Článek
Empatie umožňuje lidem porozumět emocím, které druzí prožívají. To je základní pro efektivní komunikaci, protože když chápeme, co druzí cítí, můžeme lépe reagovat na jejich potřeby a názory. Tedy pokud to sami chceme.
Empatická komunikace vede k posílení mezilidských vztahů. Když totiž lidé cítí, že jsou vyslyšeni a pochopeni, cítí se více propojení s druhými a v bezpečí ve vztahu. To vytváří prostředí důvěry, kde potom mohou být sdíleny i obtížné nebo citlivé informace.
Empatie tak pomáhá předcházet nedorozuměním a konfliktům. Když lidé dokážou vidět situaci očima druhého, jsou schopni lépe chápat jejich motivace a reakce, což vede k mírnějším a konstruktivnějším interakcím a nikoli jen k bezhlavému prosazování toho „svého“.
Základy jejího užívání jsou stejné jak v pracovní spolupráci, tak doma v rodině. V jakémkoliv týmovém prostředí napomáhá k lepšímu chápání emocí a pohledů členů týmu, což vede k jeho větší soudržnosti a efektivitě.
Empatie není jen o porozumění ostatním, ale také o rozvoji vlastního sebeuvědomění. Učí nás být si vědomi vlastních emočních reakcí, což je velmi důležité pro osobní růst a sebereflexi. Jak jinak byste chtěli umět rozlišovat to dobré od špatného?
Proč je empatie tak často přehlížena?
Podle mých zkušeností z doby působení v oblasti leadershipu je empatie vnímána za jednu z nejnáročnějších dovedností. Dá se špatně kvantifikovat, nemá kontrolní body pro měření účinnosti. A bohužel i díky naši patriarchální výchově existují mylné představy například o tom, že projevení empatie vede ke ztrátě autority a další podobné nesmysly.
To je ovšem chyba. Empatie je náročná proto, že jde o neverbální projev komunikace, který se přenáší bez pomocí slov, snad ještě v barvě hlasu. To vyžaduje určitou hloubku chápání sebe sama. Ne nadarmo se říká, že do druhých můžeš nahlédnout tak hluboko, jak hluboko si dovolíš vidět sám do sebe.
Nejsme slabí proto, že si dovolíme něco cítit. A že svému srdci dovolíme, aby mu záleželo na pocitech druhých osob. Jsme slabými proto, že těmto pocitům nedovolujeme prostoupit naším srdce a tím ho činíme tvrdým a osamocenějším.
A do jaké hloubky chcete vstoupit, když se odráží v povrchu mobilního telefonu, jehož display žehlíme svými prsty. Namísto toho, abychom se dotýkali s empatii nám vrozenou druhých lidí? To se projevilo během epidemie Covidu. Plochá obrazovka mobilu či počítače nenahradí plnohodnotně ty pro empatii tolik potřebné, avšak chybějící neverbální signály.
Problém komunikace online není ani tak ve vzdálenosti a v osamění, ale především v tom, že nejvíce nás vyrušují vlastní myšlenkové procesy, kterým jsme v osamění domova daleko více vystaveni než ve společné kanceláři.
Jak tedy posiloval empatii?
- Aktivní naslouchání: Covid a kultura dotykových mobilů nás odvádí od hloubky emocí. Vše klouže po povrchu a to doslova. Proto se při každé interakci soustřeďte na naslouchání, kladení otázek a vyjadřování svého porozumění či naopak nepochopení vaší komunikaci.
- Zpětná vazba pomocí video tréninků: Použijte nahrávání vašich interakcí pro identifikaci a zlepšení neverbální komunikace. Dokáže to každý mobilní telefon. Zkuste si svou komunikaci nahrát, samozřejmě s vědomím svých kolegů či partnerů.
- Učení se od empatických osobností: Hledejte inspiraci u těch, kteří jsou známí svou empatií a učte se od nich. Čím více se dokážeme pozitivně naladit na nějakou osobu, může nás to hodně posunout.
- Rovnováha v on-line komunikaci: Při videohovorech se zaměřte na vyvážení poměru mezi vaší prezentací a nasloucháním. Během tohoto typu komunikace přebírá hlavní roli v přenosu nevědomých informací hlas. Jeho zbarvení a rytmus.
- Přerámujte si své myšlenkové pochody: Někdy stačí k tomu více vnímat druhé jen změnit své myšlenkové nastavení. Rámec, v němž se vaše myšlení pohybuje, lze změnit. Přestaňte brát svět jako všechno nebo nic. A přestaňte čekat, že když budete empatičtí, že je to jako B2B proces. Nečekejte za své ponory do citu svých i druhých žádnou odměnu. A přestaňte si myslet, že ženy jsou od přírody empatičtější než muži. Všichni jsme jedné krve, ty i já.
- Když tápete, požádejte o pomoc: Zralého lídra poznáte podle toho, že na své empatii pracuje soustavně pod vedením odborníků. Existují terapeuti i koučové, kteří umí hotové zázraky. Jen je třeba chtít takovou změnu.
Empatie není znakem slabosti, ale naopak klíčovým prvkem silného leadershipu. Je čas Vánoc. Možná je nyní ten správný okamžik překonat překážky a stereotypy, které brání jejímu využívání a rozvoji. Kde jinde být empatickým než ve své vlastní rodině?
Empatie je nejen základní vůdčí dovedností, ale je dnes naprosto nezbytná pro budování silných a inovativních týmů. Uznáním a rozvíjením empatie ve svém vedení mohou totiž lídři vytvářet pozitivní a produktivní pracovní prostředí, kde se každý cítí slyšen a oceněn.
To je základ pro dlouhodobý úspěch a spokojenost v každé organizaci. Výzva k vám lidi tedy zní: Nejenže by lídři měli rozvíjet svou empatii, ale měli by ji také aktivně podporovat a oceňovat u svých kolegů a podřízených. Empatie není jen o pochopení druhých, ale také o budování silnější a zdravější pracovní kultury pro všechny.
V srdci každého skutečného lídra (člověka) tkví empatie jako tichý, ale mocný pramen, který nejenže osvětluje naši cestu k pravé lidskosti, ale také otevírá brány k porozumění, soucitu a nekonečnému potenciálu pro pozitivní změnu v našich životech i ve světě kolem nás.
Zdroje:
- Empatie – Wikipedie (wikipedia.org)
- Empathy: A Critical Skill for Effective Leadership | Bounce Back Higher
- empathyintheworkplace.pdf (cclinnovation.org)
- Empathy in the Workplace A Tool for Effective Leadership
- Empathy In Leadership: The Good and the Bad - BambooHR Blog
- Empathy In Leadership: Importance, Benefits, & Examples (managementconsulted.com)
- Empathy in Leadership – 10 Reasons Why It Matters (tanveernaseer.com)
- The secret of great leadership is empathy - new study | World Economic Forum (weforum.org)
- The fallacy of giving advice - ScienceDirect
- Effective Leaders Move Beyond Empathy to Compassion (hbr.org)
- Cultivating empathy (apa.org)
- Empathetic Leadership: How Leader Emotional Support and Understanding Influences Follower Performance - Ned Kock, Milton Mayfield, Jacqueline Mayfield, Shaun Sexton, Lina M. De La Garza, 2019 (sagepub.com)
- Empathy in Leadership: Creating a Culture of Understanding - Training Industry