 let,
  • dočasně pozastavit nové tendry, dokud stát nenastaví jasná a jednotná pravidla a kontrolu jejich dodržování.

To přinese klid, předvídatelnost a lepší služby.

Investice tam, kde opravdu pomohou
Pokud organizační a technologická opatření nestačí, pak je čas investovat. Ale chytře:

  • modernizace zabezpečovací techniky (aby se vlaky mohly pohybovat v kratším časovém odstupu),
  • pořízení vozidel s vyšší provozní rychlostí a lepšími dynamickými jízdními parametry,
  • posílení regionálních uzlů (Český Brod, Poříčany, Kolín),
  • urychlená výstavba přeložek jako je Libeňský přesmyk nebo Libická spojka,
  • prodloužení nástupišť tak, aby se na jedno vešly dva vlaky.

A až jako poslední možnost přidávat nové koleje.

Vysokorychlostní tratě (VRT)


Často se říká, že VRT vyřeší všechno. Pravda je složitější. VRT pomohou, ale jen pokud:

  • se vyřeší napájení sítě (přechod na 25 kV střídavě, dnes máme v Praze a Středočeském kraji neefektivní 3 kV stejnosměrný),
  • budou existovat propojovací úseky s konvenční železnicí,
  • zrychlí se povolovací procesy pro stavby, které dnes trvají roky.

Bez toho hrozí, že VRT vůbec nepomohou už tak velmi zatížené konvenční síti.

Náš závěr

Řešení dopravy není jen v betonu a miliardách. Nejdřív musíme udělat pořádek v systému – v organizaci dopravy, tarifech a koordinaci. Teprve potom má smysl investovat do nových vozidel a nových staveb.

Přísaha říká jasně: stát musí být lídrem a nesmí chaosu přihlížet. Musí nastavit pravidla, dohlížet na jejich dodržování a být zárukou, že se lidé dostanou do práce, školy nebo k lékaři – rychle, spolehlivě a bez chaosu.

JUDr. Vladimír Kremlík, bývalý ministr dopravy, Lídr ve Středočeském kraji.

#Doprava #Přísaha #BezChaos #StředočeskýKraj #VladimírKremlík

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám