Článek
Vítejte ve volebním poli, kde se bojuje o vaši mysl. Ne náhodou používám vojenskou terminologii - propagandistická „palebná příprava“ totiž funguje stejně jako ta skutečná na bojišti.
Představte si to jako šachovou partii. Nejdřív se připraví pozice, rozestaví se figury, a teprve pak přijde rozhodující tah. V mediálním světě to znamená systematické budování příběhu.
Třeba se začnou objevovat zdánlivě nesouvisející články o růstu cen nemovitostí. Pak přibudou reportáže o mladých rodinách, které si nemohou dovolit bydlení. A najednou - bum! Přichází politik s „jediným správným řešením“.
Nebezpečí této techniky spočívá v její nenápadnosti. Je jako pomalé otáčení kormidlem - změnu směru si všimnete, až když je pozdě. Média postupně formují váš pohled na problém, aniž byste si toho byli vědomi. Budeme mít německé platy například. Během několika dnů se vyrojilo několik variant téhož.
- Fiala: Dejte mi ještě čtyři roky a budete mít platy jako v Německu
- Platy jako v Německu jsou reálné, hájí Fialu Stanjura. Nepůjde to ale hned, přiznává
- Německé platy v Česku? ‚Je to priorita,' ujišťuje premiérův poradce. ‚Ale nesplnitelná,' míní ekonom
- Německé platy nebudou mít všichni hned. Fiala mírný výrok o vyšších mzdách
- Mzdy jako v Německu? To je šíření poplašné zprávy, řekl Havlíček
A další příklady palebné přípravy v praxi: Vzpomeňte si na jakoukoliv větší politickou kauzu poslední doby. Nejdřív se objeví „neutrální“ analytické články o daném tématu. Pak přijdou komentáře expertů. Následují emotivní příběhy „obyčejných lidí“. A nakonec se vynoří politik s řešením, které přesně zapadá do připraveného rámce.
Nejnebezpečnější je, že tato manipulativní technika funguje i preventivně. Témata se připravují s velkým předstihem, často i rok před volbami. Vytváří se tak jakési „spící problémy“, které se aktivují v pravý moment. Je to jako časovaná nálož - nevíte o ní, dokud nevybuchne.
Moderní technologie tento proces ještě urychlují. Sociální sítě umožňují rychle testovat, která témata u lidí „fungují“. Algoritmy pak zesilují ty nejúspěšnější narativy. A tradiční média, ve snaze udržet krok, tyto příběhy přebírají a dál rozšiřují.
Ochrana proti palebné přípravě:
- Pravidelně si dělejte „mediální odstup“ - den či dva bez zpráv vám pomohou uvidět vzorce
- Aktivně vyhledávejte protichůdné názory k tématům, která se zdají „jednoznačná“
- Sledujte, jak dlouho se téma „připravuje“ před tím, než přijde s řešením nějaký politik
- Všímejte si, zda náhodou podobná témata neřeší média vlastněná stejnými lidmi
Co tím vším propaganda sleduje? Jednoduchý cíl - když přijde čas na skutečné sdělení, máte už v hlavě připravenou půdu. Jste jako předprogramovaní přijmout určité řešení, protože všechno, co jste dosud četli a slyšeli, vás k němu nenápadně vedlo.
A nezapomeňte - v informační válce je nejlepší obranou kritické myšlení. Protože až uslyšíte „Pal!“, možná už bude pozdě.