Hlavní obsah
Názory a úvahy

Logo Lidlu? Pes, klavír a virál silnější než slevy na máslo

Foto: Zdeněk Dominik Uher, generováno DALL.E (OpenAI)

Přistání na Měsíci, pád Berlínské zdi, první virální video na YouTube – události, které formovaly naši civilizaci. A teď k nim přibyla další.

Článek

Psí pianista. Internet má novou teorii o logu Lidlu. Nejde o žádný deepfake ani marketingový trik. To jen kolektivní halucinace internetu konečně našla cíl, který není konspirační – tentokrát nikoho nezajímá plochá Země, sledovací mikročipy ve vakcínách ani teze, že ptáci jsou drony. Tohle je prosté, nevinné a trochu geniální.

Začalo to nevinně. Jako vždycky

Tiktokerka @misskatiefett nešmátrala po letácích, nestála u regálů – jen klidně pohlédla na logo a pronesla větu, která se zapíše do dějin digitálních halucinací: „Někdo mi řekl, že logo Lidlu vypadá jako pes, co hraje na klavír. A teď už tam nevidím nic jiného.“

A to stačilo. Internet zachytil nápovědu, pokrčil obočím, zapnul vnitřní Photoshop a spustil nekonečné kolečko zírání. Jedni vidí „i“ jako tělo psa, červenou tečku jako hlavu, „L“ jako křídlo klavíru a žlutý kruh jako scénu zalitou světlem. Jiní tvrdí, že to pořád jsou jen písmena, a pak je tu část populace, která od té chvíle neumí projít kolem Lidlu, aniž by nevyslovila: „Hezky hraješ, chlape.“

Když se logo rozezní

Reakce přišly okamžitě. X, TikTok, Reddit i Instagram se hemžily memy, remixy, rekonstrukcemi a pokusy o hudební doprovod. Jeden uživatel vznesl teorii, že pes v logu hraje motiv z Labutího jezera – a že ho slyší jen při pohledu nalačno.

Britský bloger @skintdad nasdílel video, které se šířilo rychleji než slevové oznámení na máslo. Přineslo dva miliony zhlédnutí a lavinu komentářů: „Vidím jen psa.“ „Já tam pořád vidím písmena – jsem divný?“ „Je to míč a židle. Všichni potřebujete dovolenou.“

Značky odpovídají. Některé víc než jiné

Český Lidl mlčí, možná doufá, že pes odejde sám. Slovenský Lidl však neváhal a zveřejnil na Instagramu jednoduchou, ale odzbrojující reakci: „Áno, pravda bola odhalená. Skutočne v našom logu hrá psík na klavír.“ Žádné efekty, žádné emodži, jen strohá věta, která v době přeprodukovaného marketingu působí téměř revolučně. Oproti tomu konkurent Aldi zareagoval s typicky německou úsporností: podle nich psa vidí jen tehdy, když mají úplně zavřené oči. Možná pasivně agresivní poezie, možná suchý vtip ze Severního Porýní – v každém případě nezapomenutelné.

Když virál přeroste vizuální identitu

Marketingoví experti se teď sešli, popíjejí filtrovanou kávu a kladou otázky: „Jak dlouho trvá, než se z loga stane mem? Měli bychom se přejmenovat na psa? A hlavně – jak to monetizovat, aniž bychom tím celou tu kouzelnou absurditu zadusili?“

Jeden tábor jásá: „Virál zdarma! Engagement! Emoce!“ Druhý se bojí hygieny, asociací a možného spojení s opravdovým psem v prodejně. Tomáš Vacek z agentury Contexto suchým hlasem poznamenal: „Silueta psa u piana může působit parodicky – spíš jako vykřičený dům než moderní retail.“ A tímhle přirovnáním se z loga stala nejen koncertní scéna, ale i noční podnik s decentním osvětlením. Děkujeme, Tomáši. Teď už tam vidíme víc, než jsme kdy chtěli.

Co s tím teď? Hlavně nic. Anebo všechno

Plátěné tašky s nápisem Piano Pup Edition – Chopin pro uši, klobása pro nos? Vánoční spot, kde pejsek hraje Tichou noc a zákazník slzí nad sekanou v akci? A nebo dál nic, protože Lidl udělal všechno už tím, že neudělal vůbec nic.

Logo, které jsme roky míjeli stejně bez povšimnutí jako datum spotřeby, má najednou duši – malou červenou duši s klavírem a ocasem. Ukazuje se, že i korporátní grafika může být vtipnější než většina komedií na Netflixu a internet mezitím proměnil obyčejný leták v designovou symfonii.

Tak co, už ho tam vidíte taky? Lidl. Hudba, kterou ochutnáte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz