Hlavní obsah

Únos letadla a nouzové přistání na vodě. V roce 1996 se zázrak nekonal

Foto: Hugh McMillan, CC BY-SA 2.0 / Wikimedia Commons

Výročí přistání Airbusu A320 kapitána „Sullyho“ na řece Hudson dává vzpomenout na podobnou událost z roku 1996. Tehdy se do role hrdiny zapsal kapitán Leul Abate.

Článek

Let ETH961

Austrálie. Přesně to byl cíl trojice mladých Etiopanů, kteří pod pohrůžkou použití výbušniny ovládli dopravní letadlo Boeing 767. Ten 23. listopadu 1996 obsluhoval pravidelnou linku etiopských aerolinií z Addis Abeby v Etiopii do Abidjanu na Pobřeží Slonoviny, s mezipřistáním v Nairobi pro doplnění paliva. Kapitánem letadla se 175 osobami na palubě, byl dvaačtyřicetiletý Leul Abate. Ač je to neuvěřitelné, jednalo se již o třetí únos, který zažil. V obou případech, v roce 1992 i 1995, se únosci po několika hodinách vzdali, bez poškození letadla a ztrát na životech. Tentokrát však mělo být vše jinak.

Únos letadla

Dvacet minut po startu vtrhli do kokpitu tři muži. Vyvlekli druhého pilota mezi cestující a zmatenému kapitánovi pohrozili, že pokud nezmění kurz letadla na Austrálii, vyhodí stroj do vzduchu. Kapitán se jim snažil vysvětlil, že letadlo nemá dostatek paliva na takovou vzdálenost. Únosci však trvali na svém.

Jakoby nikdo nechtěl únosce zbytečně dráždit. Sice nikoho nemlátili, nebylo to jako na Středním Východě, kdy nejdříve někoho zastřelí, aby ukázali, že to myslí doopravdy. Tihle si nás opravdu příliš nevšímali.
Frank Huddle, přeživší cestující z Letu 961

Cesta do Austrálie

Kapitán Abate si velmi dobře uvědomoval jednu věc. Pokud se vydá na trasu do Austrálie, palivo stroji dojde někde nad oceánem a při přistání na vodě, bude šance na přežití mizivá. Tomu se snažil ze všech sil zabránit a opakovaně únosce přesvědčoval o přistání na nejbližším letišti. Únosci ale byli neoblomní a zdálo se, že se smrti nebojí. Abate tak aspoň pilotoval letoun podél afrického pobřeží, aby měl šanci se strojem přistát na pevnině. Únosci ale odhalili jeho plán a přinutili ho, aby letěl nad širý oceán. Abate částečně poslechl - nabral kurz na Komorské ostrovy - poslední místo, kde by mohl bezpečně přistát.

Něco mi říkalo, že žádnou bombu nemají. Ale nemohl jsem riskovat. Navíc jeden držel sekeru a s tou mohl nadělat vážné škody. Kdybych zemřel, zemřou i všichni ostatní.
Leul Abate, kapitán Letu 961

Čas i palivo dochází

Po necelých čtyřech hodinách letu se rozsvítila kontrolka, která signalizovala, že v nádržích zbývá palivo už jen na půl hodiny. Únosci, smíření se smrtí, popíjeli whiskey, ale kapitán svůj boj nechtěl vzdát. Před dvanáctou hodinou, na dohled Komorských ostrovů, zhasl kvůli nedostatku paliva pravý motor. Letoun zpomalil, ztrácel vztlak a kapitán s ním musel klesnout níže do hustšího vzduchu. Když útočníci na chvíli opustili kokpit, Abate rozhlasem informoval cestující o vysazení motoru, nouzovém přistání a žádostí o „reakci na únosce.“ Jeden z nich, válečný kameraman Mohamed Amin, se snažil přesvědčit ostatní cestující o vzpouře a přemožení únosců, ale nepodařilo se mu to.

Když zhasl i pravý motor, stal se z letadla stotunový kluzák. Nefungoval autopilot, palubní počítač, ani další elektrické a hydraulické systémy. Díky záložnímu zdroji - náporové turbíně, která se automaticky vysunula ze spodní části trupu- fungovaly aspoň základní funkce jako je řízení a ukazatel rychlosti.

Kapitán Abate i v tak obtížné situaci nepodlehl panice, udržoval vizuální kontakt s letištěm a snažil se řídit ochromený stroj. Když ale kvůli hádce s únosci ztratil místní letiště z dohledu, musel čelit tomu, co v žádném případě nechtěl dopustit - přistání na hladině oceánu.

Přistání na vodě a ještě k tomu bez motorů vás nikdo nenaučí. Navíc k tomu potřebujete přesně fungující přístroje. A já jsem je k dispozici neměl.
Leul Abate, kapitán Letu 961

Nouzové přistání

Vteřiny před dosednutím na hladinu bylo letadlo v desetistupňovém náklonu. V rychlosti 370 km/h narazil do vody nejprve levý motor a konec křídla. Motor zpomalil nárazem do korálového útesu levou stranu letadla, což způsobilo náhlý náklon Boeingu 767 na levobok. Zbytek letadla tak nekontrolovaně narazil do hladiny a trup se rozlomil na tři kusy. Ze všech stran se dovnitř valila voda.

Foto: Anynobody, CC BY-SA 4.0 /Wikimedia Commons

Znázornění letadla krátce před dotykem vodní hladiny

Následky nehody

Ze 175 cestujících a členů posádky přežilo 50 osob, mezi nimi i kapitán letadla Leul Abate. Všichni tři únosci zemřeli. Při vyprošťování těl bylo zřejmé, že mnoho cestujících zahynulo, protože si předčasně nafoukli záchranné vesty. Když pak do letadla vnikla voda, nafouknuté vesty je tlačily ke stropu trupu letadla, a cestující se utopili.

Tato nehoda je výjimečná tím, že se dochoval kamerový záznam. Turisté na místní pláži se domnívali, že jde o letecké představení.

- - -

Zdroje:

Letecké katastrofy. III. řada, 11. díl, Únos nad Indickým oceánem (Ocean Landing). TV. 2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz