Článek
Z příspěvků zasvěcených „odborníků“ na problematiku školství, financování a inkluzi (chodili do školy nebo tam mají děti, popř. tam mají děti sousedi) vybírám nejčastější nenávistné perly, pardon, zaručeně pravdivá fakta:
- Pořád jim přidávají a těm hamounům je to pořád málo.
- Mají tři měsíce prázdnin a v poledne jdou domů.
- Když se jim to nelíbí, ať jdou makat rukama!
- Dřív učil učitel 30 dětí, teď jich mají ve třídě půlku a stejně to nezvládnou.
- Za všechno můžou Ukrajinci!
- V každé třídě mají tři asistentky a děti neumí ani půlku toho, co já před 30 lety.
- Nic nenaučí, akorát rozdávají domácí úkoly a naučit se to musí doma.
- Ti inteligenti nechápou, že státní kasa je prázdná.
- Kdo nic neumí, tak učí.
- Vyžeňte ty flákače, který platíme my z naší poctivé práce, do dolů!
- Kdo z nás si může udělat prodloužený víkend? My musíme na rozdíl od nic poctivě makat!
Vládním poradcům na PR tleskám, podařil se jim husarský kousek: Rozdělit společnost na dva tábory. Ten menší, který učitelům fandí, kde jsou zejména sami učitelé, učitelky, jejich rodinní příslušníci, pár uznalých rodičů a přátel školy. A ten větší, kde jsou všechny ty poctivé prodavačky, kamioňáci, udření drobní podnikatelé, vláda, přítelkyně pana ministra a proruští trollové, kterým ta vlna nenávisti hraje do karet. Dobšík vyhlášením nicneřešící jednodenní stávky sehrál roli užitečného idiota, ještě když tak vhodně a „symbolicky“ vyhlásil stávku na pondělí. Bylo přece jasné, že vláda necouvne kvůli jednomu dni volna. Zejména, když Fialovi a Stanjurovi visí v kancelářích portrét Maggie Thatcherové. Nechte je vyhladovět!
Všem těm, kteří nás, učitele, nenávidí, bych - jakkoliv je to marná sisyfovská práce - sdělil, že ve všech těch hláškách výše uvedených je sice zrnko pravdy, ale je to jedno zrnko z celé rozsáhlé písečné pláže nepravd, polopravd, neznalostí a lží.
Fakta:
- Za 34 let jsme zažili 24 ministrů a ministryň školství, mládeže a tělovýchovy. Každý z nich si chtěl vyrobit pomyslný pomník tím, že vymyslel reformu
- Inkluzi nevymyslely (a částečně nezpackaly) učitelky
- Máme 40 dnů placené dovolené a 12 dnů studijního volna (pokud odpracujeme všechny měsíce)
- Celá léta nám přidávali tak, že o co se zvýšil plat tabulkový, o to méně bylo na odměny
- Platy vychovatelek, asistentek, kuchařek, uklízeček, školníků, administrativních zaměstnanců jsou opravdu malé. Takže se jim přidává z jiných zdrojů, např. z odměn pro učitele
- Můžeme jít makat rukama z fleku hned (a někteří to již udělali nebo udělají), ale můžete vy jít od zítřka učit alespoň v té „nízké“ kvalitě jako my?
- Já mám ve svých 5 třídách průměrný počet žáků 25,8 (27 + 20 + 28 +24 + 30) a učím matematiku. O nějakých 15 se mi může jen zdát. Patnáct žáků mají na malých školách nebo některé skupiny na anglický jazyk. Popř. na některých učňovských oborech
- Ukrajinci nemohou za nic a většina ukrajinských dětí je slušná, inteligentní a dobře se učí. Těch pár korun navíc za to stojí
- Požadovaných 5 - 8 miliard navíc je vzhledem k objemu celého státních rozpočtu cca 0,25 - 0,3%. Asi jako když člověk s čistým příjmem 30 000 Kč musí zaplatit navíc za něco důležitého 80 Kč.
- Léta jste vy (i my) přihlíželi, jak se lijí miliardy do předražených dálnic, do sanování bank, do neefektivních podniků, moc velkých na krach, do kapes různých politiků, pseudopodnikatelů, tunelářů, lobbistů, zprostředkovatelů armádních i jiných zakázek, sportovních bafuňářů atd. Miliony zbytečných věcí, od dopravních značek na každých 10 cm, předražených roušek, dotovaných kasin a velkopodnikatelů v zemědělství. Určitě vás napadnou i další věci. Proto je státní kasa prázdná, ne kvůli učitelům a důchodcům.
- Ve školství není všechno ideální. I tady se leckdy vynakládají peníze neefektivně, i tady najdete jak špičkové, tak i průměrné nebo vyloženě špatné zaměstnance. Jenže to už, bohužel, nepůjde napravit tak, že se řekne: Vy se zlepšete a my vás líp zaplatíme. Na to už je pozdě. Teď to bude muset být obráceně, aby se do školství vrátili muži, mladí lidé, schopní lidé. A ano, svezou se s tím i ti neschopní, ale ne nadlouho. Až si bude moci ředitel školy na moje místo vybrat 5 - 6 kvalitních mladých matikářů, tak pak začnu mít strach o místo. Až bude mít paní zástupkyně na místo jedné průměrné nebo podprůměrné kolegyně na výběr z plejády uchazeček, tak pak se to zlepší.
- Když už se to začalo platově lepšit (vláda ANO, bohužel, ani se mi to nechce psát), tak přišla dvouciferná inflace a jsme zase tam kde jsme byli
- 130% průměrné předloňské mzdy neznamená, že každý učitel bude brát 50 tisíc hrubého. To je omyl. Pořád platí platové tabulky.
- Průměry jsou ošidné (známý paradox se snědením celého kuřete). Když jeden profesor na VŠ bere 150 000 a 9 odborných asistentů po 25 000 Kč, vyjde vám, že průměrně berou na VŠ 37 500 Kč.
- Nevzdělaní lidé se lépe ovládají, okrádají, manipulují. A vice versa. Kdo na tom má největší zájem?
- Tahle stávka ale NENÍ O PLATECH UČITELŮ! Jde o něco jiného a jakkoli ji nepodporuji, neúčastním se jí a pokládám ji za nešťastnou, svůj reálný základ má a silné argumenty tu pro ni jsou.
My to všichni nejspíš přežijeme, učitelky, kuchařky, asistentky, naštvaní rodiče, ministr, vláda, i ty děti. Možná nás všechny za 5 - 10 let nahradí roboty s umělou inteligencí a bude po problémech (Hurá do dolů!). Možná nás převálcuje Putin nebo Islám. Jsem už starý a smířený, užil jsem si ve školství ledasčeho. Nenávisti, nepochopení, závisti bylo u nás v ČR vždycky dost. Ale mám taky každý rok spoustu hrníčků, propisek, čokolád, čajů, dopisů a e-mailů vyjadřujících díky. A to mi stačí. Díky. Nechte si ty peníze, co měly putovat do školství, třeba na posté opravovanou silnici do Tábora, nebo pro různé kmotry z Brna či Prahy.