Článek
V druhé polovině prosince roku 1900 zaznamenali kapitáni lodí plujících kolem Hebrid neobvyklý problém. Maják na ostrově Flannan, který byl v provozu teprve krátce, přestal svítit. Ostrovy leží na frekventované trase a okolní vody patří k nejnebezpečnějším v severním Atlantiku, takže byla záhy na místo byla vyslána kontrolní loď Hesperus, aby zjistila příčinu výpadku.
Když se Hesperus přiblížil k ostrovu, důstojníci si všimli, že maják je stále temný a z pobřeží nikdo neodpovídá na signály. Za běžných okolností by strážci připravili přistávací člun, nebo by alespoň vyvěsili vlajku. Teď však panoval naprostý klid a po nikom nebylo ani památky Námořníci se po chvíli vypravili na břeh a vystoupali ke strážnímu domku. Dveře nebyly zamčené, uvnitř našli nedotčené jídlo na stole, židle ležela povalená, kabáty visely na věšáku, postele byly neustlané. Vše působilo dojmem, že tři muži zmizeli naráz a bez přípravy.
Zmizel první strážce James Ducat, hlavní dozorce majáku. Spolu s ním byl pryč druhý asistent Thomas Marshall i náhradník Donald MacArthur. Nikde nebyly známky násilí, žádné krevní stopy ani rozházené věci. Vyšetřování proto pokračovalo i v okolí majáku.

Maják byl moderně vybaven, ze dvou přístavišť vedly koleje, po kterých zboží vozila parou poháněná lanovka. Zbytky kolejí existují dodnes.
Právě tam se podařilo nalézt důležité stopy. I skoro třicet metrů nad hladinou se v kopci našly poškozené bedny se zásobami. Kolejnice, které vedly ke dvěma přístavištím a sloužily k dopravě materiálu, byly na jedné straně ostrova roztrhané. Západní přístaviště, ležící v jeskyni nad hladinou moře, bylo těžce poškozené. Zábradlí bylo vyvrácené, kovové úchyty vytržené a jedna z beden se zásobami se zachytila v puklině skály.
Tiskem ve Spojeném království se prohnala vlna spekulací a záhad. Dle jedněch měla posádku zavraždit posádka lodi duchů, dle jiných muži zinscenovali své zmizení, aby mohli utéct za lepším životem. Ale velmi pravděpodobně to byly jen senzacechtivé zkazky. Médii koloval deník, ve kterém velitel majáku měl psát o ohromné bouři, která posádku, tvořenou bývalými námořníky, měla vyděsit až k pláči. Bouře se mělo ale den před záhadným zmizením posádky uklidnit - což jen podporovalo další spekulace.

Skály a útesy souostroví Flannan působí romanticky, pro lodě ale po staletí představovaly vážné nebezpečí. I proto byl na místě vybudován maják, který stojí dodnes.
Jenže deník se ukázal jako podvrh. Podle jedné z nejpravděpodobnějších rekonstrukcí šli Ducat s Marshallem osudového večera zkontrolovat skladiště v přístavišti, kde byly uložené lana a další potřeby. Záznamy ukazují, že Thomas Marshall byl už dříve pokutován za ztrátu nářadí a vybavení, které odnesly vlny. Dá se tedy předpokládat, že si tentokrát chtěli s kolegy dát větší pozor.
V tu dobu zřejmě zůstával MacArthur v domku, ale když spatřil, že kolegy ohrožuje rozbouřené moře, vyběhl jim na pomoc jen ve spodním prádle (jeho pršiplášť zůstal v domu.) Všichni tři se pak ocitli na skalách v okamžiku, kdy je smetla vlna, která je strhla do oceánu.
Vyšetřovací komise, která celou událost prověřovala, se nakonec přiklonila právě k tomuto vysvětlení. Navzdory tomu legenda žila dál. Lidé přemítali, proč porušili muži předpisy, podle nichž měl maják nikdy nezůstat prázdný. Romantické povahy do příběhu promítaly představy o vraždě, o únosech nebo dokonce o nadpřirozených jevech. Nic z toho ale nebylo nikdy doloženo. Dnes už maják na Flannanu funguje bez lidské posádky, automatizovaný a řízený na dálku. Věž dál svítí do severoatlantské noci, a dál čelí obrovským vlnám, které nejspíš v roce 1900 vzaly život třem jeho osamělým obyvatelům.
Zaujal tě článek? Začni sledovat Zápisník zajímavostí, ať ti neuniknou další fascinující fakta o světě.