Článek
Felix Emil Josef Karel Cammara, jak znělo jeho původní jméno, se narodil roku 1897 v Kutné Hoře. Jeho rodinné zázemí nebylo nijak výjimečné – dědeček byl tiskař, otec nakladatel, který se však dostal do finančních potíží. Felix vyrůstal spíše v prostředí maloměšťanském než aristokratickém. Přesto si později začal budovat obraz, který měl být mnohem oslnivější.
Roku 1924 si nechal úředně změnit jméno na „Felix Achilles de la Cámara del Campo y del Padrone“. Tvrdil, že jeho prapradědeček byl španělský šlechtic, který přišel o tituly, a on tak jen navazuje na rodinnou tradici. Historici se shodují, že šlo o směs pravdy a sebestylizace. Nádech šlechtického původu mu pomáhal v intelektuálních kruzích první republiky – a on jej mistrně využíval.

První vydání románu Drákula vydal česky poprvé Felixův strýc v Kutné hoře. Spekuluje se, že na doporučení svého synovce
Okultista a fašista
Cámara psal od mládí – nejprve povídky a básně, brzy i rozsáhlejší romány s prvky mystiky a nadpřirozena. Fascinovala ho magie, tajemné řády, démonologie i egyptské motivy. V jeho dílech se objevovaly okultní symboly a atmosféra tajemství, což mu přineslo čtenáře i pověst „českého mystika“.
Jenže zároveň se politicky stále více přikláněl k autoritářským ideologiím. Vstoupil do Národní obce fašistické, později se stal členem hnutí Vlajka a podle některých zpráv byl i příslušníkem německých SA. Propagoval Frankův režim ve Španělsku a neváhal se hlásit k nacismu. V českém prostředí se tak stal viditelnou tváří krajní pravice.
Od divadla k filmu
Kromě románů se Cámara uplatnil i jako libretista a dramatik. Jeho vášní byla opera a hudební divadlo. Vydával překlady, psal kritiky a dokázal se pohybovat v kulturním prostředí, kde se prolínala literatura s filmem. Největší slávy dosáhl v roce 1939, kdy se stal autorem námětu k filmu Dívka v modrém. Režisér Otakar Vávra obsadil do hlavní role Lídu Baarovou, která byla tehdy hvězdou nejen českého, ale i evropského filmu. Snímek měl úspěch a dodnes patří k významným titulům protektorátní kinematografie.
Cámarův podíl na scénáři ukazuje, že měl skutečný talent pro příběh a dramatickou konstrukci. Zajímavé je, že i zde lze najít jeho typický sklon k romantické stylizaci a jistému nadpřirozenému oparu – postava „dívky v modrém“ působí jako bytost z jiného světa, která se přenáší časem.
V labyrintu kolaborace
Během okupace se Cámara snažil využít svých politických vazeb. Působil jako novinář a publicista, psal články s fašistickým obsahem, prezentoval se jako člověk blízký nacistickým strukturám. Podle některých zpráv měl sloužit i jako konfident. Veřejně vystupoval jako vzdělaný intelektuál, šlechtic a znalec okultních nauk, ale jeho pověst byla dvojznačná. Jedni jej brali jako charismatického literáta, druzí jako hochštaplera, který si osobní legendu vystavěl na polopravdách.
Jeho manželkou byla Jelizaveta Nikolská, primabalerína Národního divadla. Byla to ruská emigrantka, která prchla před sovětským režimem a nenávist k rudým oba manžele prokazatelně spojovala. Pár se v roce 1930 rozešel, zůstali si ale blízcí a i Nikolská otevřeně kolaborovala s nacisty. V letech 1941-1945 byla faktickou hlavou českého baletu.

De la Cámara si vzal za manželku primabalerinu Nikolskou, oba dva spojovala inklinace k fašismu ještě před vzestupem Hitlera
Smrt v plamenech?
Konec války zastihl Cámáru v Praze. Podle nejrozšířenější verze byl v květnových dnech roku 1945 zajat Revolučními gardami. Ty se vypořádávaly s kolaboranty skutečnými i domnělými, často bez soudu a s brutální krutostí. Cámara měl být zbit na ulici a poté dokonce upálen – právě tento hrůzný detail se traduje v několika pramenech.
Existují však i jiné zprávy. Některé tvrdí, že se mu podařilo uniknout a uprchl do Španělska, kde žil inkognito. Nic z toho se však nepodařilo doložit, a tak se oficiálně uvádí jako datum jeho smrti květen 1945.
Kým tedy Felix Achille de la Cámara byl? Historici jej nejčastěji označují jako hochštaplera – člověka, který se pohyboval na pomezí skutečného talentu a neustálé mystifikace. Jeho osud – plný tajemství, přetvářky a klamů – odhaluje temné stíny české kulturní scény v časech totality.
Zaujal tě článek? Dej sledovat Zápisník zajímavostí, ať ti neuniknou další fascinující fakta o světě!
Zdroje:
- https://www.denik.cz/z_domova/felix-achille-de-la-camara-nacisticky-kolaborant-fasisticky-okultista-novinar.html
- https://www.kvety.cz/lide/felix-camara-hochstapler-scenar-film-valka-konfident/
- https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/cesti-novinari-ve-stinu-hakoveho-krize-fasisticky-okultista-felix-achille-de-la-camara-del-campo.A160818_900348_mediahub_imp