Hlavní obsah
Aktuální dění

Rok 2022 očima ministra zdravotnictví

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vlastimil Válek

Když jsem vedení ministerstva zdravotnictví v prosinci 2021 převzal, věděl jsem, že mě čeká opravdu těžká mise. Letos jsem s kolegy položil základy změnám, které chci v následujících letech dotáhnout.

Článek

Resort nebyl po personálním kolotoči v dobré kondici, řada věcí nefungovala a pomyslných kostlivců bylo tolik, až se moji předchůdci při odchodu ani neobtěžovali s jejich zavíráním do skříní.

V prvních týdnech jsem si proto připadal jako hasič, který je neustále ve službě. Jakmile skončil jeden poplach, vystřídal jej druhý. Když jsem se spolu se svým týmem vypořádal s akutními problémy, pustili jsme se do plnění vládních slibů a nápravě strukturálních problémů. Ty ale nejde vyřešit přes noc, jakkoliv na nich ve spolupráci s odborníky pracujeme. Vyžaduje to však čas, protože jak se říká: Na složité problémy nejsou jednoduchá řešení, pouze zjednodušená. A ta často nefungují.

Automatická valorizace je úspěch
Navzdory očekáváním se mi podařilo prosadit automatickou valorizaci plateb za státní pojištěnce. Na první pohled to možná postrádá jistý „wow“ efekt, ale je to zásadní krok, o který neúspěšně usilovalo mnoho ministrů zdravotnictví, a který zajistí finanční prostředky pro české zdravotnictví. Už od svého nástupu také jezdím po zdravotnických, vzdělávacích a sociálních zařízeních. Během svých cest jsem jich ve všech krajích i hlavním městě navštívil přes 50, řadu z nich opakovaně. Bavím se nejen s jejich vedením a zaměstnanci, ale i s ostatními občany o tom, kde je tlačí bota a jak jim já či Ministerstvo zdravotnictví můžeme pomoci. Dostal jsem tak mnoho podnětů, z nichž se řadu podařilo vyřešit. Opomenout nemůžu ani zrušení povinných periodických pracovnělékařských prohlídek u nerizikových profesí, které zaměstnavatelům ušetřilo stovky milionů korun.

Tři miliony očkovacích dávek

Druhým milníkem je covid-19. Po tom, co jsme bez lockdownů a zavírání škol zvládli nástup dosud nejnakažlivější, omikronové, varianty, začali jsme pracovat na tom, abychom se s covidem naučili žít. To prosazuji dlouhodobě a své sliby plním. Hlavním nástrojem, který nám umožňuje s ním žít, je očkování, které jsem otevřel téměř všem. Podpořila ho i úspěšná informační kampaň, která zvedla počty očkovaných a byla pozitivně hodnocena také po odborné stránce. I díky ní jsme se letos dostali nad 3 miliony podaných dávek očkování. A vše dobrovolně. Povinné očkování jsem zrušil, protože jsem demokrat a vím, že demokracie vedle svobody přináší i osobní odpovědnost. A i když je očkování proti covidu bezpečné a chrání proti těžkému průběhu, nikoho k němu nutit nebudu. Řešili jsme i dodávky vakcín, kde se po tvrdých jednáních podařilo dosáhnout dobrých podmínek pro české občany, rozpočet a skrze české předsednictví v Radě EU i pro celou Evropskou unii.

Český úspěch v čele EU
Tím se dostávám k dalšímu milníku: českému předsednictví EU, které podle všeho skončí jednoznačným úspěchem. Díky skvělé práci všech, kteří vyjednávali za předsednickou zemi či české předsednictví jinak zajišťovali, jsme opět získali respekt evropských partnerů a vrátili Českou republiku do první diplomatické ligy. Hlavními zdravotnickými prioritami byly vzácná onemocnění, onkologie, dostupnost péče a očkování. Ve všech těchto oblastech jsme dosáhli výrazných pokroků ve prospěch pacientů, za což mým kolegům na ministerstvu patří velký dík.

Válka na Ukrajině
Nelze ale nezmínit ještě jednu věc. 24. února 2022 se do Evropy vrátila válka, když Rusko napadlo Ukrajinu. To k nám přivedlo statisíce uprchlíků, převážně žen a dětí. Jsem hrdý na to, jaký postoj naše společnost zaujala, stejně tak jsem rád, že jsme jako jedni z prvních schválili poskytnutí vojenské i humanitární pomoci Ukrajině. Přijali jsme nejvíce uprchlíků na počet obyvatel na světě a zvládli se o ně postarat, aniž by byla jakkoli omezena péče o české občany. Podporu Ukrajině jsme demonstrovali i vládní cestou do Kyjeva. Česko tak bylo a je jedním z lídrů pomoci Ukrajině.

Co říci závěrem? Byl to těžký rok. Nakonec jej ale hodnotím pozitivně, byť jistě ne vše bylo dokonalé, a i já se stále musím zlepšovat. V příštím roce se zaměříme mj. na téma veřejného zdraví a s tím související prevenci. Rovněž vám všem mohu slíbit to, že udělám vše pro to, abych vyřešil dlouho přehlížené problémy českého zdravotnictví. Chtěl bych ze srdce poděkovat všem lékařům, lékařkám, sestrám, záchranářům a zdravotnickému personálu za jejich obětavou a kvalitní práci. A přeji všem úspěšný vstup do roku 2023!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz