Článek
V posledních letech se stalo módou dávat přezdívky snad každé druhé trochu fotogenické turistické oblasti podle nějakého „tropického ráje“ či jiné slavnější lokality. Všiml jsem si, že v médiích (a internetových zvláště) zároveň přibývá spousta textů o atraktivních prázdninových destinacích, které jsou na dosah ruky, jsou údajně podobné těm světově věhlasným, přičemž je patrná snaha o vyvolání dojmu, že jsou turisty dosud neobjevené. Po rozkliknutí takového článku je čtenář zahlcen marketingovými slogany, text mnohdy nese stopy odkazující k tomu, že byl vytvořen umělou inteligencí. Možná proto se dnes už tolik nemluví o novinářích, fejetonistech či píšících cestovatelích, ale jen o jakýchsi záhadných tvůrcích rychlých mediálních obsahů. Pro své pobavení jsem se také pokusil za použití AI Copilot vygenerovat článek na toto téma. Trochu jako experiment, trochu jako zpětnou vazbu všem těm, kteří i na Médium.cz něco podobného neustále publikují. Vygenerovaný text (je označen kurzívou) jsem upravil jen lehce a ponechal i slogany jako „geografická inflace“ či „Karibik s ponožkami v sandálech“. Téměř nezměněný je také úvod a závěr článku, který Copilot nabídl, stejně tak lehce rozverný styl, jenž se často objevuje v internetových článcích podobného ražení. K tomu všemu jsem si nechal vygenerovat i odpovídající obrázek. Posuďte sami, jak se to povedlo.
Geografická inflace: Když každý rybník chce být Maledivy
Zatímco dříve jsme byli hrdí na „naše lomy“, dnes se bez přívlastku „české Maledivy“ neobejde žádná zatopená jáma. Například bývalý kaolinový lom u Nepomyšle v Ústeckém kraji – bílé bahýnko, tyrkysová voda, málo místa, zákaz koupání… ale na Instagramu to vypadá jako z katalogu cestovky.
Marketingová magie: Branding, který prodává
V Polsku se podobně proslavil lom Zakrzówek v Krakově. Pěkně modrá voda, dřevěná mola, výhled na skály – a přezdívka „polské Maledivy“. Ačkoliv jde o bývalý vápencový lom, turisté sem proudí jako k moři. A proč ne? Když to funguje, proč tomu neříkat rovnou „Maledivy s klobásou a žabincem“?
Realita versus očekávání: Karibik s ponožkami v sandálech
V Česku máme i „český Karibik“ – například pískovnu u Veselí nad Lužnicí. Voda je čistá, pláž písečná, ale místo koktejlů s deštníčkem ve stínu palmového háje, vás čeká točená malinovka či desítka v kelímku a párek v rohlíku. A k tomu nesmí chybět selfie na Instagramu s hashtagem #karibikfunguje. A pak tu máme kousek za hranicemi Pustynii Błędowskou, přezdívanou „polská Sahara“. Největší písečná oblast ve střední Evropě vzniklá kvůli těžbě a odlesnění. Dnes je chráněná a slouží jako turistická atrakce. A proč ne, kdo by nechtěl zažít Saharu bez nutnosti opustit EU?
Tajný tip: Ostravské Maledivy
A pokud hledáte něco opravdu výjimečného, zkuste Ostravské Maledivy – místo, kde se snoubí industriální romantika s rybniční poezií. Nečekejte palmy ani kokosy, ale zato vás přivítá klidná hladina, občasné šplouchnutí kapra a výhled na komín v dálce, který dodává celé scenérii nečekaný šmrnc. Ostravské Maledivy nejsou jen místem, ale zážitkem. Jedná se o oblast kolem Heřmanického rybníka, rozlehlé vodní plochy na severovýchodním okraji Ostravy. Přestože rybník sloužil před časem jako technická nádrž pro zachytávání slaných důlních vod, dnes je to místo s překvapivě exotickým nádechem. Rybník je obklopen desítkami dřevěných rybářských domků, které stojí na kůlech nad vodou a jsou propojeny úzkými lávkami. Tato scenérie připomíná spíš jihovýchodní Asii než severní Moravu. V pozadí se tyčí halda bývalého dolu Heřmanice, která dodává místu industriální kulisu – a právě tenhle kontrast dělá z Ostravských Malediv zážitek, který jinde nezažijete.
Závěr: Stačí být sám sebou
Možná bychom měli přestat hledat Maledivy v každé tůni a začít oceňovat krásu míst takových, jaké jsou samy o sobě. Protože i obyčejný rybník může být kouzelný – bez nutnosti tropického přívlastku. Kdo by se vlastně chtěl plahočit až na Maledivy, když si může zajet třeba jen do Ostravy?
------
Poznámka: Vytvoření celého textu trvalo asi dvě hodiny, nejvíce času mi zabraly mé informační vsuvky, drobné editační ladění textu a generování obrázku. Původní pokyn pro Copilot zněl: „Všiml jsem si, že se dnes nadužívá označení různých míst jako Maledivy, Karibik – třeba polské Maledivy. Rád bych k tomu napsal vtipně kritický článek. Samozřejmě budu citovat tvou pomoc.“ Poté jsem se věnoval generování obrázku, kdy postupně vzniklo několik variant. Nakonec jsem se ještě vrátil k textu a požádal Copilot, aby také zapracoval tajný tip – Ostravské Maledivy. Zde začal Copilot trochu více halucinovat, takže jsem ho odkázal přímo na stránky visitostrava.eu, kde lze také informace o Heřmanickém rybníku najít (slovo Maledivy je tam opravdu uvedené). Nyní doufám, že na článek klikne aspoň tisíc zvědavých čtenářů.