Hlavní obsah
Cestování

Svítání nad Tatrami? Málem jsme nedoletěli…

Foto: Ženská za kniplem

Lomnický štít ve vycházejícím slunci.

Chtěla jsem zažít svítání nad Tatrami. Přesvědčila jsem proto spolužáka ze školky Pepu, aby letěl se mnou. Dodnes jsem mu neřekla, že jsme málem nedoletěli…

Článek

Bylo léto, polovina července a celý týden krásné letní počasí. „Pepo, poletíš se mnou do Tater?“ navrhla jsem kámošovi, který má rád létání jako já. „Kdy?“ zeptal se. „Zítra ráno. O půl páté z Luhačovic,“ vypadlo ze mě. „To znamená vstávat ve čtvrt na tři,“ rychle si spočítal. „Noooo, tak nějak,“ říkám omluvně a vysvětluji: „Chci zažít svítání nad Tatrami.“ Pepa ví, že nejsem normální, proto chápavě odpovídá: „Stejně už ve dvě nemůžu spát.“ Beru to jako ano. Dáváme si sraz ve čtvrt na čtyři u našeho domu.

Foto: Ženská za kniplem

Přijeli jsme na letiště ještě za tmy.

Cesta na letiště a chystání letadla zabere něco přes hodinu. A podle pravidel VFR, pokud není letadlo certifikováno pro noční létání, je možné startovat až za občanského rozbřesku. Právě v tu dobu je sluneční kotouč šest stupňů pod obzorem. Fakticky je ale ještě docela tma. My ale, jelikož poletíme na východ, kde svítá dřív, plánujeme vyrazit co nejdříve.

V půlce července v Luhačovicích svítá v pět, startujeme proto něco po půl. Normálně se nahlásíme na Luhačovice Radio, jak velí předpis, ale nikde nikdo. V tuto nekřesťanskou dobu pochopitelně ještě všichni normální lidé spí. Trochu fouká ze severu, a tak pojíždíme k dráze 02 vedoucí od jihu na sever, abychom vzlétali proti větru, jak je to správně. Tento směr nemám pro vzlety moc ráda, protože v případě výpadku motoru není moc kam sednout. Všude jsou lesy a kopce Vizovické vrchoviny. Ne, že by to na druhou stranu bylo výrazně lepší, ale o něco málo přece.

Foto: Ženská za kniplem

Startujeme z Luhačovic.

Naše letadlo ale prochází pravidelnou údržbou a pravděpodobnost, že by se to stalo, je minimální. Zůstávám proto v klidu, najíždím na dráhu 02, což ohlašuji do rádia, kontroluji zapnutý palivový ventil, palivové čerpadlo a klapky na vzlet, přidávám plyn a za chvilku jsme ve vzduchu. Stoupám standardní rychlostí 65 uzlů za hodinu a v tom se na displeji objeví červená kontrolka a hlášení „nízký tlak paliva“. No paráda, pomyslím si, kam to posadím, až to chcípne? Pokud vám totiž motor selže v malé výšce, můžete přistát jen před sebe. Ztráta výšky v zatáčce zpět na letiště je příliš velká a tato snaha nikdy nedopadla dobře.

Myslím, že Pepa si toho nevšiml a já nezmatkovala, takže nebyl důvod si myslet, že se něco děje. Plně jsem se soustředila na vzlet a snažila jsem se dostat éro co nejvýš, kdyby se motor přece jen zastavil a já měla dostatek výšky pro návrat na letiště. Rychle jsem znovu zkontrolovala, zda je otevřený palivový ventil a zapnuté čerpadlo. Všechno v pořádku, přesto to stále hlásí nízký tlak paliva. Cítím srdce až v krku a mentálně se začínám připravovat na nouzové přistání. A přitom přemýšlím, kde může být chyba, co jsem udělala špatně.

Zkouším vypnout a zapnout čerpadlo. A v tom okamžiku kontrolka zhasla a tlak paliva se stabilizoval. Uffff… Dost se mi ulevilo. Na chvíli přemýšlím o návratu. Ale nakonec tuto myšlenku zavrhuji. Letadlo letí, tlak paliva je stabilizovaný, bude lepší nabrat výšku a případně přistávat až za pořádného světla. Pokračuji proto přes Bílé Karpaty na Slovensko. Dávám pozor, abych měla na dokluz vždy nějakou plochu vhodnou k nouzovému přistání a tajně doufám, že ji nebudu potřebovat. A při tom důsledně monitoruji přístroje. A v mezidobí se konečně začínám kochat. Právě totiž vychází jitřenka…

Foto: Ženská za kniplem

Svítání nad řekou Váh.

Tento očistný a symbolický okamžik mě nikdy nepřestane uchvacovat! Stejně jako chuchvalce nízké stratovité oblačnosti, ve kterou se vlivem větru a slunečních paprsků mění mlhy v údolí řeky Turiec mezi Malou a Velkou Fatrou.

Foto: Ženská za kniplem

Stratovitá oblačnost v údolí řeky Turiec.

Na frekvenci jsme úplně sami. Je sobota a ve vzduchu jsou jen blázni. Blázni a my. Užíváme si proto tento mimořádný letecký okamžik.

Zhruba po hodině letu se blížíme k Tatrám a žádáme o povolení stoupat do 10 000 stop, abychom se dostali nad masiv. Řídící letového provozu naši žádost ochotně koordinuje. A nám se tak naskýtá neuvěřitelný pohled na Tatry osvícené ranním sluncem.

Foto: Ženská za kniplem

Tatry osvícené ranním sluncem.

Kvůli tomuto nebeskému divadlu se rozhodně vyplatilo si přivstat! Video z něj najdete tady.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz