Hlavní obsah
Lidé a společnost

Volební hra: Anatomie propagandy

Foto: Image by Pixabay

Propaganda - mocný nástroj ovlivňování mas. Její metody sahají od vzdělávání po kontrolu myšlení a jsou často skryté. Odhalíme, jak propaganda funguje a jak ji rozpoznat ve volebním kontextu. Buďte informovaným voličem a nenechte se manipulovat!

Článek

Propagovat lze cokoliv, třebas politickou stranu. A ne, není to totéž, co reklama. Reklama patří mezi její atributy, ale není to totéž. Na jednom kraji sociálního ovlivňování je vzdělávání, na druhém pak kontrola veškerého myšlení. Propaganda je někde uprostřed.

Vzdělávání je většinou dobrovolný vztah, do něho obě strany vstupují na základě oboustranného souhlasu. Škoda jen, že jsem tehdy při nástupu do první třídy věřil, že zůstane jen u omalovánek a počítání na prstech jedné ruky, omg…

No užívané metody tu jsou instruování a přesvědčování s využitím kritického myšlení. Cílem vzdělávání je v ideálním případě tvořivý občan. Protikladem vzdělávání je klam. Reklama je v podstatě instruování a manipulace.

Informace si reklama vždy pečlivě vybírá. A o něčem nelže, snad vám jen neřekne vše v plné míře. Reklama se vemlouvá a přemlouvá. Cílem je v ideálním případě prodat zboží. Vlastně ne, v jakémkoliv případě prodat zboží.

Propaganda je pokus nějaké autority, tedy např. osoby, státu, církve, politické strany vás o něčem přesvědčit. A chce přesvědčit, co nejširší lidské skupiny. Těmto lidským skupinám se říká „target“ = cíl.

Propaganda často nadsazuje, může, ale nemusí lhát. Její nátlak bývá různě velký. Užívá postupy, jež mají lidské skupiny přimět k povolnosti a souhlasu. Jejím cílem je dosažení a následné udržení politické moci.

K použití propagandy se nasazují tzv. hromadné sdělovací prostředky. Otázkou potom je, kdo je vlastní. Protože se tyto často staví do role zastánce svobodného projevu a nejlepších zájmů společnosti. Nátlak vlastníka pak přijde vždy, když jiná media zveřejní „nežádoucí“ informace.

Někdy slýcháváme pojem indoktrinace. Ten označuje nadřazený vztah k ovlivňovaným lidem. Indoktrinace muže vědomě klamat. Cílem je vznik vnitřně sevřené skupiny, která je schopna vysoce efektivního chování.

Česky by se to dalo popsat jako činnost, při níž se vám kdosi snaží přemazat mozek a nahradit informace v něm, informacemi vhodnými pro mocenskou skupinu či politickou stranu.

Kontrola myšlení. Pro ni je charakteristický a autoritativní postoj kontrolujícího, který stojí v příslušné skupině na vrcholu mocenské pyramidy. Kontrola myšlení vědomě klame neboli lže.

Jejím programem je neetická kontrola ovlivňovaných. Cílem kontroly myšlení je vytvoření sevřené, fanaticky poslušné skupiny, která slepě „věří“ v cokoliv, co se jim předloží. Třeba, že země je placatá.

V ČR jsou takovýmto příkladem kontroly myšlení užité k propagandistickým účelům např. kobliha & kuře nebo Čecho-japonec v jánošíkovském kroji. Propaganda je všudypřítomná síla, která formuje naše názory a rozhodnutí více, než si uvědomujeme.

Od nenápadné reklamy po otevřenou manipulaci, její techniky jsou sofistikované a účinné. V době voleb je kritické myšlení naší nejlepší obranou proti ní.

Pamatujte: Kdo ovládá informace, ovládá mysl. Buďte ostražití, ověřujte fakta a nenechte se unést emocemi. Jen tak můžeme čelit propagandě a činit skutečně svobodná rozhodnutí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz