Hlavní obsah
Lidé a společnost

Oldřich Dobrotivý Nový. Elegán i ve vězeňských hadrech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay

Je leden 1945. Německo válku jasně prohrává, ale až do konce je nacistická byrokracie důsledná. Oldřich Nový sedí spolu s dalšími vězni v dobytčáku a cíl je jasný. Koncentrační tábor Osterode.

Článek

Jeho žena byla poslána do Terezína. Svou židovskou manželku Oldřich Nový celou dobu okupace chránil. I přes nátlak a možné nebezpečí se s ní odmítl rozvést. Sňatek ji celou dobu ochraňoval před okamžitou deportací do koncentračního tábora. Vyšlo to skoro až do konce.

V dobytčáku s ním cestuje i jeden nemocný mladík. Ten se „provinil“ tím, že je dítě ze smíšeného manželství a po matce poloviční žid. I on jede do Osterode. Pro něho je to stěhování z jiného tábora, který byl už zrušen. I v jeho případě jsou nacisté až do konce důslední.

Po letech už bývalý mladík na příběh, který by jinak zapadl s vděčností vzpomíná. Pro něho to byl důležitý životní okamžik.

„Měl jsem příšernou horečku. Ležel jsem tam a najednou vidím, že se zvedl člověk. Říkám si, ježišmarjá, to je Kristián. Oldřich Nový. Přišel ke mně, změřil mi teplotu, dal mi nějaké prášky, zabalil mě do své deky. A myslím, že mi zachránil život.“

Tak popisuje svoje setkání se slavným zachráncem herec Jan Skopeček. Tehdy pochopitelně pro Oldřicha Nového zcela neznámý mladík. V budoucnu se spolu před kamerou setkali pouze jednou (Fantom Morrisvillu)

Osterode. Konečná stanice. Vystupovat! Pro vězně to díky situaci naštěstí konečná stanice nebyla. Tábor byl pracovní, nebyl pod kontrolou SS a nacisté již neměli sílu něco řešit. Brzy se všichni vydali na zpáteční cestu. I tento tábor byl v průběhu dubna zrušen. To nikdo ovšem nemohl dopředu vědět. V posledních dnech války zemřelo kvůli fanatismu nacistů spousta lidí, kteří už doufali ve své přežití do konce války.

Další vzpomínku na pobyt v táboře zanechal Ondřej Sekora. Byl vězněn ze stejného důvodu jako slavný herec. Ani on svou židovskou ženu neopustil.

„V lágru jsem zažil ledacos, ale na moment, kdy apelplac přecházel Olda Nový, nikdy nezapomenu. Vykračoval si důstojně i v těch hadrech, elegantně jako lev salonů. a ještě se usmíval. Ten obrázek mám pořád v paměti. Stejně jako to, že nás ostatní pořád povzbuzoval“

Mnoho filmových fanoušků si rádo své idoly ztotožňuje s postavami, které hrají na filmovém plátně a mohou být zklamáni tím, že realita a jejich skutečné charaktery jsou někde úplně jinde.

Je potom příjemné poznat, že i v civilu může být slavný herec tím co je na filmovém plátně. Oldřich Nový byl stejný jako jeho slavné filmové postavy. Vždy elegantní jako Kristián, laskavý a dobrotivý jako Valentýn. Lidský a sympatický.

Sám nikdy o své cestě a pobytu v koncentračním táboru nemluvil.

History revue září 2023

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz